Dossier

Waarborg geblokkeerd bij tankbeurt

29 augustus 2014
Waarborg geblokkeerd bij tankbeurt

29 augustus 2014

Wanneer u met uw auto gaat tanken en uw bankkaart vooraf invoert, wordt een bepaalde som geld als waarborg geblokkeerd. De grootte van het bedrag (tot € 375) en de duur van de blokkering (tot een week) zorgen vaak voor problemen bij een volgende betaling. Bovendien is de praktijk onwettig!

De praktijk om bij het tanken een bepaald bedrag te blokkeren op de bankrekening is zeer courant. De bedoeling is om te vermijden dat u als klant de tankbeurt niet zou kunnen betalen. Het gebeurt enkel als u uw pincode vóór het tanken ingeeft, want dan is nog niet geweten hoeveel de tankbeurt effectief zal kosten.

Nare gevolgen voor de consument

Het geblokkeerde bedrag varieert van € 125 tot € 375 en de duur van de blokkering van enkele seconden tot een week.

Wij ontvangen regelmatig klachten van consumenten die met de zeer vervelende gevolgen hiervan werden geconfronteerd.

Veel mensen ervaren namelijk dat ze daarna een – eventueel dringende – betaling niet kunnen uitvoeren hoewel er eigenlijk nog voldoende geld op de rekening staat. Door de blokkering van dat bedrag wordt het beschikbare saldo dus verminderd.

De blokkering kan ook gevolgen hebben wanneer men een kredietkaart gebruikt: zelfs al werd de maandelijkse gebruikslimiet nog niet volledig benut, kan het gebruik van de kaart tijdelijk onmogelijk zijn.

Onwettig!

Die praktijk is op meerdere vlakken onwettig. Overigens is er een gebrek aan een duidelijke reglementering, waar de verschillende spelers gretig gebruik van maken. Een onaanvaardbare situatie voor de consument dus. Daarom hebben wij deze praktijk aangekaart bij de bevoegde minister. Die heeft duidelijk belangstelling getoond om een betere regelgeving hieromtrent uit te werken.

Waarschijnlijk door ons toedoen heeft Febelfin de banken onlangs ook aangespoord om een bepaling over deze waarborginhouding toe te voegen aan hun algemene voorwaarden. Daarmee willen de banken echter enkel voorkomen dat de klant zou beweren niet te zijn ingelicht en geen akkoord te hebben gegeven. Bij BNP Paribas Fortis staat bijvoorbeeld het volgende te lezen:

"Bij een kaartbetaling aan een buitenterminal in een tankstation is het exacte bedrag van de betaling niet vooraf gekend en dus wordt er op initiatief van de petroleummaatschappij een vast bedrag  gereserveerd tijdens de tankbeurt. Het exacte bedrag van de tankbeurt zal na de tankbeurt worden afgetrokken van het bedrag dat beschikbaar is voor uw kaartbetalingen. Het saldo van het  gereserveerde bedrag wordt dan vrijgegeven."

Daar hebt u als consument weinig aan, want de twee belangrijkste aspecten blijven onbekend: het bedrag en de duur van de inhouding. Die bepaling lijkt ons dan ook een lege doos.

Onze eisen

  • Pomphouders die op deze manier een waarborg reserveren, moeten hun klanten daar duidelijk over inlichten voor ze hun kaart gebruiken (bv. op de betaalterminal).
  • Banken moeten die verrichting vermelden in de rekeninggeschiedenis en de rekeningafschriften van de klant.
  • De wetgever moet een redelijk maximumbedrag voor de waarborg vastleggen.
  • Er moet een maximumduur voor de blokkering van de som in de wet worden vastgelegd (bv. dag van de transactie plus 1).

Afdrukken Versturen via e-mail