Testaankoop en Euroconsumers in de bres voor reizigers: luchtvaartmaatschappijen moeten passagiers terugbetalen voor onrechtmatig betaalde handbagagekosten
Handbagage een luxeartikel? Zeker niet!
De tijd van gratis handbagage lijkt voorbij. De laatste jaren hebben meer en meer luchtvaart-maatschappijen een nieuw bagagebeleid ingevoerd, waarbij passagiers extra moeten betalen voor hun handbagage, zelfs binnen bepaalde redelijke afmetingen.
Dat is om twee redenen problematisch. Ten eerste gebruiken luchtvaartmaatschappijen soms dubieuze methoden, waarbij de toeslagen pas aan het einde van het boekingsproces worden vermeld. Consumenten kunnen de echte prijzen dus niet transparant vergelijken. De Europese wetgeving zegt nochtans dat de uiteindelijke prijs alle toepasselijke kosten moet omvatten en van bij het begin van de boeking moet worden vermeld. Ten tweede heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie bepaald dat handbagage van redelijke afmetingen moet worden beschouwd als een noodzakelijk aspect van passagiersvervoer en daarom geen aanleiding mag geven tot extra kosten. Dus nee, handbagage is geen luxeartikel en mag niet als zodanig worden behandeld.
Handbagagekosten illegaal? Zeker wel!
Ondanks deze Europese rechtspraak blijven verschillende luchtvaartmaatschappijen extra kosten aanrekenen voor handbagage. Deze kosten schommelen tussen €6,00 en €75,00. OCU, de Spaanse organisatie voor consumentenbescherming en lid van Euroconsumers, heeft de kwestie aangekaart bij het Spaanse Ministerie van Consumentenzaken. Het Ministerie bevestigt dat het onwettelijk is om extra kosten in rekening te brengen voor handbagage.
"Vorige maand hadden we al een klacht ingediend tegen 4 luchtvaartmaatschappijen voor deze onaanvaardbare bagagekosten. Vandaag breiden we deze klacht uitgebreid naar andere kosten die luchtvaartmaatschappijen in rekening brengen, waaronder toeslagen voor het begeleiden van minderjarigen of mensen met een beperking, onduidelijke kosten voor het corrigeren van typfouten en onrechtmatige kosten voor het annuleren van een reis", legt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop, uit.
Volgende stap: terugbetalingen voor de betrokken reizigers
Na de beslissing van de Spaanse autoriteiten hebben Euroconsumers en Testaankoop officieel contact opgenomen met Ryanair, EasyJet, Wizzair, Vueling en Volotea om hen te vragen te stoppen met de extra kosten aan te rekenen, en om gedupeerde passagiers terug te betalen.
Als dit niet gebeurt, zal Testaankoop geen andere keuze hebben dan juridische stappen te ondernemen. Daarom vraagt de organisatie reizigers alle betalingsbewijzen voor deze illegale kosten te bewaren, en zich alvast aan te melden op het formulier op de website om eventueel mee te stappen in een gerechtelijke procedure.
Toegang pers