Belgische consumentenindex stijgt terug
Goed nieuws voor de Belgische gezinnen. Volgens onze jaarlijkse consumentenindex stijgt die met 1,7 punten. Zo worden de verliezen van vorig jaar goedgemaakt. De stijging betekent dat we het niveau van 2019 en 2021 overschrijden.

Waarom een consumentenindex?
Sinds 2018 meten we jaarlijks het vermogen van gezinnen om aan hun uitgaven te voldoen in zes domeinen: huisvesting, gezondheid, voeding, mobiliteit, vrije tijd en onderwijs. Zo kunnen we berekenen of gezinnen het moeilijker of makkelijker hebben om hun uitgaven te betalen.
Hoe lager de index, hoe meer Belgische gezinnen met financiële moeilijkheden kampen.
Wat is duurder geworden?
Door onze enquête bij meer dan 3 000 respondenten kregen we de volgende resultaten.
Duurder op jaarbasis zijn vooral onderhoud van de woning (+ 5,8 %), hypotheekleningen (+ 5,1 %), buitenschoolse cursussen (+ 4,4 %) en brillen en gehoorapparaten (+ 3,9 %).
Wat is goedkoper geworden?
De kosten die gezinnen in 2024 als minder moeilijk betaalbaar hebben ervaren, zijn vlees, vis en vegetarische producten (- 5,1 %) en andere voedingswaren (- 5 %).
Hoeveel huishoudens kampen met financiële problemen in België?
Volgens onze onderzoek is het percentage Belgische gezinnen dat een grote financiële druk ervaart dit jaar met 1,9 % gedaald. Maar het aantal gezinnen dat een lichte financiële druk ervaart, is ook met 1,9 % gedaald. Voor gezinnen zonder financiële druk zien we een stijging (+ 3,8 %). Een positieve trend dus.
Eenoudergezinnen met minderjarige kinderen kennen de moeilijkste situatie, 57,3 % geeft aan moeilijk rond te komen. Gepensioneerde koppels zeggen dat veel minder: amper 21 %.
Als we kijken naar uitgaven die essentieel zijn voor de levenskwaliteit, zien we dat 33,2 % van de Belgen moeilijkheden heeft om energie en water te betalen. 29 % heeft moeite met de kosten van een tandarts.
Ten slotte zegt 52,9 % van de gezinnen dat ze moeite hebben om hun belangrijkste vakantiereis te betalen. Voor restaurants en cafés is dat 45,9 %. 46,8 % zegt dat de kosten van de auto het moeilijkst is om te betalen.
Verschillen tussen de regio’s
Er zijn ook regionale verschillen in de index. Als we die opslitsen in de drie Belgische regio’s is die van Vlaanderen 57,1, Brussel gaat iets lager met 54,6 en Wallonië haalt 51,6. Vlamingen zijn ook optimistischer (55,9) dan Walen (49,9) voor het komende jaar.
Zal de koopkracht toenemen in 2025 volgens consumenten?
De consument ziet voor 2025 de toekomst negatiever in dan vorig jaar: 37,7 % denkt dat zijn financiële situaie zal verslechteren in 2025 terwijl slechts 17 % vertrouwt op een verbetering op financieel vlak.
Vorig jaar dacht nog 34 % dat zijn financiële situatie in 2024 zou verslechteren en slechts 18,2 % dacht er op vooruit te gaan.
Conclusie
De betaalbaarheid is het afgelopen jaar verbeterd, hoewel de evolutie voor voedsel, energie, auto’s en essentiële ziektekosten problematisch blijft. Maar er is meer hoop op verbetering dan vorig jaar.