Testaankoop over de btw-voorstellen van De Wever: “Geen btw-verhoging op basisvoeding”
Lichte stijging van de voedselinflatie
Al 3 jaar volgt Testaankoop de prijzen van meer dan 3.000 producten in 7 supermarktketens (Albert Heijn, Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize, Aldi en Lidl) en berekent ze de inflatie. Die steeg licht in juli, van 2,31% in juni naar 2,49% in juli, waarmee een einde kwam aan een opeenvolgende neerwaartse trend van 15 maanden.
De productcategorieën die het meest daalden waren papierwaren en huishoudpapier (zoals keukenrol, toiletpapier en aluminium- of plastiekfolie) (-4%) en fruit (-1,5%). Peren (-9%), citroenen (-9%) en bananen (-5%) daalden bijvoorbeeld in prijs.
Grote prijsstijgingen sinds 2022
Hoewel de inflatie al lang niet meer zo hoog staat als een jaar geleden, komt Testaankoop nog steeds uit op een stijging van 27% ten opzichte van januari 2022, toen de inflatie voor het eerst boven de 2% uitkwam. Olijfolie bijvoorbeeld is vandaag 71% duurder dan in januari 2022, aardappelen 56% duurder en garnalen 41% duurder.
Geen btw-verhoging op basisvoeding
Als onderdeel van de besprekingen om een nieuwe federale regering te vormen, zijn er plannen om de btw op groenten en fruit te verlagen naar 0%. Testaankoop juicht dit toe, maar wijst erop dat deze btw-verlaging ten goede moet komen aan de consument en niet aan de marges van fabrikanten. De organisatie plaatst echter vraagtekens bij de intenties voor andere voedingsproducten. “De formateur lijkt bepaalde elementen van de afgeblazen fiscale hervorming van minister Van Peteghem te willen ovenemen. Dat voorzag, naast een verlaging voor groenten en fruit, in een btw-verhoging van 6% naar 9% op vlees, zuivelproducten en brood. We willen de aandacht van de formateur vestigen op het feit dat voeding betaalbaar moet blijven voor iedereen en dat het in deze tijden van sterke voedingsinflatie essentieel is dat de prijs van basisproducten stabiel blijft”, zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop.
Toegang pers