Dossier

Als je wilt sparen voor de kinderen

31 maart 2021
jongeren

Wat te denken van de baby- en jongerenspaarrekeningen die banken aanbieden en waarop ouders, grootouders of suikernonkels stelselmatig geld kunnen storten tegen dat hun oogappel groot is?

Banken bieden baby- en jongerenspaarrekeningen aan. Is dat een goede manier van sparen voor de kinderen?

Jongerenspaarrekening of gewone spaarrekening?

De banken bieden op hun specifieke jongerenrekeningen op enkele uitzonderingen na geen betere voorwaarden dan op hun spaarrekeningen voor volwassenen. En wanneer dat toch het geval is, blijft het om een schamel rendement gaan: minder dan 0,50 % per jaar. Het is dus best mogelijk dat je beter af bent met een gewone spaarrekening, die kan zowel voor een volwassene als voor een kind worden geopend. Maak daarvoor gebruik van onze Koopwijzer spaarrekeningen. Vul daar de leeftijd in van het kind, het bedrag dat je wilt sparen en de duur die je voor ogen hebt. Wij updaten ook geregeld de beste voorwaarden die je voor een spaarrekening kunt krijgen

NAAR DE KOOPWIJZER SPAARREKENINGEN

NAAR DE BESTE KOPEN VOOR SPAARREKENINGEN

Kunnen ouders geld afhalen van de rekening van hun kinderen?

Volgens de wet mogen ouders geen middelen van een minderjarige vervreemden zonder daarvoor de toelating van een vrederechter te hebben.

Maar wat is "vervreemden"? Valt geld van de rekening van uw kinderen halen onder die noemer? De banken pakken dat probleem pragmatisch aan. Toch moet je je ervan bewust te zijn dat je geldopnemingen mogelijkerwijs zult moeten rechtvaardigen. Dat is vooral belangrijk voor ouders die geld op de rekening van het kind hebben geplaatst maar wel de mogelijkheid willen vrijhouden om er in moeilijke omstandigheden zelf aan te kunnen.

Wanneer kan het kind geld afhalen?

Geld afhalen kan pas vanaf de leeftijd van 16 jaar en voor zover de ouders zich daar niet tegen verzetten. In dat geval mogen jongeren tot € 125 per maand afhalen. Maar als de ouders en de bank daarmee akkoord gaan, kan een jongere al vroeger alleen geld afhalen of meer dan € 125. Zo mogen jongeren bij sommige banken al vanaf 12 jaar, mits akkoord van hun ouders, alleen geld van hun spaarrekening halen. Aan een internetrekening kan een kind alleen als het over de codes daarvoor beschikt. In de praktijk stuurt de bank de codes echter naar de ouders, en niet naar de minderjarigen.

Als je zelf wilt kunnen beslissen wanneer het kind geld mag afhalen

Geld storten op de spaarrekening van uw kind, dat is allemaal goed en wel. Maar wat zal zoon- of dochterlief ermee doen wanneer ze 18 jaar worden? Vrees je dat ze misschien al te snel en ondoordacht er alles zullen doorjagen? En zou je liever hebben dat hij of zij pas op latere leeftijd vrij over het geld kan beschikken? Of je bent grootouder, peter of meter en wilt geld geven aan je kleinkind, pete- of metekind, maar je wil niet dat de ouders van het kind aan het geld kunnen? Daarvoor bestaat een oplossing: een spaarrekening met derdenbeding. Het principe van zo'n rekening is dat je de controle over de rekening behoudt tot het ogenblik dat het jou opportuun lijkt om het geld effectief af te staan.

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

8 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/05/2021

Wat betekent het voor de spaarder dat Rabobank online spaarrekening stopt in België?

