Een omnium is de beste verzekering voor je elektrische fiets
/ebiker(2)-id517640743.jpg?rev=3f87feb2-cdd4-4b78-99c1-8b26ad0b8a49&la=nl-BE&h=270&mw=480&w=480&hash=47C23748F14B61A6F18147A89513DB35)
Een omnium is volgens ons aan te raden als je een nieuwe e-bike koopt die elders dan thuis een reëel diefstalrisico loopt, ondanks goede voorzorgsmaatregelen.
Als je woonverzekering de inboedel van je woning dekt, is je "klassieke" fiets gedekt volgens de voorwaarden in het contract (inclusief de diefstalgarantie als je die hebt afgesloten).
Sommige verzekeraars sluiten gemotoriseerde voertuigen echter uit. Om je elektrische fiets te verzekeren tegen diefstal wanneer die bij je thuis staat, raden we aan om de optionele garantie voor stilstaande voertuigen toe te voegen. Als je deze dekking niet hebt, aarzel dan niet om contact op te nemen met je makelaar of de verzekeraar.
1. Diefstal
De meeste fietsverzekeringen dekken enkel diefstal op een openbare plaats als je elektrische fiets aan een vast punt was bevestigd. Soms volstaat het om de fiets gewoon op slot te zetten met het vereiste slot. Voor andere polissen is het voldoende om je fiets vast te maken aan een andere fiets, of moet het fietsslot zijn geforceerd door de dief.
Om je elektrische fiets optimaal te beveiligen tegen diefstal, zijn er twee gouden regels. Ten eerste, koop een degelijk fietsslot. Hoe zwaarder, hoe duurder en hoe beter het is, normaal gezien. Een beugelslot is vaak het stevigst. Ten tweede, bevestig dat fietsslot zowel aan het kader en het achterwiel als aan een vast bevestigingspunt. Vergeet ook niet om het display (de boordcomputer) mee te nemen.
Bijna alle verzekeraars dekken alleen diefstal als je een fietsslot gebruikt dat aan hun vereisten beantwoordt. Verzekeraars eisen meestal dat je een fietsslot met ART-label hebt dat tot een bepaalde beveiligingscategorie behoort of dat minstens een bepaald bedrag kost, bv. € 60. Bewaar de factuur van je fietsslot en alle sleuteltjes goed, want die heb je nodig als je fiets wordt gestolen. Wat het frameslot betreft, kun je het sleuteltje enkel verwijderen in gesloten toestand. Als je nog in het bezit bent van beide sleuteltjes, bewijst dit dat je fiets vergrendeld was.
Als je elektrische fiets gestolen is, meld dat dan zo snel mogelijk aan de politie om niet naast je vergoeding te grijpen. De tijd die je daarvoor krijgt, verschilt van 24 uur tot 7 dagen. Als enkel je batterij wordt gestolen, wordt de diefstal niet door alle verzekeraars vergoed.
2. Materiële schade
De omnium-fietsverzekering dekt ook schade aan je elektrische fiets. Denk dan aan schade als gevolg van een ongeval in fout, een ongeval zonder tegenpartij of met een onbekende tegenpartij, een ongeval met betwisting van de aansprakelijkheid en soms vandalisme.
Elke verzekering kent alleen een vergoeding toe als het schadegeval onder de dekkingen van het contract valt, en nooit in de gevallen die uitgesloten zijn. Maar de definitie van die dekkingen verschilt sterk. Bij sommige verzekeraars moet het niet noodzakelijk om een ongeval gaan. Dit zijn namelijk verzekeringen van het type “alle risico’s behalve”. Met andere woorden, alle schade wordt gedekt, behalve als het een uitsluiting betreft. Bij alle andere contracten moet het gaan om een ongeval, een aanrijding of andere welbepaalde schadegevallen. Maar ook hier bestaan er verschillen naargelang van het contract. Een zeer strikte omschrijving van het begrip ongeval kan nadelig zijn, omdat de verzekeraar de dekking dan kan weigeren in gevallen die niet aan die voorwaarden voldoen.
3. Pechverhelping
In de meeste omnium-fietsverzekeringen is bijstand inbegrepen bij de premie, maar soms is het een optie.
Pechverhelping is meestal beperkt tot ons land en Nederland, plus een deel van de buurlanden, bijvoorbeeld tot 30 of 50 km over de landsgrenzen. Houd daar rekening mee als je je elektrische fiets meeneemt naar het buitenland. Met pechverhelping wordt je fiets naar je vertrekpunt of de dichtstbijzijnde hersteller gebracht. Meestal wordt ook geprobeerd om hem ter plaatse te herstellen.
Sommige contracten leveren bijstand bij je thuis. De huur van een elektrische vervangfiets wordt zelden terugbetaald.
Als je fiets niet gestolen of totaal verloren is, worden de herstellingskosten in principe volledig vergoed, op een eventuele franchise na. Bij sommige omnium-fietsverzekeringen voor e-bikes ben je voor herstellingen gebonden aan de fietsenwinkel. Herstellingen die onder de dekking vallen, mag je dan enkel daar laten uitvoeren. In geval van diefstal of total loss van de fiets kun je dan ook alleen bij die bepaalde fietsenwinkel een nieuwe aanschaffen. Wij vinden dat een vorm van koppelverkoop, die wel interessant is voor de verkoper, maar minder voor sommige klanten die daar pas na een schadegeval achter komen.
Bij diefstal of total loss kan de verzekeraar een vergoeding in geld uitkeren of een nieuwe fiets aanbieden via je fietsenwinkel. Ten minste gedurende de drie eerste jaren van het contract vergoedt de verzekeraar de aangenomen waarde. Die is voordeliger dan de werkelijke waarde van de fiets. Enerzijds zal de vergoeding immers hoger zijn. En anderzijds vermijd je onaangename verrassingen en discussies over de waarde van de fiets voor het ongeval. De aangenomen waarde wordt bepaald op basis van twee factoren: de prijs en de afschrijving, anders gezegd het percentage dat de verzekeraars laten afhangen van de ouderdom van de e-bike. Bij de meeste bedraagt de vergoeding slechts 100 % bij aanvang van het contract en daalt ze nadien. De afschrijvingspercentages variëren dus aanzienlijk naargelang van het contract, waardoor de vergoeding sterk kan verschillen.
In geval van diefstal of materiële schade hanteren de meeste verzekeraars een franchise. Meestal bedraagt de franchise € 25 of € 50.
Als je e-bike wordt gestolen, vergoeden de meeste verzekeraars die pas na een bepaalde wachttijd. Wordt je fiets binnen die tijd teruggevonden, dan hoeven ze niets te vergoeden, behalve eventuele herstellingskosten.
Een omnium-fietsverzekering kun je sluiten bij een verzekeraar, makelaar, fietsenhandelaar of via het internet. Sommige contracten kun je enkel sluiten voor elektrische fietsen met een maximale ouderdom, tussen enkele weken en enkele jaren.
Uit onze enquête eind 2018 blijkt dat je een jaarlijkse premie tussen € 56 en € 139 betaalt voor een elektrische fiets met een waarde tussen € 1 600 en € 2 800. De verzekeraars berekenen hun premie op basis van één enkel criterium: de prijs van de fiets.