Inflatiecijfers van Testaankoop tonen aan: versterken van de koopkracht moet prioriteit zijn
De afgelopen drie jaar heeft Testaankoop de prijsevoluties in de supermarkten nauwlettend in de gaten gehouden aan de hand van de prijzen van meer dan 3.000 basisproducten die verkrijgbaar zijn bij Albert Heijn, Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize, Aldi en Lidl.
Inflatie blijft dalen
De inflatie in de supermarkten was 2,31% in juni 2024 en daalt al meer dan een jaar, sinds april 2023. De productcategorieën die deze maand het meest bijdroegen aan de inflatie waren dierenvoeding (+9%), frisdranken (+6%) en kruidenierswaren (+4%). Vergeleken met vorig jaar zijn er aanzienlijke stijgingen voor producten zoals olijfolie (+27%), garnalen (+18%) en aardappelen (+14%).
Daarentegen zijn de prijzen van sommige producten gedaald, zoals keukenpapier en toiletpapier (-3%) en brood (-1%), maar ook babydoekjes (-14%), citroenen (-12%), conference peren (-10%), ijsbergsla (-10%), halfvolle melk (-6%) en spaghetti (-6%).


In twee jaar tijd veel duurdere winkelkar
Ondanks het feit dat de prijzen gedurende 15 opeenvolgende maanden zijn gedaald, merkt Testaankoop op dat de prijzen vandaag gemiddeld 27% hoger liggen dan in januari 2022 (de eerste maand waarin de inflatie meer dan 2% bedroeg). De huidige prijsdaling is dus relatief. De prijs van zuivelproducten is bijvoorbeeld nog steeds 29% hoger dan toen.
Op de internationale markten zijn de prijzen van zuivelproducten nochtans sinds juni 2022 met gemiddeld 20% gedaald. Toch is 77% van de bussen halfvolle melk en 91% van pakjes jonge (gouda)kaas in juni 2024 duurder dan in juni 2022. De gemiddelde prijsstijging sinds juni 2022 bedraagt 27% voor jonge kaas en 10% voor halfvolle melk.
Aardappelen - een basisproduct bij uitstek – zijn dan weer 49% duurder dan in januari 2022, maar deze prijsstijgingen lijken niet naar de boeren te gaan. "Het is essentieel dat onze overheden ervoor zorgen dat de markt goed functioneert, ten voordele van zowel de landbouwers als de consumenten", benadrukt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop.
Aandacht voor koopkracht
Eind maart bevroeg Testaankoop Belgische consumenten naar hun perceptie van de EU en wat zij als prioriteit zouden willen meegeven aan de volgende Europese vertegenwoordigers. Het vaakst kwamen koopkrachtmaatregelen terug, met bovenaan de lijst betaalbaarheid van medicijnen (83% van de Belgische consumenten vindt dat de EU zich hierop moet richten) en toegankelijkheid van gezonde en duurzame voeding (76% vindt dit een prioriteit). "Nu er volop regeringen worden gevormd, vragen we dat het versterken van de koopkracht als prioriteit wordt gezien. Consumenten willen toegang tot gezonde, duurzame producten tegen betaalbare prijzen, wat vandaag de dag helaas nog te vaak een uitdaging is. Door in te spelen op de concrete zorgen van onze burgers kunnen we de opkomst van extremen, zoals we dat vandaag zien gebeuren, tegengaan" besluit Laura Clays.
Toegang pers