Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Nieuws

Zonnebanken: hoog tijd voor actie en sancties

28 januari 2016
bancs solaires

28 januari 2016

Slechts 3% van de zonnebankcentra leefde in 2015 de wettelijke voorschriften na. Daarom moet de overheid de controles fors opvoeren. We hebben geen vertrouwen in de zelfregulering van een sectorfederatie die misleidende boodschappen verspreidt.

In ons land gelden bepaalde regels voor zonnebankcentra. Ze moeten de klanten bijvoorbeeld goed informeren over de gevaren van blootstelling aan uv-stralen, en de zonnebankbeurten afstemmen op hun huidtype. Mensen met een heel licht huidtype mogen ze zelfs niet toelaten, evenmin als jongeren onder 18 jaar.

Maar wat blijkt? De regels worden met de voeten getreden. Onlangs maakte minister van Consumentenzaken Kris Peeters de resultaten van de inspecties in 2015 bekend. Slechts 2 van de 65 gecontroleerde zonnecentra waren volledig in orde. Verontrustend is niet alleen dat steeds minder zonnebankcentra de wet naleven. Ook het aantal controles gaat elk jaar omlaag. In 2012 werden er nog 134 centra geïnspecteerd. Dubbel zoveel als in 2015, maar nog altijd een kleine steekproef op een totaal van circa 4000 zonnebankcentra. In 2012 kreeg 7,5% van de centra een voldoende, tegenover 3% vorig jaar.

Misleidende boodschappen

Inspecties kosten geld, maar het behandelen van huidkanker is ook een dure zaak. Om nog te zwijgen van het menselijk leed dat deze ziekte veroorzaakt. Het risico op melanoom, de dodelijkste vorm van huidkanker, neemt volgens wetenschappelijke studies met 20 % toe als men ooit de zonnebank gebruikt.

Febelsol, een ledenorganisatie voor zonnebankuitbaters, wil nu het imago van de sector oppoetsen. Leden die een gedragscode ondertekenen en hun lidgeld betalen, krijgen een kwaliteitslabel. Mysteryshoppers van Febelsol zouden de naleving van de code controleren. Kort samengevat: zelfregulering. Samen met Kom op tegen Kanker vinden wij dit kwaliteitslabel een slecht idee. Het suggereert dat zonnebankgebruik zonder gezondheidsrisico’s mogelijk is en geeft een vals gevoel van veiligheid. 

Bovendien kan een systeem waarbij de sector rechter en partij is, niet naar behoren functioneren, en zeker niet op de manier waarop het hier gebeurt. Febelsol verspreidt op zijn website bijvoorbeeld misleidende boodschappen over vermeend positieve gezondheidseffecten.

Streng bestraffen

We roepen minister van Consumentenzaken Kris Peeters op om dringend werk te maken van een betere bescherming van de consument. Het is de taak van zijn diensten om regelmatig alle zonnecentra te inspecteren en de burger te informeren over de resultaten ervan. Samen met een strenge bestraffing van inbreuken moet deze aanpak leiden tot een betere naleving van de wet. Daarnaast moet een verbod op gezondheidsclaims en een verplichte, duidelijker waarschuwing voor de risico’s zorgen voor een beter geïnformeerde consument.


Afdrukken Versturen via e-mail