Nieuws

Vecht samen met de WHO tegen reclame voor junkfood en obesitas bij kinderen

10 juli 2023
Malbouffe-Obesite-OMS-publicite

Obesitas bij kinderen neemt toe, en precies daarom wil de Wereldgezondheidsorganisatie verhinderen dat kinderen worden overstelpt met reclame voor junkfood. Jij kunt daarbij helpen, dankzij hun nieuwe samenwerkingstool. Want minder reclame voor ongezonde producten leidt tot gezondere kinderen.

Junkfood en de promotie ervan stoppen, dat is wat de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) wilt bereiken met haar nieuwste initiatief.

Alarmerend: steeds meer obesitas bij kinderen

Het uitgangspunt is even eenvoudig als zorgwekkend: het aantal kinderen met overgewicht blijft toenemen. En hoe ouder een zwaarlijvig kind wordt, hoe kleiner de kans dat hij of zij spontaan de extra kilo's kwijtraakt.

Om deze trend te keren, moeten we niet alleen lichaamsbeweging aanmoedigen, maar ook op de voeding van kinderen letten. Maar dat is allesbehalve simpel.

Ontdek ons onderzoek naar junkfood

(Zeer) agressieve reclame voor junkfood bij kinderen

En dat is niet zomaar: kinderen worden voortdurend blootgesteld aan reclame voor voedsel van zeer slechte kwaliteit. De voedselreuzen wedijveren met elkaar in hun vindingrijkheid om hun producten te promoten: met strip- of sportfiguren, spelletjes op de achterkant van de doos enz.

Of het nu via televisiereclames of sociale netwerksites is, deze strategieën spreken een jong publiek aan en lokken hen zo in hun netten.

De WHO rekent ons, de consumenten

Om dit fenomeen een halt toe te roepen, heeft de WHO onlangs een nieuwe samenwerkingstool ontwikkeld. Die is gebaseerd op kunstmatige intelligentie en heeft als doel "de promotie van schadelijke producten die voornamelijk gericht zijn op kinderen effectief te controleren en te reguleren", aldus de WHO in een persbericht.

Maar om effectief te zijn, moet deze kunstmatige intelligentie getraind worden. Dat is waar het publiek een rol speelt. Via het platform kunnen consumenten melding maken van online of offline advertenties waarin producten worden gepromoot die "waarschijnlijk een negatieve invloed hebben op kinderen".

Hoe meld je een advertentie?

Met een eenvoudige screenshot of foto, die je vervolgens in de WHO-tool kunt uploaden. De interface is alleen in het Engels beschikbaar, maar is zeer gebruiksvriendelijk. Je kunt er snel meldingen mee doen en je hoeft geen persoonlijke gegevens in te vullen. 

Meldingen kunnen gaan over ongezonde voeding/dranken, maar ook over alcohol, sigaretten of nieuwe tabaksproducten, en vervangingsmiddelen voor moedermelk voor zuigelingen. Bovendien kun je reclame op alle platforms melden:

  • Sociale media
  • Maaltijdbezorgingapps
  • Websites
  • Spelletjes
  • Advertenties in tijdschriften/kranten
  • Bioscoop
  • Aanplakborden

De blootstelling van kinderen aan ongezonde reclame effectiever bestrijden

Door een beroep te doen op het publiek en de meldingen te centraliseren, hoopt de WHO een grootschalige dynamiek op gang te brengen. Uiteindelijk moet het hulpmiddel overheidsinstanties helpen nieuwe manieren te vinden om kinderen te controleren en te beschermen tegen blootstelling aan ongezonde reclame.