Persbericht

Testaankoop tevreden met nieuwe maatregelen om phishing tegen te gaan

24 januari 2023

Consumentenorganisatie Testaankoop vraagt al lang naar concrete maatregelen om phishing en online fraude moeilijker te maken, en nu komt er eindelijk schot in de zaak. Staatssecretaris voor consumentenbescherming Alexia Bertrand maakte bekend dat de meeste banken vanaf nu 24/7 beschikbaar zijn om klanten de mogelijkheid te geven ook ‘s nachts en in het weekend hun online applicaties te blokkeren. En bovendien gaat de bankenfederatie Febelfin akkoord om een IBAN naamcontrole in te voeren, waarvoor al een wetsvoorstel werd ingediend door kamerlid Michael Freilich (N-VA). Een goede vooruitgang, vindt Testaankoop.

Veel voorkomend probleem

Phishing, het fenomeen waarbij een oplichter zich voordoet als iemand anders om zo bankgegevens te verkrijgen, komt in onze steeds digitalere wereld alsmaar meer voor. Er bestaan verschillende soorten online fraude. Een veel voorkomende vorm is die waarbij de oplichter een potentieel slachtoffer vraagt om een betaling te doen. De oplichter doet zich daarbij voor als een vriend, familielid, of bijvoorbeeld de telecomoperator of douane, en geeft een rekeningnummer door waarop de betaling dient te gebeuren. Het slachtoffer denkt dus geld over te schrijven naar die vriend of telecomoperator, maar spijst in werkelijkheid de rekening van de oplichter.

 

Eindelijk IBAN-controle

De IBAN naamcontrole kan ervoor zorgen dat minder consumenten op deze manier in de val worden gelokt. De bank moet dan namelijk checken of de naam die de klant opgeeft bij een overschrijving naar een rekeningnummer, overeen komt met de naam van de houder van die rekening. Testaankoop pleit al langer voor het systeem, en steunt daarbij ook het wetsvoorstel dat parlementslid Michael Freilich hierover eerder al indiende. Andere landen hebben al een IBAN controlesysteem geïmplementeerd, zodat Belgische rekeninghouders nu interessanter zijn voor fraudeurs.

De consumentenorganisatie is daarom blij te horen dat de Belgische banken meegaan in dit verhaal en bezig zijn met de implementatie van zo’n controlesysteem. Daarbij eist ze dat de banken ook hun verantwoordelijkheid zullen opnemen wanneer een klant door dit soort van fraude geld verliest omdat de controle niet of niet correct is gebeurd.

 

Andere maatregelen

De IBAN naamcontrole kan een zeer effectief instrument worden, maar is zeker geen zaligmakende oplossing voor alle soorten van phishing en online fraude. Testaankoop is dan ook tevreden dat de banken sinds begin dit jaar 24/7 beschikbaar zijn voor klanten om hun applicaties te blokkeren als ze opgelicht zijn. Om consumenten te beschermen tegen nóg meer vormen van phishing, heeft Testaankoop nog andere voorstellen. Zo pleit de organisatie onder meer voor een extra beveiliging bij de overschrijving van grote bedragen of een geheim woord waarmee de bank zich kan identificeren aan de consument. Verschijnt dit woord niet na het inloggen of bij een overschrijving, dan weet de consument dat hij op een nagemaakte website of app terecht gekomen is.

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een email te sturen.