Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Nieuws

Colruyt wint duurzaamheidsprijs "Ik ben meer dan mijn kassaticket"

24 januari 2020

Het initiatief "Aan tafel in 1, 2, 3 euro" van Colruyt heeft de allereerste "Ik ben meer dan mijn kassaticket"-award gewonnen, een prijs voor wie duurzame voeding bij een breed publiek weet te brengen. Test Aankoop zat mee in de jury en is zeer tevreden met de winnaar.

Supermarktketen Colruyt heeft de allereerste award "Ik ben meer dan mijn kassaticket" gewonnen voor het initiatief "Aan tafel in 1, 2, 3 euro". Naast Colruyt waren ook Lidl en Delhaize genomineerd. De prijs is een samenwerking tussen Rikolto (het vroegere Vredeseilanden), Fairtrade Belgium, KVLV Vrouwen met Vaart, Landelijke Gilden, Femma, Gezinsbond en Test Aankoop, en beloonde het project dat duurzame voeding het best bij een breed publiek wist te brengen.

Duurzame voeding bij kwetsbare gezinnen

Voor het initiatief "Aan tafel in 1, 2, 3 euro" werkt Colruyt samen met een aantal sociale organisaties, zoals OCMW's, het CAW, en Kind & Gezin. Kwetsbare gezinnen kunnen zich via een sociale organisatie vrijblijvend inschrijven om tweewekelijks een receptenboekje te ontvangen. Daarin staan zes eenvoudige, kindvriendelijke en evenwichtige recepten met bijhorende boodschappenlijstjes.

Elk recept is goed voor drie ruime porties en kost maximaal € 1, € 2 of € 3 per portie. In de winkel zelf hoeven klanten enkel hun klantenkaart te scannen om tegen de lagere prijzen te shoppen. 

Ook jij kunt duurzamer shoppen

In de loop van 2018 publiceerden wij binnen dit project al acht columns waarin consumenten aan het woord kwamen over duurzaam winkelen. Wij koppelden daar ons advies aan. Ook benieuwd hoe jij je steentje kunt bijdragen in de supermarkt? Je leest het hier in onze columns.

Naar de columns

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

6 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/12/2020

Voor mij is duurzaam winkelen ook nog iets anders.

Alle supermarkten hebben verkoopformules:
1 + 1 gratis, of
-50% op het tweede, of
zoveel € per stuk, met een goedkoper bedrag vanaf 3 stuks.

Vooral dat laatste wordt gebruikt om aan te tonen dat ze de goedkoopste zijn...
Maar in hoeveel gevallen kan je 3 stuks meenemen om van die goedkope prijs te kunnen profiteren?
En doordat er op zulke systemen gefocust wordt vallen veel winkelende klanten uit de boot: wie gaat er nu zulke hoeveelheden mee nemen als men op een flat woont? Waar zet je dat allemaal?
DUS: claimen dat men de goedkoopste prijs heeft is op deze manier mistig.
GEVOLG: wij bekijken de reclames niet meer en kopen om het even waar enkel dat wat we nodig hebben.
NADEEL: wij winkelen dus beslist niet meer voordelig.

VRAAG: wordt het niet hoogtijd dat enkel de prijzen per 1 stuk gehanteerd worden in de vergelijkingen?

groeten van Michael
(mocht deze reactie niet onder het juiste hoofdstuk staan, verplaats het aub)

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/06/2019

Verpakkingen worden soms heel groot gemaakt om diefstal te vermijden. Bulk nodigt daar heel gemakkelijk tot uit. Denk aan de vele mensen die eens in de nootjes graaien in de Lidl of in de snoepjes in het Kruidvat. Denk ook aan de hygiëne en aan mensen metkwalijke bedoelingen die bepaalde voedingswaren kunnen intoxiceren. Veilige stevige verpakking zal dus noodzakelijk blijven. Is het niet beter op zoek te gaan naar niet-schadelijke verpakking in plaats van verpakking te vermijden?

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/06/2019

Ik koop fruit en groenten van Belgische bodem. Aardbeien uit Spanje, Italiaanse tomaten, boontjes van Senegal,... hoeft niet voor mij, we hebben het hier ook. Zo spaar ik jaarlijks duizenden vervuilende kilometers uit. Laten we daar met z'n allen wat meer op letten, de supermarkten zullen dan wel moeten volgen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/06/2019

Rijst, Pasta, noten, eventueel zelf ontbijtgranen enz... zelf laten vullen in bekers die we zelf meenemen. Het is kwestie van gewoon worden en zelf voor de grote supermarkt die dit als eerste zal installeren zal dit zeer goeie publiciteit geven.

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/04/2019

Klanten zullen blijven kiezen voor gemak, comfort en goedkoopste prijs. Vraag is dus een oplossing te vinden die daar antwoord op heeft. Ondertussen zijn we het volledig gewoon om zakken mee te nemen naar de winkel en te betalen indien we het vergeten zijn. In het geval van delhaize zou ik nadenken welk materiaal als alternatief kan gebruikt worden voor plastieke potjes (want dat het easy en on the go moet zal prior blijven). Wat als je glazen verpakkingen gebruikt met statiegeld? Of afbreekbaar plastiek of karton of ...

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/04/2019

Droge voeding zouden supermarkten wel heel makkelijk in bulk kunnen verkopen zonder plastic. Hetzelfde principe als in en zero waste winkel, de klant neemt zelf enkelen potjes mee voor pasta, couscous, koeken. ook een goed alternatief voor paaseitjes en snoep dat nog steeds onnodig individueel verpakt wordt.
De supermarkt moet alleen met de producent samen bekijken hoe ze dat concreet moeten aanpakken als het aankomt op transport.
In Australië zijn er 2 grote supermarkten die volledig zijn afgestapt van plastic zakjes en dat werkt heel goed want iedereen neemt nu ook echt zijn eigen zakjes mee. De impact ervan is enorm. Het is een ingesteldheid, dat liever zo snel mogelijk gebeurt.
Bied juten zakjes aan voor fruit en groenten in de supermarkt als de klant zijn eigen vergeten is.

Community

Voeding en Gezondheid

banner

Gerelateerde discussies