Nieuws

Coronavirus: je zult tot € 50 contactloos kunnen betalen in de winkel

08 april 2020
coronavirus en betalen in de winkel

Elektronische betalingen worden tijdens deze coronacrisis zoveel mogelijk aangeraden. Dat kan zelfs contactloos, zodat je de toetsen van de betaalterminal niet hoeft aan te raken. De limiet voor dergelijke betalingen wordt vanaf 14 april opgetrokken van € 25 naar € 50. Voor ons mag dat slechts tijdelijk zo zijn. 

Wanneer je boodschappen gaat doen, is er éénbelangrijke vereiste: was daarna zorgvuldig je handen. Wil je in de winkel zelf liever niet de toetsen van de betaalterminal aanraken, dan zijn er twee mogelijkheden om te betalen.

Echte contactloze betaling

Wanneer er op je bankkaart een logo staat met vier golfjes, kun je contactloos betalen. Je moet daarvoor gewoon je kaart dicht bij datzelfde logo op de terminal zelf brengen. Je moet dan geen pincode ingeven. 

Als je een smartphone hebt die geen iPhone is, kun je ook contactloos betalen als je de NFC-functie hebt gedeblokkeerd. Je kunt daar alles over lezen in ons dossier Contactloos betalen: wat moet je weten? 

Let wel: contactloos betalen kun je alleen voor een niet al te groot bedrag. Om contactloze betalingen in deze coronatijden te promoten hebben de banken nu besloten om de limiet per verrichting op te trekken. Het was doorgaans maximaal € 25, maar vanaf 14/4/2020 kun je tijdelijk tot € 50 gaan. Voor een hoger bedrag moet je je pincode intikken. Die code is ook één keer nodig als je een aantal contactloze betalingen na elkaar hebt gedaan, kwestie van je identiteit eens te controleren. De grens daarvoor lag tot nog toe in principe op een totaal bedrag van € 50, maar hij werd nu opgetrokken naar € 100.

Check altijd goed het bedrag dat je moet betalen alvorens je kaart aan de terminal te swipen. Er wordt je immers niet gevraagd om te bevestigen.

Voor ons moeten die verhogingen na de crisis worden teruggeschroefd

Wij zijn zeker niet tegen die maatregelen. Maar we pleiten ervoor om ze tijdelijk te houden en na de crisis terug te keren naar de vroegere situatie. Bij een contactloze betaling moet je immers niet bevestigen dat jij het wel degelijk bent die betaalt, zoals je dat doet wanneer je je pincode ingeeft. Daardoor kan iemand die jouw kaart heeft gesloten of gevonden, ermee betalen zonder dat hij je code kent.

Hoewel de bank verplicht is om het volledige bedrag terug te storten wanneer een consument betwist dat hij een bepaalde contactloze betaling heeft gedaan, is die regel op zich geen afdoende bescherming. De consument beseft immers niet altijd meteen dat hij werd opgelicht, veelal zal hij dat pas op zijn rekeninguittreksels merken, als hij die al geregeld controleert. Bovendien moet hij daarna nog stappen ondernemen om de betaling te betwisten bij zijn bank. In de praktijk verloopt de terugbetaling lang niet altijd van een leien dakje.

Betaling via smartphone mét bevestiging

De meest voorkomende app waarmee je via je smartphone kunt betalen maar wel met een bevestiging, is Payconiq by Bancontact. Bijna alle Belgische banken bieden die formule aan. Je moet ten minste één debetkaart (Bancontact) aan de app koppelen. Uiteraard kun je de app alleen gebruiken als de handelaar die betaalmethode aanvaardt.

De betaling houdt in dat je een QR-code scant, het gevraagde bedrag checkt of zelf ingeeft, en vervolgens bevestigt met je geheime code via de toetsen van je telefoon. Zo moet je de betaalterminal in de winkel dus ook niet aanraken.

Er bestaan nog andere betaalapps: de Bancontactfunctie geïntegreerd in bepaalde bankapps, Google Pay, Apple Pay … 

Ook bij deze tweede betaalmogelijkheid kun je slechts een beperkt bedrag betalen, maar de limieten liggen hoger dan bij de formule waarbij je zonder bevestiging betaalt. Ze verschillen volgens de bank en volgens het systeem.

 
User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

60 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/10/2020

Kan ik nu nog uitstel van betaling aanvragen voor november en december als ik nu nog een aanvraag indien?

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/10/2020

Kan ik nu nog uitstel van betaling aanvragen voor november en december als ik nu nog een aanvraag indien?

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/10/2020

Kan ik nu nog uitstel van betaling aanvragen voor november en december als ik nu nog een aanvraag indien?

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/10/2020

Kan ik nu nog uitstel van betaling aanvragen voor november en december als ik nu nog een aanvraag indien?

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/09/2020

Kan die tracking app later weer helemaal verwijdert worden ui een gsm?

