L’Oréal haalt gevaarlijke verpakking uit de rekken dankzij Testaankoop

Het assortiment Fructis Hair Booster voor haarverzorging wordt verkocht in verpakkingen die kunnen worden verward met knijpzakjes met fruit voor kinderen. Het drinken van de vloeistof is gevaarlijk. Testaankoop heeft kritische vragen gesteld aan producent L’Oréal. Die haalt de producten nu van de Belgische markt.

Actie om kinderen te beschermen
Alle verpakkingen van het haarverzorgingsassortiment Fructis Hair Booster worden door l'Oréal van de Belgische markt gehaald. De beslissing komt nadat onze Portugese partner DECO PROteste eerder ook al waarschuwde dat de verpakking van dit product verward kan worden met knijpzakjes met fruit voor kinderen, wat niet wettig is.
Infarmed, het Portugese agentschap voor geneesmiddelen en gezondheidsproducten, reageerde in augustus 2024. De organisatie vond dat L’Oréal duidelijke labels aan de verpakking moest toevoegen. Voor DECO PROteste was dat echter niet voldoende zolang de vorm van de verpakking niet wordt aangepast, want kleine kinderen kunnen niet lezen. Daarop reageerde Infarmed in november ’24 met de terugroeping van deze producten, ze worden dus van de Portugese markt verwijderd.
Het product is ook beschikbaar op de Belgische markt. Daarom heeft Testaankoop contact opgenomen met L’Oréal, om te verhinderen dat kinderen een gevaarlijke vloeistof zouden drinken. Daarop heeft L’Oréal besloten om ook in België te stoppen met Fructis Hair Boosters in zijn huidige verpakking. L’Oréal zoekt nu naar een oplossing voor de verpakking.
De wet verbiedt gevaarlijke imitaties
Het gaat om de 60 ml-verpakking van de haarverzorgingslijn Fructis Hair Booster (Proteïne, Vitamine C en Aminozuur), verkocht door L'Oréal. Hoewel deze verpakkingen geen enkele verwijzing naar voedsel bevatten, kunnen de vorm, kleur en volume ervan gemakkelijk worden verward met knijpzakjes met fruit voor kinderen.
In de Europese wetgeving wordt dat als een "gevaarlijke imitatie" beschouwd. Dat kan bijvoorbeeld gaan over cosmetische producten die verward kunnen worden met voedsel vanwege hun uiterlijk, verpakking, etikettering of kleur. De productie, import, export of marketing van zo'n producten is verboden.
Op het etiket van het product Fructis Hair Booster staat “buiten bereik van kleine kinderen bewaren” en “niet inslikken”. Maar die waarschuwingen zijn onvoldoende, aangezien het uiterlijk van de verpakking sterk lijkt op knijpzakjes met fruit. Kleine kinderen kunnen het etiket niet lezen en ze zien minder makkelijk het onderscheid.
L’Oréal: “Deze verpakkingen komen steeds vaker voor”
L’Oréal laat weten dat “de veiligheid van de consument een abolute prioriteit is”. Tegelijk zijn “verpakkingen in de vorm van flexibele zakjes steeds gebruikelijker in de cosmetische industrie, vanwege de impact op het milieu”. Daarom gaan we waarschijnlijk steeds meer van dit soort verpakkingen in de winkelrekken terugvinden.
Het bedrijf verklaarde ook dat de verpakking van het Hair Booster-assortiment geen enkele verwijzing naar voedsel bevat en dat het niet eenvoudig is om ze te openen. L'Oréal voegde eraan toe dat deze producten in winkels en online worden verkocht in de beauty- en cosmetica-afdelingen, naast andere haarverzorgingsproducten, en niet naast voedingsproducten.
Terug naar bovenBetere bescherming van de consument
Testaankoop blijft alert voor inbreuken op de wetgeving die de belangen van de consument zouden kunnen schaden. We ondernemen actie daar waar nodig, zoals met het Hair Booster-assortiment. Dit potentieel gevaarlijk product is nu van de markt verwijderd, een overwinning voor de bescherming van consumentenrechten.
Lees meer over onze acties, petities en manifesten
Terug naar boven