De voedingsinflatie daalt, maar de prijzen zijn nog niet terug op het niveau van voor de crisis
Daling in de voedingsinflatie
Al drie jaar volgt Testaankoop de prijzen van meer dan 3.500 producten in 7 supermarktketens (Albert Heijn, Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize, Aldi en Lidl) en berekent ze daarop de inflatie. Het goede nieuws is dat de inflatie voor de 13e maand op rij is gedaald. In maart stond ze nog op 2,73%; de voorbije maand april op 2,48%. Groenten (-1,5%) en fruit (-0,5%) zijn het afgelopen jaar het meest gedaald, met uitzondering van aardappelen, die met 16% gestegen zijn. Vergeleken met vorig jaar betalen we deze maand gemiddeld 26% minder voor ijsbergsla, 20% minder voor komkommers en 13% minder voor tomaten en citroenen. Ook zuivelproducten zoals boter (-3%) en halfvolle melk (-2%) werden iets goedkoper.
De producten die het voorbije jaar het sterkst zijn gestegen in prijs zijn mango's (+21%), wortelen (+19%), olijfolie (+19%) en aardappelen (+16%), evenals deodorants (+15%) en kattenvoer (+15%).
Maar stijging in twee jaar tijd
De prijsverlagingen moeten wel in perspectief worden gezet. In twee jaar tijd zijn de producten in het mandje van Testaankoop gemiddeld 23% duurder geworden. Zo zijn zuivelproducten gemiddeld 26% duurder geworden, groenten (behalve aardappelen) 31% duurder, vlees 19% en fruit 15%. "We zijn dus zeker blij met een daling in de inflatiecijfers, maar we moeten toch waakzaam blijven, want onze Consumentenbarometer toont aan dat meer dan een derde van de huishoudens het in 2023 moeilijk vond om vlees, vis of vegetarische alternatieven te kopen," zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. "We blijven ons ook verbazen over de discrepantie tussen de daling van de energie- en grondstofprijzen en de daling van de prijzen die aan de consument worden aangerekend.” Hoewel de prijs van plantaardige oliën sinds maart 2022 met gemiddeld 48% is gedaald, zijn de oliën in het mandje van Testaankoop gemiddeld 36% duurder dan toen. Hetzelfde geldt voor de prijs van zuivelproducten, die sinds juni 2022 op de internationale markten met gemiddeld 21% is gedaald, terwijl 84% van de jonge goudakaas en 94% van de halfvolle melk nog steeds duurder zijn dan in juni 2022. Testaankoop blijft zijn bevindingen maandelijks rapporteren aan de Belgische Mededingingsautoriteit.Toegang pers