Testaankoop ontdekt (opnieuw) fake kortingen op webshops: Waarom -30% niet altijd -30% is

Goede én slechte deals
Consumentenorganisatie Testaankoop volgt elke koopjesperiode de promoties via haar tool Rate My Deal, die de prijzen van 43 soorten elektronica-producten in meer dan 100 webshops bijhoudt.
Rate My Deal vindt nu zo’n 13.500 producten in korting, waarvan ongeveer een derde een goede deal is. De prijs ligt dan niet hoger dan 1% boven de gemiddelde laagste prijs van het voorbije jaar. Voor de overige 66% ben je beter af in een andere winkel, of op een ander moment in het jaar. Vooral bij de tv’s, de smartphones en de tablets zijn er slagen te slaan, want daar ligt het aandeel goede deals hoger.
Fake Deals
Het is voor consumenten ook altijd opletten voor fake deals. Een grote korting blijkt namelijk lang niet altijd echt te zijn. Winkels en webshops zijn verplicht om de kortingen te berekenen op de ‘referentieprijs’, dat is de laagste prijs die de winkel toepaste in de 30 dagen voor de promotie. Op die manier vermijdt de wetgeving dat winkels nog snel in de week voor de koopjes de prijzen verhogen, om dan heel hoge kortingen te kunnen toepassen.
Alleen houden de winkels zich er niet altijd aan. Testaankoop vond een aantal webshops die systematisch andere prijzen toepassen om de korting op te berekenen. Bol en Amazon zijn zo’n notoire omzeilers van de wet. In plaats van de kortingen te berekenen op de – wettelijk verplichte – laagste prijs van de voorbije 30 dagen, doen ze dat op de ‘meest getoonde prijs van de voorbije 90 dagen’ of op de ‘adviesprijs’.
Voorbeeld. Deze keukenmachine stond in juni lager geprijsd dan nu, in juli, maar omdat de korting wordt berekend op de ‘adviesprijs’ kan Amazon toch uitpakken met een promotie.
‘Catalogusprijs’
Een andere truc die webshops wel eens toepassen, is om de kortingsprijs te vergelijken met een ‘adviesprijs’ of ‘catalogusprijs’. Ook dat is verboden. Testaankoop ontdekte die techniek al eerder bij online apothekers, maar ook tweedehands autoverkoper Cardoen past de techniek toe. Meer zelfs, zij berekenen het ‘Cardoen voordeel’ op de catalogusprijs van een nieuwe auto, met bovendien een overnamepremie reeds bij ingerekend.

Goede voorbeelden
Dat het niet moeilijk is om zich te houden aan de regelgeving, bewijst Mediamarkt. Zij verwijzen altijd naar de correcte referentieprijs en communiceren daar ook duidelijk over. Al moet gezegd dat zij de prijs tijdens de periode waarin de referentieprijs wordt vastgesteld, wel stelselmatig hoger zetten.
Voorbeeld. Deze koffiemachine stond in mei te koop voor 59 euro, werd in juni verhoogd naar 99 euro, en staat nu correct in korting aan 49 euro.
“Vergelijken blijft de boodschap, ook in de solden”, zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. “Een product met korting is daarom nog geen goede deal. En het omgekeerde geldt ook: een product zonder korting, kan toch een goede prijs hebben. Sowieso is het nuttig om te letten op benamingen als ‘adviesprijs’ of ‘catalogusprijs’, want die betekenen meestal dat de korting niet zo groot is als hij wordt voorgesteld. Laat je dus niet vangen aan de grootte van de korting, maar vergelijk op de website of de app Rate My Deal.”
De fake promoties heeft Testaankoop doorgegeven aan de FOD Economie.
Toegang pers