Nieuws

Aftersuns duurder dan bodylotions, maar niet altijd beter

22 juni 2021

22 juni 2021
Een goede bescherming van je huid is essentieel op zonnige dagen. Na onze test van zonnecrèmes, namen we daarom ditmaal16 aftersunproducten onder de loep. En die blijken vaak niet veel doeltreffender te zijn dan een eenvoudige bodylotion, terwijl ze gemiddeld wel 24 % meer kosten.

Hoe wij aftersuns testen

Voor deze test namen wij 16 aftersuns en twee klassieke bodylotions onder de loep. We kochten de producten aan in de (para)farmacie, de supermarkt en in de parfumerie. Die diversiteit in aankooppunten verklaart meteen ook de – soms grote – prijsverschillen. Die prijs zegt echter niets over de kwaliteit.

Het onderzoek bestond uit meerdere delen: een test in het labo, een gebruikerstest, een analyse van het etiket en van de milieu-impact van de verpakking en tot slot een controle op de aanwezigheid van mogelijk schadelijke ingrediënten via de ingrediëntenlijst.

In onze koopwijzer aftersuns vertellen we je welke aftersun je huid het meest hydrateert en eveneens in de smaak viel bij onze testers. Je ontdekt er ook in een oogopslag hoeveel je kunt besparen door voor onze Beste Koop te kiezen. 

Hydratatie

Om na te gaan hoe goed de geselecteerde aftersuns en bodylotions je huid opnieuw hydrateren na een zonnige dag, lieten we ieder product bij twintig proefpersonen op hun voorarm aanbrengen. De verpakking van de producten werd afgedekt, zodat merknamen niet zichtbaar waren. Om het hydraterend effect op korte termijn te kunnen inschatten, maten we met een corneometer voor de smeerbeurt en vervolgens om het uur en dit tot 6 uur na gebruik. We vergeleken de resultaten van de aftersuns met die van twee klassieke bodylotions (één die goed scoorde in onze test bodylotions en een populair product uit de supermarkt) en met die van een vochtinbrengende crème die door het labo werd samengesteld. Op de laboresultaten werden statische analyses uitgevoerd.

hydratatie

Gebruikerstest

Voor de gebruikerstest deden we voor ieder product een beroep op 30 vrouwen van verschillende leeftijden. Zij gebruikten de geselecteerde producten en vulden vervolgens een vragenlijst in. Net zoals bij de labotest werden de verpakkingen van de producten afgedekt, zodat de merknamen niet zichtbaar waren. De proefpersonen kenden een algemene beoordeling toe aan de producten en gaven aan of ze het product al dan niet zouden aankopen. We vroegen ook specifiek naar volgende aspecten:

  • uitsmeerbaarheid;
  • textuur;
  • absorptie door de huid;
  • geur;
  • gevoel van zachtheid na gebruik; 
  • gevoel van verkoeling na gebruik;
  • kleverigheid;
  • vettigheid.

Analyse van het etiket

We testten niet enkel de crèmes zelf, we nemen ook de verpakking onder de loep. Daarbij letten we op de aanwezigheid van volgende aspecten:

Wettelijk verplicht

  • contactgegevens van de fabrikant (vaak internationaal adres);
  • inhoud (in gewicht of volume);
  • houdbaarheid: PAO (product after opening) of vervaldatum;
  • verboden claims zoals "vrij van parabenen"
  • lotnummer;
  • functie van het product
  • ingrediëntenlijst;
  • informatie in beide landstalen.

Waar wij nog extra op letten

  • Nationale contactgegevens: adres, telefoonnummer of email-adres, website
  • ongegronde of misleidende claims zoals dermatologisch getest of hypoallergeen;
  • leesbaarheid en plaats van ingrediëntenlijst;
  • sluiting van het product;
  • informatie over hoe je het product moet aanbrengen.

