Recht op schadevergoeding voor slaapapneu-apparaat van Philips?


Had of heb jij een slaapapneu-apparaat van Philips in huis? Dan kun je je aansluiten bij een Europese groepsvordering tegen de fabrikant en mogelijk een schadevergoeding eisen. Wij leggen uit waarom deze actie op poten werd gezet, welke toestellen betrokken zijn en hoe je kunt meedoen.
Er is een groepsvordering gestart tegen de fabrikant Philips. Reden: een defect in diens slaapapneu-apparaten kan mogelijk gezondheidsproblemen veroorzaken. De uitspraak van de groepsvordering die werd opgestart in Italië in de zomer van 2024, zal gelden in heel Europa. Meer dan een miljoen Europese consumenten zijn mogelijk betrokken, waarvan zo'n 34 000 in België alleen. Wat is er aan de hand?
Waarom een Europese groepsvordering tegen Philips?
De behandeling van slaapapneu
Philips is een van de bedrijven die apparaten ontwikkelt om slaapapneu te behandelen. Slaapapneu is een aandoening waarbij de ademhaling herhaaldelijk stopt tijdens de slaap, wat kan leiden tot symptomen zoals vermoeidheid, snurken en concentratieverlies.
Een van de belangrijkste behandelingen voor slaapapneu is het gebruik van een beademingsapparaat. Hiermee wordt 's nachts lucht in de neus en keel geblazen via een masker om de luchtwegen open te houden en de ademhaling te normaliseren.
Problemen met slaapapneu-apparaten van Philips
In 2021 riep Philips wereldwijd meer dan 5 miljoen van zijn slaapapneu-apparaten terug. De reden? Het isolatieschuim dat wordt gebruikt om de apparaten stiller te maken, kon afbrokkelen en door gebruikers worden ingeademd of ingeslikt.
Ook zou het bepaalde vluchtige stoffen afgeven, vooral wanneer het apparaat op een bepaalde manier werd schoongemaakt. De deeltjes en gassen zouden de luchtwegen kunnen irriteren en zijn mogelijk ook kankerverwekkend.
In de Verenigde Staten heeft de Food and Drug Administration (FDA) sindsdien bijna 116 000 klachten ontvangen van gebruikers over ademhalingsproblemen, longontsteking, pijn op de borst, kanker en zelfs overlijden. Philips verklaarde echter dat er tot nog toe geen oorzakelijk verband was vastgesteld tussen het gebruik van het apparaat en de gemelde gezondheidsproblemen.
Daarop werd in de VS een groepsvordering tegen Philips aangespannen. Het bedrijf trof een schikking en moest ongeveer 60 000 gebruikers een schadevergoeding van 1,1 miljard dollar (1 miljard euro) betalen.
Een groep advocaten heeft nu ook in Europa een groepsvordering opgestart.
Kan ik aansluiten bij de groepsvordering tegen de slaapapneu-apparaten van Philips?
De Europese groepsvordering is in de zomer van 2024 op poten gezet door Italiaanse advocaten. Ze richt zich tot alle Europese consumenten die schade hebben geleden door het gebruik van Philips-beademingstoestellen.
Het kan hierbij gaan om:
- Lichamelijke schade zoals chronische longproblemen
- Emotionele schade, bijvoorbeeld door de angst om ziek te worden na gebruik van het apparaat
De rechtbank in Milaan zal de zaak behandelen en de uitspraak geldt niet alleen voor Italië, maar voor heel Europa. Per deelnemer wordt een schadevergoeding geëist van minstens 70 000 euro. Meer info over deze groepsvordering vind je op de speciale website.
De groepsvordering eist een schadevergoeding voor zowel fysieke als emotionele schade
Hoe kan ik mij inschrijven voor de groepsvordering tegen Philips?
In eerste instantie is het wachten op de uitspraak van de rechtbank in Milaan. Als die rechtbank beslist dat consumenten recht hebben op schadevergoeding, kun je je aansluiten bij de groepsvordering. Deze procedure is gratis.
De enige voorwaarde is dat je moet kunnen aantonen dat je zo'n door Philips teruggeroepen apparaat hebt gebruikt, bijvoorbeeld door middel van een terugroepingsbrief van Philips. Je vindt de volledige lijst van betrokken producten op de website.
Woon je in Vlaanderen en wil je op de hoogte gehouden worden, dan kun je een e-mail sturen naar info@ApneuVereniging.be.
Wat vinden de Belgische autoriteiten?
In 2021 publiceerde het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG) een eerste advies: volgens hen was er geen ernstig en acuut risico voor de gezondheid van de consument. Het advies was om het verdere verloop van de behandeling te bespreken met je arts.
In 2022 publiceerde het FAGG een update. Uit diepgaand onderzoek zou blijken dat de hoeveelheid vrijgekomen vluchtige organische stoffen (VOS) niet voldoende was om schadelijk te zijn voor de gezondheid van gebruikers. Het risico voor de consument zou dan ook beperkt zijn.
Omdat er op dat moment nog onderzoeken lopende waren, bleef het FAGG patiënten aanraden om het verdere verloop van hun behandeling met hun arts te bespreken.
Het FAGG heeft sindsdien geen nieuw advies meer gepubliceerd. Als consumentenvereniging tasten wij dus in het duister, net als naar schatting 34 000 Belgische gebruikers van deze toestellen.
Wat vindt Testaankoop?
Bij navraag begin oktober 2024 vertelde het FAGG dat 98 % van de betrokken toestellen in België door Philips waren omgeruild of terugbetaald. Het voegde eraan toe dat op basis van de beschikbare studies geen enkel gezondheidsrisico werd vastgesteld.
Wij scharen ons echter achter de mening van het Franse agentschap voor geneesmiddelen en gezondheidsproducten, dat wil dat er langetermijnstudies worden uitgevoerd om het risico op het ontstaan van bepaalde aandoeningen, zoals kanker of chronische longaandoeningen, te beoordelen.
In het verleden hebben wij het FAGG al gevraagd om beter te communiceren. Hoewel het benadrukt dat alle betrokken patiënten een veiligheidswaarschuwing hebben gekregen van Philips, vinden wij dat het FAGG een duidelijke rol zou moeten spelen in zo'n dossier.
Het agentschap moet duidelijke informatie geven aan alle burgers, antwoorden op de meest gestelde vragen en zijn informatie regelmatig updaten. Wij verwijzen daarbij naar het voorbeeld van zijn Franse tegenhanger op dat vlak.