Kinder Bueno liegt over voedingswaarde

24 juli 2019
24 juli 2019

[Update: 04 augustus 2023]

Fabrikanten van tussendoortjes zoals Kinder Bueno vermelden vaak de voedingswaarde van één enkele reep of koekje. Maar in de praktijk bestaat een portie meestal uit twee stukken of meer. Ze creëren zo een te positief beeld van hun producten: pure misleiding.

De realiteit achter porties van tussendoortjes 

De voedingswaarde van een product wordt uitgedrukt in porties. De producent kan zelf bepalen hoe groot zo'n portie is, met als gevolg dat hun porties meestal niet stroken met de werkelijkheid.

Kinder Bueno als voorbeeld van misleidende voedingswaarde-informatie

De Kinder Bueno-verpakking is hiervan een goed voorbeeld. De energiewaarde staat aangeduid per afzonderlijke reep, terwijl een verpakking twee repen bevat. De producent pakt dit handig aan door elke reep ook nog eens afzonderlijk te verpakken.

Gelijkaardige situaties zien we bij Twix en KitKat, al heeft deze laatste de porties al aangepast.

Hoe fabrikanten hun voedingswaarde bepalen

Er bestaan geen officiële aanbevelingen voor de porties van voedingsmiddelen, in België noch in Europa. Fabrikanten kunnen dus zelf bepalen hoeveel een portie eigenlijk inhoudt. Hun definitie blijkt echter vaak onrealistisch of zelfs misleidend.  

Het probleem van de afzonderlijke verpakking van Kinder Bueno

Het gaat om een oneerlijke en misleidende praktijk. De weergegeven porties komen niet overeen met de werkelijke porties die we als consument eten.

En het is wel degelijk belangrijk dat die porties een correct beeld geven. Je zou ervan versteld staan hoeveel calorieën, verzadigde vetten, koolhydraten en zout je werkelijk gegeten hebt.

De impact van misleidende voedingswaarde informatie op ons beeld

Hoe misleidende informatie ons kan beïnvloeden 

Het meest misleidende gevallen zien we ongetwijfeld bij de zoete tussendoortjes, zoals chocoladerepen en individueel verpakte koekjes. Die vermelden vaak één reep of koekje als portie, maar het zullen enkelingen zijn die daadwerkelijk slechts één reep Kinder Bueno eten!

Dit is dus eigenlijk een vorm van intellectuele oneerlijkheid. Helaas worden consumenten wel vaker misleid door de verpakking en etikettering van producten, ook wel Pinokkio-producten genoemd.

De noodzaak van transparantie rond voedingswaarden 

Voor een eerlijke en informatieve etikettering moeten de porties identiek, realistisch en niet misleidend zijn. Het gebrek aan een Europese reactie op de vraag mag België er niet van weerhouden om na te denken over officiële aanbevelingen.

In Frankrijk bestaat er bijvoorbeeld al een handleiding voor school- en collectieve maaltijden. Die richtlijnen bepalen de aanbevolen porties in functie van de voedingsmiddelen en de leeftijd. Een eerste stap in de goede richting en een voorbeeld om te volgen. 

Conclusie en mogelijke oplossingen 

De door de producenten aanbevolen porties op de verpakkingen zouden dus de reële consumptie beter moeten weergeven.

De noodzaak van verandering in de voedingsmiddelenindustrie 

Het is een grote uitdaging om uniformiteit te krijgen in de vermelde voedingsporties op verpakkingen. Dit komt onder andere door de eetgewoonten die verschillend zijn van land tot land. Daarnaast hangt onze dagelijkse energiebehoefte ook af van geslacht, leeftijd en lichaamsbeweging.

Vandaag de dag is men er helaas nog niet in geslaagd om te werken met standaard portiegroottes. Er wordt met vanalles door elkaar gewerkt. Zo kan de portie uitgedrukt zijn in gewicht, in de vorm van een afbeelding, voor volwassene of voor een kind, per koekje of eenheidsverpakking, …

Dit is onduidelijk voor de consument. Daarom is standaardisatie dringend nodig. 

Onze acties tegen Kinder Bueno

Wij menen dat dit een misleidende handelspraktijk is in de zin van artikel VI.97 van het Wetboek Economisch Recht. Reeds in juli 2019 hebben we de fabrikant van Kinder Bueno gecontacteerd en een eerste keer gevraagd om dit probleem aan te passen. Onze correspondentie bleef toen echter onbeantwoord.

In juli 2023 hebben wij opnieuw een brief gestuurd, waarop Ferrero reageerde niet akkoord te gaan met onze inschatting. Het bedrijf meent dat zijn praktijken conform zijn met de Europese etiketteringsregels. 

Helaas bestaat er op Europees of Belgisch niveau geen officiële definitie voor portiegroottes, waardoor fabrikanten zelf hun porties, en dus bij uitbreiding ook hun voedingswaarden, mogen bepalen. Een situatie die wij beklagen. Wij willen immers dat de aanbevolen porties op verpakkingen overeenstemmen met de werkelijke porties.

 

Dans sa réponse à notre demande, Ferrero dit ne pas être d’accord avec Testachats. Le groupe estime que ses pratiques d’étiquetage sont conformes à la législation européenne. Malheureusement, en l’absence de définition officielle des portions au niveau européen et belge, ce sont les fabricants qui déterminent eux-mêmes les portions à consommer et, par conséquent, leur valeur nutritive. Une situation que nous déplorons. Testachats souhaite que les portions recommandées sur les emballages reflètent la consommation réelle.

Hoe kun jij je beschermen tegen misleidende informatie?

De fantasie van de fabrikanten gaat soms verder dan wat wij aan de kaak stellen. Heb je andere voorbeelden van onlogische porties gevonden? Maak er een foto van en post ze op onze Facebook-pagina.