Ingrediënten

We kijken na of het product parfum bevat of een of meerdere van de 26 substanties die allergische reactie zouden kunnen veroorzaken. Dit is louter informatief en wordt niet beoordeeld. We controleren eveneens of er in de producten erkende hormoonverstoorders of andere mogelijke schadelijke ingrediënten aanwezig zijn. We baseren ons op adviezen die uitgeschreven zijn door het Wetenschappelijk Comité voor Consumentenveiligheid (SCCS) van de Europese Unie. De aanwezigheid van zulke ingrediënten laat zich voelen in de eindscore.

Milieu-impact van de verpakking

Om de milieu-impact van de verpakking te bepalen, analyseren wij vier verschillende aspecten.

  • We bekijken uit welk materiaal de verpakking is gemaakt;
  • We gaan na of er een onnodige extra verpakking aanwezig is;
  • We berekenen hoeveel verpakking er werd gebruikt voor de hoeveelheid product;
  • We analyseren hoeveel product er na gebruik overblijft in de verpakking en dus verloren gaat. Voor deze parameter hanteren we het Europese Ecolabel als maatstaf. Volgens die standaarden zou minstens 92 % van het product makkelijk uit de verpakking moeten komen.

Aangezien dit product niet wordt afgespoeld na gebruik, gingen we niet dieper in op de milieu-impact van de ingrediënten van deze producten.

Alle factoren samen resulteren in een eindscore op 100.

Ga naar ons platform zonnecrèmes

Wat is het resultaat van onze test van aftersunproducten?

Uit onze marktanalyse blijkt dat een gewone bodylotion gemiddeld ongeveer 38 euro per liter kost, terwijl je voor een aftersun ongeveer 47 euro per liter betaalt. Een verschil van 24 % dat niet gerechtvaardigd is wanneer we de kwaliteit van deze twee soorten producten vergelijken.

Hydratatie is essentieel

Het hydrateren van de huid is de belangrijkste functie van zowel aftersuns als bodylotions. Daarom bekeken we het hydraterend effect van 16 aftersuns en 3 klassieke bodylotions. We maten bij 20 personen de hydratatie van de huid voordat elk product werd aangebracht en vervolgens elk uur tot zes uur na het aanbrengen. Alle aftersuns claimen op hun verpakking een hydraterend effect te hebben, maar alleen het product van Yves Rocher scoorde op deze parameter hoger dan de bodylotions. Zes producten bleken je huid zelfs maar matig te hydrateren en scoorden daarmee slechter dan de bodylotions. Het ging om de aftersuns van Avène, Nuxe, Hema, Bioregena, Vichy en Corine de Farme.

Ook bodylotions verzachten en verkoelen

14 van de 16 aftersuns beweren ook je huid te verzachten, en 6 vermelden een verkoelend effect. Voor deze beweringen bestaan er op dit moment geen degelijke laboratoriumtesten. Om na te gaan in hoeverre deze beloften worden nagekomen, hebben wij elk van de producten door 30 personen laten testen. De test was zo georganiseerd dat noch de testers noch de begeleiders wisten welk product werd aangebracht. De testers werd onmiddellijk na het aanbrengen naar hun bevindingen gevraagd.

Bijna alle producten, zowel de aftersuns als de bodylotions bleken het goed te doen qua verkoelend effect. Op de aftersun van Bioregena na, die slechts een gemiddelde score kreeg. Opvallend is vooral ook dat één van de producten die het beste scoorde op deze parameter net de gewone bodylotion van Nivea is.
Hetzelfde geldt voor het verzachtende effect. Zowel na het gebruik van de aftersuns als de bodylotions gaven de testpersonen aan dat hun huid zachter aanvoelde.

Geen schadelijke stoffen

Het goede nieuws is dat geen van de producten schadelijke stoffen bevat, in tegenstelling tot andere tests die in het verleden zijn uitgevoerd. Allergenen bleken wel met de regelmaat van de klok aanwezig te zijn in aftersuns. Opgelet dus als je daar gevoelig voor bent.

Op zoek naar een veilige en effectieve zonnecrème? Surf snel naar ons platform zonnecrème.

Aanbevolen voor jou

Ontvang onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte!

Registreer je