Colruyt wint duurzaamheidsprijs "Ik ben meer dan mijn kassaticket"

Supermarktketen Colruyt heeft de allereerste award "Ik ben meer dan mijn kassaticket" gewonnen voor het initiatief "Aan tafel in 1, 2, 3 euro". Naast Colruyt waren ook Lidl en Delhaize genomineerd. De prijs is een samenwerking tussen Rikolto (het vroegere Vredeseilanden), Fairtrade Belgium, KVLV Vrouwen met Vaart, Landelijke Gilden, Femma, Gezinsbond en Test Aankoop, en beloonde het project dat duurzame voeding het best bij een breed publiek wist te brengen.
Duurzame voeding bij kwetsbare gezinnen
Voor het initiatief "Aan tafel in 1, 2, 3 euro" werkt Colruyt samen met een aantal sociale organisaties, zoals OCMW's, het CAW, en Kind & Gezin. Kwetsbare gezinnen kunnen zich via een sociale organisatie vrijblijvend inschrijven om tweewekelijks een receptenboekje te ontvangen. Daarin staan zes eenvoudige, kindvriendelijke en evenwichtige recepten met bijhorende boodschappenlijstjes.
Elk recept is goed voor drie ruime porties en kost maximaal € 1, € 2 of € 3 per portie. In de winkel zelf hoeven klanten enkel hun klantenkaart te scannen om tegen de lagere prijzen te shoppen.
Ook jij kunt duurzamer shoppen
In de loop van 2018 publiceerden wij binnen dit project al acht columns waarin consumenten aan het woord kwamen over duurzaam winkelen. Wij koppelden daar ons advies aan. Ook benieuwd hoe jij je steentje kunt bijdragen in de supermarkt? Je leest het hier in onze columns.