Nieuws

SuperPluskaart van Delhaize: gezond initiatief met valkuilen

06 oktober 2020
Delhaize SuperPluskaart

Supermarkt Delhaize lanceert een nieuwe getrouwheidskaart. Vernieuwend eraan is dat je een bjjkomende korting kunt opstrijken als je er voor gezonde voeding met een Nutri-Score A of B kiest. Tegelijk kan de kaart wel aanzetten om extra uit te geven en een stuk privacy op te geven.

Sinds begin oktober pakt Delhaize uit met een opvolger van de eigen getrouwheidskaart: de SuperPluskaart met bijbehorende app. Deze supermarkt, die marketinggewijs al langer inzet op gezonde voeding door de Nutri-Score op haar producten nadrukkelijk naar voren te schuiven, wil hiermee consumenten aanmoedigen om gezonde producten aan te kopen.

Wij juichen alvast elk initiatief toe dat inzet op gezonde aankopen. En we zijn al langer een grote pleitbezorger van de Nutri-Score. Maar we mogen er niet blind voor blijven dat het mechanisme achter de kaart ook bedoeld is om de omzet van de supermarktketen op te krikken.

Elke maand ruim € 200 uitgeven?

De getrouwheidskorting van Delhaize leverde voorheen al een voordeel op van 5 % op de talrijke producten met een Nutri-Score A of B. Maar met de nieuwe SuperPluskaart kan de korting oplopen tot 15 %.

Nu blijkt dat je op een maand tijd wel al minstens € 200 moet aankopen om in aanmerking te komen voor een totale korting van 10 % of dus € 20. Welnu, € 200 is net iets meer dan wat een persoon gemiddeld maandelijks in een Delhaize-winkel zou uitgeven. In die optiek mogen we verwachten dat een gezin dat trouw zijn boodschappenmandje bij Delhaize gaat vullen, vrij vlot die € 20 zou kunnen binnenrijven.

Maar er volgt een extra voorwaarde: de maand erop moet je € 200 uitgeven louter en alleen aan producten met een Nutri-Score A of B. In de praktijk zal de boodschappenmand echter ook andere producten bevatten.

Om 15 % korting te krijgen, moet je de voorbije maand al meer dan € 500 bij Delhaize hebben uitgegeven. En ook dan moet je de maand erop opnieuw € 200 aan producten met een Nutri-Score A of B aankopen om de maximale korting van € 30 op te strijken.

Privacy opgeven in ruil voor meer voordeel

Net zoals bij elke getrouwheidskaart moet je algemene voorwaarden aanvaarden en privégegevens prijsgeven.

Nu stelt Delhaize verschillende soorten aanbiedingen voor naarmate je meer toestaat. Hoe meer commerciële communicatie je aanvaardt van Delhaize of haar partners van de Ahold Delhaize-groep zoals bv. Bol.com, hoe meer voordelen je kunt krijgen. Als je Delhaize ook toestemming geeft om jouw gegevens anoniem met externe partners te delen, kun je aanspraak maken op bijkomende voordelen.

Je kunt ook kiezen om geen commerciële communicatie te ontvangen aangezien Delhaize toelaat om dit te weigeren. Het “Basic-pakket” staat bovendien geen profilering toe.

We vragen ons af wat het belang is van deze verschillende voordeelpakketten om de aankoop van gezonde producten te bevorderen. Gegevens over voedingsgewoonten zijn dan wel op zich niet gerelateerd aan de gezondheid van een persoon, maar ze vormen wel een aanwijzing voor de meer of minder gezonde leefwijze van die persoon.

Inzicht in je eigen koopgedrag

Met de app die bij de SuperPluskaart hoort, krijg je een overzicht van hoe Nutri-Score-minded je bij Delhaize hebt gekocht. Je krijgt ook gezondere alternatieven voorgeschoteld, uiteraard binnen het assortiment van Delhaize. Zo krijg je bv. een suggestie voor een fruityoghurt met een betere Nutri-Score. Maar ons inziens zou je ook een natuuryoghurt kunnen nemen en daar zelf wat vers fruit aan toevoegen.

De app houdt ook voortdurend bij hoeveel korting je kunt krijgen op basis van je aankopen van de voorbije maand en hoeveel A- en B-producten je nog moet aankopen om de vooropgestelde korting effectief te kunnen verzilveren. Hier loert volgens ons het grootste gevaar om de hoek: ook al geeft het getrouwheids- en kortingsmechanisme extra aandacht aan gezonde producten, het zet tegelijk aan om méér uit te geven. Met bijkomend een risico op overconsumptie en eventueel zelfs voedselverspilling als je meer koopt dan je eigenlijk nodig hebt.

Moeilijker supermarkten vergelijken

Door de korting te koppelen aan het aankoopgedrag van de consument en niet zozeer aan de producten op zich wordt een prijsvergelijking tussen supermarkten ingewikkelder. Maar onze supermarktmodule reikt je nog altijd een goede basis aan om voor je eigen aankopen uit te maken bij welke winkel in jouw buurt je het meest voordelig af bent.

Naar onze supermarktmodule