Wat als je niet opdaagt voor je vlucht?
Als je je heenvlucht mist, is het mogelijk dat je aansluitende vlucht of terugvlucht wordt geannuleerd of dat je er een fikse toeslag voor moet betalen. Dat is het gevolg van de no-showclausule die veel luchtvaartmaatschappijen hebben opgenomen in hun algemene voorwaarden.
.jpg?rev=88c0a7cc-ddf5-4841-90cc-a0c97b619d3a&mw=660&hash=4F8A48625A7EB68BDDA853F5D8D98FD4)
Wat is een no-showclausule?
Je vlucht gemist door een samenloop van omstandigheden of pure pech? Dat kan gevolgen hebben voor het verdere verloop van je vliegreis.
Veel luchtvaartmaatschappijen hebben een clausule voor no-shows in hun algemene voorwaarden opgenomen. Als je niet komt opdagen voor je vlucht, kunnen ze de rest van je ticket annuleren of er een toeslag voor aanrekenen.
Uit ons onderzoek van de voorwaarden van de acht populairste luchtvaartmaatschappijen in België blijkt dat het no-showbeleid per luchtvaartmaatschappij verschilt.
Bekijk onze volledige analyse voor het no-showbeleid van jouw luchtvaartmaatschappij.
Let wel: dit is een momentopname van februari 2024. Tarieven en voorwaarden kunnen wijzigen. Check dus altijd de website van je luchtvaartmaatschappij!
NAAR ONZE ANALYSE VAN ACHT LUCHTVAARTMAATSCHAPPIJEN
Terug naar bovenAnnulering van je aansluitende vlucht of terugvlucht
Een no-showclausule kan de luchtvaartmaatschappij het recht geven om de rest van je ticket te annuleren als je de heenvlucht niet neemt en hen niet op voorhand verwittigt.
In dat geval kan bijvoorbeeld je terugvlucht geannuleerd worden.
Als het om een vliegreis met meerdere etappes gaat, zoals bijvoorbeeld een vlucht Brussel – Londen – New York, dan kan de aansluitende vlucht van Londen naar New York geannuleerd worden als je de eerste etappe van Brussel naar Londen niet neemt.
Zo’n annuleringsmogelijkheid bij een no-show vonden we bij drie van de acht onderzochte luchtvaartmaatschappijen terug, met name bij British Airways, Brussels Airlines en TAP.
Terug naar boven
Toeslag op de rest van je vluchten
Een no-showclausule kan de luchtvaartmaatschappij ook het recht geven om een toeslag aan te rekenen als je de andere vluchten op je ticket toch nog wilt nemen.
Dat kan ofwel een vooraf vastgelegde toeslag zijn, of het kan ook om een herberekening van de ticketprijs gaan. In dat laatste geval kijkt de luchtvaartmaatschappij na hoeveel je ticket gekost zou hebben op de datum van je boeking als je enkel de effectief genomen vluchten had geboekt. Als die prijs voor bijvoorbeeld een enkele vlucht hoger is, moet je het verschil bijbetalen.
Vijf van de onderzochte luchtvaartmaatschappijen hebben een no-showclausule waarbij een toeslag kan worden aangerekend.
- Bij drie daarvan, met name British Airways, Brussels Airlines en TAP wordt de toeslag bepaald op basis van een herberekening van de prijs.
- KLM en Air France hanteren vaste tarieven, die best hoog kunnen oplopen, van € 150 toeslag voor een Europese vlucht in Economy tot wel € 500 toeslag voor een intercontinentale vlucht.
Terug naar boven
Wat als je je heenvlucht mist door overmacht?
De onderzochte clausules voorzien meestal wel een uitzondering voor overmachtssituaties. Dat betekent dat als je je vlucht mist door overmacht, je de toeslag toch niet moet betalen om je verdere vluchten te gebruiken.
Onduidelijkheid over wat overmacht inhoudt
Wat precies onder overmacht valt, is echter niet altijd duidelijk. Als je te laat bent omdat je je overslapen hebt, dan is dat duidelijk geen overmacht, maar wat als je te laat bent door een file of treinvertraging? Dan is de situatie minder duidelijk en voer voor discussie, want men kan redeneren dat die situaties enigszins te voorspellen en te vermijden zijn.
Terug naar bovenOns standpunt over no-showclausules
Volgens luchtvaartmaatschappijen is een no-showclausule absoluut noodzakelijk om te vermijden dat consumenten bijvoorbeeld een vlucht Brussel – Londen – New York boeken, terwijl ze enkel het deel Londen – Brussel willen nemen. Soms is zo’n samengesteld ticket namelijk goedkoper dan een ticket Londen – Brussel om redenen die te maken hebben met concurrentie en prijszetting.No-showclausules al jaren een doorn in het oog van Testaankoop
Wij zien vooral dat no-showclausules leiden tot extra kosten voor de consument – vaak ook voor consumenten die helemaal niet proberen om de prijzen van de luchtvaartmaatschappijen te omzeilen.
Daarom voeren wij bij Testaankoop al jaren strijd tegen het bestaan van no-showclausules. Luchtvaartmaatschappijen hebben voldoende andere manieren om aan prijsdifferentiatie te doen. Bovendien hanteren lang niet alle luchtvaartmaatschappijen dergelijke clausules, wat de noodzaak ervan verder in twijfel trekt.
Gebrek aan transparantie van het no-showbeleid
No-showclausules zijn vaak in moeilijk te begrijpen taal opgesteld en zijn vaak niet transparant. Door dat gebrek aan duidelijkheid kun je als passagier worden geconfronteerd met extra kosten en onverwachte annuleringen waardoor je verplicht wordt om nieuwe tickets te kopen, vaak tegen hoge prijzen.
Succesvolle acties van Testaankoop tegen KLM en Air France
Testaankoop is in het verleden al met succes naar de rechter gestapt tegen de no-showclausules van KLM en Air France, die niet duidelijk en begrijpelijk genoeg waren.
Terug naar boven