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/06/2021
, Gereageerd:

Beste Luk, je kan inderdaad best niet wachten en nu al een en ander in orde brengen.
Wat raden wij je aan?Stort na 1/7/2021 geen geld meer op je spaarrekening bij Rabobank.be. Want je hebt 12 maanden nodig om aanspraak te kunnen maken op de getrouwheidspremie en die heb je dus sowieso niet meer.
Raadpleeg de onlinesimulator op Rabobank.be om te weten welke tegoeden je misschien beter nog even laat staan als je wilt voorkomen dat je een groot bedrag aan opgebouwde maar nog niet verworven getrouwheidspremie verliest.
Laat je andere tegoeden niet langer meer staan, mpeer precies de spaartegoeden waarvoor de opbouw van de getrouwheidspremie pas na 1/7/2021 weer begint. Surf naar onze Koopwijzer spaarrekeningen om te weten welke onze favoriete spaarrekeningen zijn en schrijf het geld nu al over: www.test-aankoop.be/.../spaarrekeningen ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/03/2021

Ik vraag mij af waarom worden geen basis dienstverlening verplicht bij de banken als je jaren altijd goede klant ben geweest ,mag u in een keer niet meer uw uittreksels gaan halen maar moet ze verplicht ofwel elektronisch of via de post die zeker niet te vertrouw is tegenwoordig waar is de klant is koning gebleven en wat met ouders mensen die niet met digitalisering kunnen ??
voor een woning kan het wel vanalles verplichten van normen maar voor de baken niets ?? Ik noem het zeer asociaal en zeker niet klanten vriendelijkheid !

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/04/2021
, Gereageerd:

Dag Freddy, inderdaad, een goeie vraag ... De druk van de banken richting een cashloze en digitale maatschappij wordt alsmaar groter. Wij willen een bevriezing van de banktarieven en een uitbreiding van een basis bankdienst. Sinds februari 2019 berichten wij in de publieke opinie en interpelleren we de autoriteiten over de problematiek van een cashloze maatschappij, de digitalisering van de bankdiensten en de verhoging van de tarieven, vooral voor de zogenaamde manuele verrichtingen. Daarom startten wij in februari 2019 ook een petitie om deze evolutie aan te klagen. Ons pamflet werd ondertussen ondertekend door een kleine 28 000 consumenten die zich achter onze bekommernissen schaarden. Intussen hebben we de petitie aan de regering overhandigd. Lees meer hierover via deze link: https://bit.ly/3sJHYEr  ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/01/2021

Op aanraden van Test Aankoop opende ik vorige week een vision+ rekening bij Santanderbank. Dat ging vlot. Om te activeren diende ik finaal nog een eerste storting te doen. Via de "referentierekening" van een andere bank werd dat in orde gebracht. Na 6 dagen werd het gestorte bedrag terug op de referentierekening geplaatst met de melding: "geweigerd door de (Santander)bank. Er kwam geen reactie op mijn mail aan Santanderbank met de vraag, een poging tot contact via de telefoon werd, na enkele menupunten doorlopen te hebben, in het frans (automatische stem) koudweg opgelegd, om 16.30 h, terwijl de website meldt dat in de week telefonisch contact tot 19.30 h mogelijk is. Voor mij een teleurstelling; Santanderbank heeft definitief afgedaan.

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/12/2020

Zeer interessant, maar kan nog beter zodat we de concurrentie nog sneller kunnen uitspelen! Zij geven ons een aalmoes voor ons zuurverdiend geld maar verdienen er schatten aan door leningen te geven aan particulieren en bedrijven. Allemaal gevolg van een rechts en liberaal beleid de laatste decennia.

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/12/2020

Heel blij met deze actie !

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/01/2021
, Gereageerd:

Op aanraden van Test Aankoop opende ik vorige week een vision+ rekening bij Santanderbank. Dat ging vlot. Om te activeren diende ik finaal nog een eerste storting te doen. Via de "referentierekening" van een andere bank werd dat in orde gebracht. Na 6 dagen werd het gestorte bedrag terug op de referentierekening geplaatst met de melding: "geweigerd door de (Santander)bank. Er kwam geen reactie op mijn mail aan Santanderbank met de vraag, een poging tot contact via de telefoon werd, na enkele menupunten doorlopen te hebben, in het frans (automatische stem) koudweg opgelegd, om 16.30 h, terwijl de website meldt dat in de week telefonisch contact tot 19.30 h mogelijk is. Voor mij een teleurstelling; Santanderbank heeft definitief afgedaan.

Community

Geld & verzekeringen

Gerelateerde discussies