Winkelkar 18% duurder, berekent Testaankoop

De supermarktprijzen blijven maar verder stijgen: in de maand november lagen ze gemiddeld maar liefst 18% hoger dan in november vorig jaar. Dat blijkt uit een vergelijking die Testaankoop deed van ongeveer 3000 producten in winkels van zeven supermarktketens. Bij de producten die het meest in prijs zijn gestegen, staan grijze garnalen op de eerste plaats (+61%!), gevolgd door diepvriesfrieten (+47%). Aluminiumfolie, spaghetti en papierwaren vervolledigen de top 5. Een winkelkar voor een gezin met twee personen kost zo ondertussen 488€, dat is 75€ meer dan een jaar geleden.
Stijgende prijzen
Test Aankoop houdt al enkele maanden de stijgende supermarktprijzen in de gaten. Vorige maand, in oktober, kwam de consumentenorganisatie nog uit op een inflatie van 15% op basis van haar mandje met 3.000 producten. Hoewel de algemene inflatie deze maand gedaald is van 12,27% naar 10,63% - vooral door de dalende energieprijzen - stijgt de inflatie voor voeding verder door. Voor november berekende Testaankoop een stijging van 18% in vergelijking met vorig jaar. Enkel Granny Smith-appelen (-5%) en gezouten pinda’s (-3%) gaan tegen de trend in en dalen in prijs in vergelijking met een jaar geleden. Voor fruit blijft de inflatie ook beperkt tot 7%.
Dure zuivelproducten
Al enkele maanden zijn vooral de zuivelproducten de sterkste stijgers. Over het algemeen betaal je nu 24% meer voor je zuivel, met jonge (gouda)kaas (+37%), boter (+33%) en halfvolle melk (+32%) als uitschieters. Ook kant-en-klare lasagnes waren deze voorbije november gemiddeld 22% duurder dan een jaar geleden.
Opvallende stijger: grijze garnalen
Misschien zitten de aankomende feestdagen er voor iets tussen, maar de grijze garnalen zijn plots een pak duurder geworden (+61%). Ook diepvriesfrieten halen uit het niets de top 5 van sterkste stijgers, die kosten nu 47% meer dan een jaar geleden. Groenten, vlees en kruidenierswaren stijgen gemiddeld 18% in prijs, de sterkste prijsstijgingen ziet Test Aankoop bij spaghetti (+41%), komkommers (+38%) en frituurolie (+37%).
Koopkrachtcrisis duurt voort
De stijgingen die Test Aankoop constateert, tonen duidelijk aan dat deze crisis nog niet voorbij is. Deze inflatiecijfers zijn de hoogste die de consumentenorganisatie ooit zag. “De stijgende kost van ons mandje verontrust ons”, zegt Laura Clays, woordvoerder van Test Aankoop. “De energieprijzen mogen dan wel aan het dalen zijn, ze blijven ontzettend hoog. Meer dan ooit moedigen we consumenten aan om prijzen in de supermarkt te vergelijken per kilo of liter en om te letten op promoties.”
Toegang pers