Dossier

7 tips voor een correcte schadevergoeding na een ongeval

13 september 2018
Correcte vergoeding bij je autoverzekering

13 september 2018

Heb je een ongeval gehad en ben je niet tevreden over de vergoeding die je krijgt van je autoverzekering? Met deze 7 tips kun je proberen een juiste schadevergoeding uit de brand te slepen.

1. Vraag uitleg aan je verzekeraar

Je verzekeraar kan je alle uitleg geven over de dekking van je autoverzekering. De kleine letters van je contract zullen namelijk bepalen of en hoeveel schadevergoeding je krijgt.

2. Schakel je makelaar in

Je makelaar moet als onafhankelijke tussenpersoon je belangen verdedigen bij de verzekeraar. In de praktijk blijkt vaak dat makelaars meer gedaan kunnen krijgen. 

3. Bel onze juristen als je abonnee bent

Abonnees van Test Aankoop kunnen een beroep doen op onze juristen als ze niet tevreden zijn over de schaderegeling. Desnoods kunnen we voor je bemiddelen. Bel ons Contact Center op 02 542 34 34.

4. Doe een beroep op je rechtsbijstand

Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt afgesloten, kun je eventueel je rechtsbijstandsverzekeraar inschakelen om met je autoverzekeraar te onderhandelen en te proberen om tot een minnelijke schikking te komen. Vaak kan dat alleen met een uitgebreide rechtsbijstandsformule. Gewone rechtsbijstandsformules dekken meestal geen geschillen over contracten. 

5. Dien een formele klacht in bij je verzekeraar

Je moet daarvoor een klachtenbrief sturen naar de klachtendienst van je verzekeraar. Je verzekeraar zal dan een klachtenprocedure opstarten. Normaal mag je binnen een maand een antwoord verwachten.

6. Leg je klacht voor aan de Ombudsman

De Ombudsman van de Verzekeringen onderzoekt klachten en bemiddelt om een minnelijke schikking te vereenvoudigen. Dit is de procedure die je mag verwachten als je je klacht hebt ingediend:

  • Binnen 3 weken hoor je of je aanvraag volledig was en of de ombudsman bevoegd is.
  • Als de ombudsman bevoegd is, krijg je uiterlijk 6 maanden later een gemotiveerd schriftelijk advies.

7. Schakel een advocaat in

Als je na al die stappen nog altijd de schadevergoeding te laag vindt, dan kun je een beroep doen op een advocaat. Zij of hij zal je kunnen vertellen of het opportuun is om je eisen verder te zetten. Daarbij zul je vooral je slaagkansen moeten afwegen tegen de kosten van zo’n procedure.

Op zoek naar een goede autoverzekering?

Via de koopwijzer autoverzekeringen kun je offertes aanvragen van verschillende verzekeraars. Zodra je offertes binnen zijn, zie je het bedrag van je korting en de kwaliteitsscore van elke autoverzekering.

Vind je autoverzekering