Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Nieuws

Duurzaamheid in de supermarkt: hoe kan het beter volgens jou?

01 april 2019

01 april 2019
Wat is duurzaam en wat niet? Tijdens een bezoekje aan de supermarkt bleek het lang niet altijd even eenvoudig om daar een antwoord op te formuleren. Met de actie “Meer dan mijn kassaticket” probeerden wij daar afgelopen jaar mee verandering in te brengen. Een terugblik.

Een jaar lang plaatsten wij samen met organisaties Rikolto (Vredeseilanden), Fairtrade België, KVLV, Femma en Gezinsbond enkele herkenbare verhalen in de kijker in de vorm van columns in Duurzaam winkelen in de supermarkt. Die brachten vragen ter sprake die elke consument zich wellicht ooit al wel eens heeft gesteld: welke groenten horen bij welk seizoen? Hoe achterhaal je de herkomst van een product? ….

Eén jaar later

De meeste grote Belgische supermarkten hebben in de loop van de actie steeds hun antwoorden te kennen gegeven op de vragen die naar voren werden geschoven. Maar daarmee is het uiteindelijke doel van de actie, namelijk een duurzame keuze een gemakkelijke keuze te maken, helaas nog niet bereikt. Supermarkten besteden vaak op verschillende domeinen al meer aandacht aan duurzaamheid dan hun klanten weten, maar zitten ook gewrongen met een aantal dilemma’s. De rollen worden omgedraaid en de supermarkten leggen jullie enkele vragen voor: “Beste klant, geef jij mee advies?”.

Het dilemma van Delhaize

Hoe behoud je als supermarkt het evenwicht tussen een minimum aan voedselverlies, gemak voor de klant en een minimum aan plastic verpakking?

Bij Delhaize stelt men de laatste jaren een forse groei vast in de "on the go"-markt. Denk hierbij bijvoorbeeld maar aan voorverpakte salades, broodjes, wraps … Recent werd ook het nieuwe concept van Delhaize, Delhaize Fresh Atelier, geopend. In de aanbieding daar: een uitgebreid gamma aan on-the-go-producten verpakt in plastic. Die verpakking weglaten is volgens Delhaize geen haalbare kaart, omdat mensen het snel moeten kunnen meenemen in hun tas en ook naar kwaliteit en houdbaarheid toe. Maar hoe kan het toch dat tikkeltje duurzamer?

Het dilemma van Colruyt

In heel wat gevallen slagen we erin meer duurzame producten in de winkels te leggen zonder extra kost, maar in sommige gevallen kan het helaas niet anders. Uit enquêtes en effectief aankoopgedrag blijkt echter dat de grote groep consumenten niet bereid is om meer te betalen voor meer duurzaamheid. Hoe moeten we omgaan met die contradictie? Hoe zien jullie de verantwoordelijkheid van consumenten die snel van winkel kunnen switchen als ze een product elders goedkoper zien?

Neem nu een eenvoudig voorbeeld van een kip. De gewone braadkip vind je al voor 2,24 euro/kg, de Val Dieu kip aan 4,79 euro/kg en de label rouge kip aan 8,89 euro/kg. Het verschil in prijs is onder meer te wijten aan het aantal kweekdagen: 38 dagen voor de gewone kip, 56 voor de Val Dieu kip en 81 voor de Label Rouge kip. Verder heeft de gewone kip ook minder ruimte dan de andere kippen. Dit maakt natuurlijk dat de ene kip duurder is dan de andere, terwijl we in verkoop zien dat de gewone kippen veruit het meest verkopen. Misschien kent de klant niet goed het verschil tussen de ene en de andere kip, zodat hij/zij ook niet bereid is om een meerprijs te betalen?

Het dilemma van Carrefour

We elimineerden alle "onnodige" verpakking al in 2017 en experimenteren met verschillende alternatieven voor plastic verpakking. Maar om een drastische sprong te maken, hebben we de hulp van de klant nodig. Graag lanceren we de uitdaging aan de consument om zakken voor éénmalig verbruik drastisch te verminderen in de afdelingen fruit & groenten, beenhouwerij, traiteur en vis. Hoe? Door een herbruikbare tas of pot/bokaal mee zou nemen naar de winkel. Zijn jullie als klant daartoe bereid? Wat moet er gedaan worden om die praktijk algemeen ingang te doen vinden?

Deel jouw mening

Heb jij een oplossing in gedachten voor deze supermarkten? Aarzel dan niet om die te delen. Plaats hiervoor je oplossing in onze community Duurzame Voeding of eenvoudig als reactie op onze Facebook-post.

Community

Voeding

community

Gerelateerde discussies