Persbericht

Black Friday : Test Aankoop beoordeelt 1945 producten over 67 webshops

16 november 2021

Over 10 dagen is het zover: Black Friday, de uit Amerika overgewaaide shoppinghoogmis bereikt zijn hoogtepunt. Tal van winkels, online en offline, zullen de consument traditiegetrouw bestoken met allerlei kortingen. Maar zijn die promoties wel echt interessant ? Test Aankoop neem dit jaar de proef op de som en analyseert 1950 producten aangeboden over 67 webshops. Niet elke promotie is even interessant waarschuwt de consumentenorganisatie. Ter gelegenheid van Black Friday, stelt Test Aankoop, gratis prijsanalyses open voor het grote publiek via www.testaankoop.be/ratemydeal

1945 producten, 67 webshops

Het uit China overgewaaide ‘Singles Day’ op 11 november is nog maar juist voorbij en in afwachting van Sinterklaas, staat Black Friday al op de kalender. Traditiegetrouw is de dag na Thanksgiving in de Verenigde Staten de dag die de eindejaarsperiode inluidt, een tijd van cadeautjes en enorme omzetten voor de winkeliers. Hoewel Black Friday nog zo’n tien dagen verwijderd is, wordt de consument al volop bestookt met promoties en niet te missen kortingen. Nochtans zijn veel van deze zogezegde ‘koopjes’ niet wat ze zijn, zegt Test Aankoop. Onderzoek van de Franse consumentenorganisatie, UFC Que Choisir, toonde in 2018 al aan dat slechts 8% van de Black-Friday promoties effectieve prijsdalingen waren. Ook Test Aankoop stuit bij zijn prijsonderzoek op aanbiedingen die de consument beter links laat liggen. “Onze prijsexperts voeren een analyse uit op honderden Black Friday-promoties voor zo’n 1945 producten over 16 productcategorieën gaande van smartphones, over televisies tot micorgolfovens.  We bekijken hoe de prijs van een product geëvolueerd is sinds het op de markt aanwezig is, zowel binnen dezelfde winkel als in vergelijking met andere aanbieders, zo’n 67 in totaal. Op die manier checken we of een  bepaalde promotie wel een echte niet te missen deal is”, verduidelijkt Simon November, woordvoerder van Test Aankoop.

Goede deal = prijs én kwaliteit

Test Aankoop verdeelt de promoties die het op de markt aantreft in twee categorieën : goede en slechte deals en dit op basis van twee criteria : de prijs én de kwaliteit.  Wanneer de geadverteerde prijs lager is dan of vergelijkbaar met (maximaal 10% duurder dan) de laagste prijs die voor dat product gedurende de afgelopen twaalf maanden op de markt  werd gevonden, spreekt de consumentenorganisatie van een ‘goede deal’ maar enkel op voorwaarde dat het product in kwestie minstens 60 à 65% haalt in haar koopwijzers. Een slechte deal is dan wanneer de aangekondigde prijs ten minste 10% duurder is dan de laagste prijs die Test Aankoop voor dit product de laatste twaalf maanden op de markt heeft aangetroffen of als de kwaliteit ondermaats is. “Wij zijn nog steeds de enige op de markt die producten aan grondige labo-testen onderwerpt alvorens we ze beoordelen. Een tijdrovende en dure activiteit maar één die ons in staat stelt om objectieve en grondige productanalyses te kunnen voorleggen. Producten die voor Black Friday in promotie staan maar waarvan uit onze testen blijkt dat ze geen 60 of 65/100 hebben gehaald, bestempelen we dan ook als een slechte deal.

Test Aankoop zal ook valse, misleidende kortingen monitoren. Dit zijn producten die een ‘doorgehaalde’ prijs hebben die hoger ligt dan de maximumprijs die ooit in dezelfde shop werd aangetroffen.

 

www.test-aankoop.be/ratemydeal

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een email te sturen.