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/10/2020
, Gereageerd:

Beste Yannick, kan je ons zeggen over welke app je het precies hebt ? Gaat het om de corona app die recent werd aangekondigd of een andere app ? Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/08/2020

Beste,
Als leek in het zakelijke milieu, malafide daden van derden en de daaraan verbonden financiële gevolgen belandde ik in een procedure van collectieve schulbemiddeling. Deze is momenteel officieus afgelopen en wacht nu op de officiële uitspraak hiervan. Daar kan nog enkele maanden overgaan.
Vermits mijn wagen (11 jaar) aan vervanging toe is en ik niet direkt geneigd ben een autofinanciering aan te gaan, stel ik mij de vraag of het mogelijk is dat wanneer de CSR officieel afloopt ik direkt kan gaan voor een private leasing voor een nieuwe wagen.
Met vriendelijke groet,
Francart Didier

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/08/2020
, Gereageerd:

Beste Didier, als je wil te weten komen of je in aanmerking komt voor een private leasing kan je gerust onze experten van de financiële dienst contacteren via het rechtstreekse nummer 02-542.33.44 (elke werkdag tot 16u). Ze helpen je graag verder ! Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/07/2020

Ik kocht een eigendom waarbij ik de eerste 3 jaar niet aan de bank doch wel aan de eigenaar aflos welke mij een maandelijkse aflossing voorstelde. Op 1 maart 2020 heb ik opschorting gevraagd en telefonisch door de makelaar gekregen. De eigenaar was zonder mijn kennis ook mee aan het luisteren dus had kennis. De volgende ochtend heeft de eigenaar zijn akkoord aangepast en wil zijn maandelijkse betalingen niet opschorten.
Ik kan door de coronacrisis niet het gehele bedrag betalen en ben bang dat ook mijn einddatum van de afname of algehele betaling mij mogelijks niet meer gaat lukken.
Indien banken door een regering moeten opschorten, zouden dan alle credietverstrekkers moeten opschorten? Kan het Hof Van Justitie in Luxemburg hiervoor mogelijks een hulp bieden aan alle Europeanen? Kan Test-aankoop hierbij helpen?

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/08/2020
, Gereageerd:

Beste Jan, ik raad je aan om hiervoor onze financiële experten te contacteren via het rechtstreekse nummer 02-542.33.44 (elke werkdag tot 16u). Ze geven je graag verder advies hieromtrent. Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/06/2020

BNP heeft ons net laten weten dat ze de beslissing om het uitstel van de afbetaling van de lening te herroepen. Wij hebben hun akkoord wel op papier. Kunnen zij nu zomaar op deze beslissing terugkomen? En indien wel kunnen zij ook met terugwerkende kracht werken?

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/06/2020

Best,



Ik herinner me nog toen we bericht kregen dat de banken uitstel wilden geven aan mensen die economisch werkloos werden door covid.

6 maanden geen lening betalen en deze werd zonder dossierkosten geaccepteerd als je in aanmerking kwam.


Wij beiden economisch werkloos zijnde waren heel blij dat we onze 1100 euro 6 maanden konden laten vallen.


We vroegen dit aan en uiteindelijk na 2 maanden kregen we bericht dat het aanvaard was.

Ze stuurden ons ook de intrest op van deze stopzetting.


Wij betalen 2100 euro intrest verdeeld over 12 maanden of alles ineens kan ook uiteraard.


2100 euro !!! Voor een opschorting van 6600 euro !!

Niet alleen is dit schandalig, onze lening word zoams aangegeven verleng met 6 maanden -wat logisch is- en daar betalen we dan ook nog is intrest op.


Persoonlijke leningen waren goedkoper geweest. En geen klein beetje. Ik betaal nu 33% intrest aan de bank terug.


Dit kan toch niet ?

Dit zijn maffiapraktijken en is georchestreerde diefstal. En wij zullen nog bij de goedkopere zijn daar wih leenden aan 1.65% en wij dit betalen op een openstaand saldo van 255 000 euro. Ik neem aan dat er gezinnen zijn die een slechter percentage bekomen zijn en een groter bedrag geleend hebben.


Zij dit de maatregelen die de bevolking moesten helpen ??


Volgend jaar koop locaal, reis locaal , steun de horeca ? Dat zit er niet in. Het zal na deze toegestane diefstal door de overheid binnen blijven en elke euro omdraaien.


Wie heeft de moed om tegen banken in te gaan ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/06/2020

Door toedoen van de corona kan Allianz autoverzekeringen geen premiekorting toestaan nu we verboden werden niet essentiële verplaatsingen te doen. Mail hieromtrent gisteren ontvangen van Allianz

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/06/2020

Hallo..het gaat over mijn auto lening van Alfa krediet. Ik had 65dagen achterstand van betalingen wegens ziekte..mogt niet werken wegens vermoeden van corona. Dus minder inkomen..maat ik had een email gestuurt
Voor om te vragen voor een uitstel van 2maanden. Heb gewoon een antwoord gekregen van wij doen ons best en emailen een antwoord. Maar niks en bellen heb ik ook veel gedaan. Nu hebben ze mijn contract verbroken en zij willen nu dat ik alles in eens betaal..bijna 19duizend. Of komen zij mijn auto halen.
Er is een man langs gekomen om te halen maar ik heb mijn auto niet gegeven.
---ben nu op de zwarte lijst
---ze hebben een loonbeslach van mijn man en mij gevraagt
---en ze zeggen dat ze de politie pinnen en de auto in beslag laten nemen
Ik heb tot en met deze maand al mijn achterstand betaald...ik leg ook al mijn gegevens en bewijzen .. dank u

