Testaankoop sleept Ryanair voor de rechter voor misleidende praktijken bij het boekingsproces

Handbagage is betalend
In mei 2024 diende Testaankoop een eerste klacht in bij de Economische Inspectie tegen verschillende luchtvaartmaatschappijen - waaronder Ryanair – omdat ze handbagage ter grootte van een trolley betalend hadden gemaakt. Op die manier maken ze prijsvergelijkingen moeilijk, want passagiers kennen pas op het einde van het boekingsproces hun volledige prijs. Dit is in strijd met de Europese regelgeving, die zegt dat de volledige prijs te allen tijde en vanaf het begin van het proces duidelijk moet zijn.
Ook het Hof van Justitie van de Europese Unie vindt dat handbagage ‘van een redelijk formaat’ integraal onderdeel moet uitmaken van de ticketprijs. In Spanje is Ryanair hiervoor zelfs veroordeeld, maar de maatschappij blijft de toeslagen aanrekenen. Meer zelfs: Ryanair rekent nog andere toeslagen aan, waardoor Testaankoop zich genoodzaakt zag nog tweemaal de Inspectie aan te schrijven. En toch blijven de problemen zich opstapelen.
Geen transparantie in prijzen
Consumenten die een vlucht boeken bij Ryanair, moeten kiezen tussen verschillende bundels: Basic, Regular, Plus of Flexi Plus. Als ze handbagage willen meenemen, lijkt het “Regular”-tarief de juiste keuze. Het is een bundel waarbij de consument ook meteen priority boarding krijgt en zelf z’n zitplaats mag kiezen. Die opties heeft hij misschien niet nodig, en handbagage kan hij later afzonderlijk toevoegen, tegen een lagere prijs dan de bundelprijs van het Regular-tarief. Alleen vermeldt Ryanair dat niet bij het begin van de boeking, om consumenten aan te moedigen om het duurdere pakket te kiezen.
“5 stoelen over voor deze prijs”
Testaankoop viseert daarnaast de vermelding “5 stoelen over voor deze prijs”, die op de website soms wordt getoond bij een vlucht met wat schijnbaar een kortingstarief is. Daardoor wordt de indruk gewekt dat consumenten snel een vlucht moeten boeken aan de promo-prijs, terwijl Testaankoop meerdere keren heeft vastgesteld dat de prijs daarna nog is gedaald.
Juridische actie
"Verschillende punten in het boekingsproces van Ryanair zijn op dit moment onduidelijk of misleidend. We willen, zoals de Europese wetgeving ook eist, dat de prijzen vanaf het begin van het boekingsproces duidelijk zijn voor de consument, ook voor elke dienst apart, zodat het gemakkelijker wordt om verschillende luchtvaartmaatschappijen met elkaar te vergelijken", legt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop, uit. “De dagvaarding is naar onze deurwaarder gestuurd en we zullen binnenkort de datum van de inleidende hoorzitting weten”.
Bekijk hier de video waarin onze woordvoerder de aangekaarte praktijken bespreekt.
Toegang pers