Prijzen in de supermarkt: 5,9% duurder in een jaar tijd

Op basis van een analyse van meer dan 3000 producten, stelt Test Aankoop vast dat de prijzen in de supermarkten met gemiddeld 5,9% zijn gestegen sinds dezelfde periode vorig jaar. Tomaten, spaghetti en frituurolie zijn zelfs meer dan 25% duurder geworden. Natuurlijk kunnen kortingen bijdragen tot het verlichten van de rekening. De consumentenorganisatie raadt consumenten dan ook meer dan ooit aan om prijzen in de supermarkten te blijven vergelijken
Gemiddelde bijna 6% duurder sinds april 2021, met uitschieters boven 30%
Omwille van de stijgingen van de energieprijs, mede door de oorlog in Oekraïne, is het nu de beurt aan de supermarkten om hun prijzen – in sommige gevallen flink - te verhogen. “De prijzen in de supermarkten liggen nu al 5,9% procent hoger dan in april vorig jaar, zo blijkt uit onze analyse van meer dan 3000 producten in de winkels van Albert Heijn, Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize, Aldi en Lidl”, zegt Simon November, woordvoerder van Test Aankoop. “De prijzen van enkele producten schieten zelfs door het dak: tomaten werden tegenover april vorig jaar gemiddeld 31,5% duurder, spaghetti 30,5% en frituurolie 26,2%.”
De consumentenorganisatie constateerde ook forse prijsstijgingen (gemiddeld + 20%) bij papierwaren zoals toiletpapier, keukenrollen en zakdoekjes.
Bij de kruidenierswaren, die gemiddeld 7,9% in prijs zijn gestegen, ziet Test Aankoop naast de prijsopstoot voor spaghetti en frituurolie, een stijging met dubbele cijfers bij gemalen koffie (+18,6%) en koffiepads (+14,2%), mayonaise (+12,2%), olijfolie (+11,1%) en mosterd (+10,5%). Zuivelproducten zijn nu gemiddeld 7,7% duurder dan vorig jaar. Opvallend is de boterprijs (bak-, melkerij- en kruidenboter) die sterk doorstijgt in prijs (+17,9%).
Bij de groenten die gemiddeld 8,3% duurder werden dan vorig jaar, betaal je niet alleen fors meer voor tomaten maar betaal je ook gemiddeld 10,8% meer voor komkommers en 9,6% meer voor aardappelen. Fruit werd dan weer gemiddeld 1,9% goedkoper. In vergelijking met een jaar geleden betaal je minder voor onder meer sinaasappelen, mango, citroenen en blauwe bessen.
€ 23 per maand extra voor een gezin van 2 personen
De talrijke prijsstijgingen hebben hun impact op de totale uitgaven van een gezin. “Een koppel van 2 personen dat vorig jaar maandelijks gemiddeld 390 € uitgaf in de supermarkt, zal er nu maandelijks 413 € uitgeven voor hetzelfde winkelkarretje. Dat is 23 € méér per maand », berekent Simon November. ”Na de flinke stijging van de energieprijzen, opnieuw een aanslag op het budget van heel wat gezinnen.”
Hier en daar duiken overigens al lege plekken op in de rekken van supermarkten. Dit dwingt er gezinnen toe te kiezen voor duurdere merken als alternatief in plaats van een huismerk of wit product.
Benut kortingen en promoties
Test Aankoop moedigt consumenten aan om de prijzen van producten van verschillende merken te vergelijken via de eenheidsprijs : de prijs per kilo of per liter.
Toegang pers