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/06/2020
, Gereageerd:

Hallo Erdogan, als abonnee kan je uiteraard beroep doen op het gratis deskundig advies van onze advocaten. Ik heb je dossier even nagekeken en gezien dat je zaak wordt opgevolgd door onze juridische dienst. Hopelijk komt er snel een oplossing voor jou uit de bus. ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/05/2020

Ik vind het schandalig dat er geen rekening gehouden wordt met alleenstaanden met kinderen. Het elektriciteits- en water verbruik tijdens deze corona tijden is wel veel meer maar van een bijdrage voor deze mensen spreken we niet. Vind dit niet kunnen! Wij moeten maar zien dat we alles maar kunnen betalen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/05/2020

Ik vind het schandalig dat ze met alleenstaanden met kinderen nooit geen rekening houden. Het elek
triciteits- en waterverbruik is veel meer nu tijdens de corona-periode maar een kleine bijdrage voor deze mensen daar spreken we niet van!

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/05/2020

De "geste" van de verzekeraars zou MINSTENS moeten zijn : 1 maand verlenging van de vervaldatum van de polis : heb al twee maanden niet meer met de wagen gereden !!

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/05/2020

Mijn huisdokter rekende zonder vermelding een toeslag van extra 2€, kan dit zomaar? Mondmasker had ik reeds aan aangezien het op de deur staat vermeld

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/05/2020
, Gereageerd:

Hallo Dominique, dit mag zeker en vast niet ! Ik verwijs hierbij dan ook naar onderstaand artikel waarbij ook door MInister De Block is bevestigd dat zorgsupplementen niet mogen doorgerekend worden aan patienten:

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/maggie-de-block-zorgverleners-mogen-geen-coronasupplement-doorrekenen-aan-patienten~a2544c87/

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/05/2020

Een korting op de premie lijkt idd. logisch als je naar de statistieken kijkt. Niet alleen voor autoverzekeringen maar ook -en vooral - voor motorverzekeringen. We mogen nu eindelijk weer buiten, maar maximaal met 3 motoren samen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/05/2020

Ik rijd als sinds half maart niet meer met mijn wagen (een mondeo 2.0 diesel - ik word in juni 78) en ik heb Argenta gecontacteerd. Hun antwoord : als je een vermindering wilt op je premie moet je de nummerplaat binnengeven.

Ik ben al meer dan 30 jaar trouwe klant bij BNP Paribas (de bank ik een wereld in verandering) Een instantbetalilng is nog steeds als particulier niet mogelijk (als er een weekend bij te pas komt : 4 dagen vooraleer het geld op de andere rekening staat.
Ik heb al mails gestuurd en gebeld : we zijn er mee bezig.
Ze houden wel elke maand voor mijn premium pack 7.03 euro van mijn rekening.

Met dank voor uw aandacht.
A. Van Der Taelen

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/05/2020

Dag Mevrouw, dag Mijnheer,
Ik rijd al sinds half maart niet meer met de wagen. Ik heb Argenta gevraagd om iets te doen . Hun antwoord : Als je een teruggave op je premie wilt, moet je de nummerplaat binnengeven.

Ik ben al meer dan 30 jaar klant bij BNP paribas Fortis : premium pack. Een instantbetaling kan nog steeds niet. Verleden week donderdag schreef ik 250 euro over naar mijn girorekening bij Argenta. Dit bedrag stond pas op dinsdagmorgen 19 maart op mijn rekening. Dat is dan de bank voor een wereld in verandering. Ze houden wel elke maand 7.03 euro van mijn rekening.

Met dank voor uw bereidwillig oor.
A. Van Der Taelen

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/05/2020

Ben verzekerd bij Argenta, volledige omnium.verblijf nu voor de vierde maand in het ziekenhuis. Mijn wagen wordt dus 4 maanden niet gebruikt. Bij contact bij Argenta was het antwoord: dan moet gij uw nummerplaat terug inleveren en wordt de verzekering onderbroken.

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/05/2020
, Gereageerd:

Het is maar normaal dat de verzekeringen op 'safe' spelen. Maar zou het niet simpelder zijn om de nummerplaat tijdelijk te parkeren bij de verzekeringsmaatschappij zelve in dit geval?

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/05/2020

Wat als je tijdens het uitstel van je woninglening toch naar 25000€ spaargeld gaat? Kan dat uitstel dan door de bank dan geannuleerd worden? Of blijft het uitstel sowieso gelden tot 31/10?

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/05/2020
, Gereageerd:

Normaal gezien wordt naar de toestand van je spaargelden in februari gekeken. Als, op dat moment, het bedrag boven de 25000 EUR was, is er geen uitstel van betaling voor je woninglening mogelijk. Voor verder advies kan je als abonnee gerust de permanentie van onze financiële dienst contacteren op het nummer : 02--542.33.44.