Nieuws

Waarom een ballonkrediet voor je auto geen goed idee is

Laat je niet verleiden door de zeer lage maandelijkse aflossingen in autoreclames. Niet alleen is zo'n ballonkrediet op het einde van de rit meestal een pak duurder dan een gewone autolening, soms slagen consumenten er geeneens in om de auto uiteindelijk te kopen omwille van het hoge restbedrag.

Redactie:
15 januari 2025
ballonkrediet voor auto is duur en misleidend

Krijg jij ook zoveel reclame voor auto's te zien, vergezeld van aanlokkelijk lage maandelijkse aflossingen? Die gloednieuwe elektrische wagen lijkt zo een pak betaalbaarder, maar dat is maar schijn. Helaas worden ballonkredieten in zulke advertenties zelden helder uitgelegd. Wat is het addertje onder het gras?

Kies de beste autolening

Wat is een ballonkrediet?

Een ballonkrediet is enorm verleidelijk voor wie zich geen hoge maandelijkse aflossingen kan permitteren, maar is erg riskant, zeker als je een beperkt budget hebt.

Terwijl de maandelijkse aflossingen inderdaad veel lager liggen dan bij een gewone autolening, moet je op het einde van het contract in één keer een groot bedrag betalen, het zogenaamde restkrediet of de "ballon". Bovendien wordt er op voorhand ook een flink voorschot verwacht. Als je de totale kosten berekent voor zo'n krediet, is je auto meestal een pak duurder dan met een gewone autolening.

Wie tot slot het eindbedrag van zijn ballonkrediet niet kan betalen, riskeert zijn auto te moeten teruggeven. Maar dat kan enkel als je auto nog steeds in uitstekende staat is en als je het contractueel aantal vastgelegde kilometers niet hebt overschreden, anders zul je ook nog eens een schadevergoeding moeten betalen.

Je verliest zo niet alleen je geld, maar je hebt ook geen auto meer. Denk dus goed na vooraleer je zo'n contract aangaat, en lees altijd goed de algemene voorwaarden.

Elektrische wagen voor 230 euro per maand, of toch niet?

renault scenic elektrisch met ballonkrediet

Screenshot reclame Renault (4/1/2025)

Neem nu het voorbeeld van deze Scenic E-tech Electric van Renault, met "3-ways balloonfinanciering". Een afbetaling van € 230 per maand klínkt weliswaar erg voordelig, maar op het eind van de rit zul je wel dubbel zoveel interest hebben betaald dan met onze Beste koop autolening: iets meer dan € 3 600 tegenover iets minder dan € 1 800.

Bovendien moet je in dit geval (te lezen in de voetnoot van de advertentie) nog een voorschot ophoesten van € 8 309,37, en na 48 maanden een restbedrag ("laatste verhoogde maandelijkse aflossing") van € 19 452,50. 

Wie alle informatie transparant krijgt, en die niet zelf moet gaan zoeken in de voetnoten, ziet dus meteen dat een nieuwe elektrische wagen voor € 230 per maand slechts een illusie is.

Conclusie: laat je niet misleiden door het JKP

Op het eerste zicht lijkt zo'n ballonkrediet bijzonder interessant. De maandelijkse aflossingen liggen erg laag, en het jaarlijkse kostenpercentage (JKP) van zo'n krediet kan ook lager zijn dat van een gewone autolening.

Laat je echter niet misleiden door het JKP, dat geeft enkel een idee van de globale interestvoet, niet van je uiteindelijke kosten. Zo kan een JKP van 5 % bij een gewone autolening goedkoper zijn dan een JKP van 3,99 % bij een ballonkrediet. Het grote verschil zit hem immers in de laatste verhoogde afbetaling.

Vergelijk daarom nooit het JKP van een balloon met het JKP van een klassieke autolening. Bij elk type lening raden wij aan om altijd de volledige aflossingstabel op te vragen. Enkel zo kun je objectief vergelijken: in euro's, niet in interestvoet.

Vind de beste autolening

Aanbevolen voor jou

Ontvang onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte!

Registreer je