Persbericht

Uitvoeringsfase akkoord tussen Ryanair en Test Aankoop is gestart

13 januari 2022

In de zomer van 2018 (op 25 en 26 juli, 10 augustus en 28 september 2018 om precies te zijn) kreeg Ryanair te maken met vakbondsstakingen, waardoor verschillende vluchten werden geannuleerd of vertraagd. Na de weigering van Ryanair om de getroffen passagiers te compenseren, startte Test Aankoop in juli 2019 een groepsvordering. Parallelle onderhandelingen met Ryanair leidden tot een overeenkomst waarbij alle getroffen passagiers worden vergoed.

 

Ter herinnering, deze overeenkomst voorziet dat alle getroffen passagiers een waardebon zullen ontvangen die gedurende 4 jaar kan worden gebruikt om vlucht(en) te boeken bij Ryanair. Het bedrag van deze waardebon komt overeen met wat wordt voorzien in de EU-verordening 261/2004 (nl. 250 euro voor vluchten van 1500 kilometer of minder en 400 euro voor intracommunautaire vluchten van meer dan 1500 kilometer en alle andere vluchten tussen de 1500 en 3500 kilometer).  Deze waardebon kan worden ingewisseld voor geld als hij niet is gebruikt tijdens het eerste jaar na de uitgifte ervan.  Bovendien werd overeengekomen dat de passagiers ook aanvaardbare extra kosten (eten & dranken, kosten voor "re-routing", enz) kunnen laten terugbetalen.

 

De afgelopen dagen hebben de ongeveer 33.000 passagiers die werden getroffen door de annuleringen en vertragingen een mail ontvangen van Ryanair via het emailadres info@care.ryanair.com waarbij hen de kans wordt geboden om de waardebon aan te vragen”, aldus Simon November, woordvoerder van Test Aankoop.  “Wij nodigen hen uit om de door Ryanair voorgestelde procedure en die door Test Aankoop werd aanvaard, te volgen en ons op de hoogte te brengen van eventuele problemen die zich zouden voordoen.

 

Consumenten kunnen steeds terecht op 0800 29 510 of op de website www.testaankoop.be/ryanair voor bijkomende informatie.

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een email te sturen.