Dossier

Wij beantwoorden al je vragen over Thomas Cook

29 oktober 2019

Elke dag krijgen we talloze telefoontjes van bezorgde reizigers. Hier vind je het antwoord op de vragen die we het vaakst horen. Onze diensten staan ter beschikking en wij kunnen helpen met het indienen van een dossier bij het Garantiefonds Reizen.

Inleiding

Het faillissement van Thomas Cook treft niet minder dan 70 000 reizigers die al op hun bestemming zitten of in de komende dagen, weken of maanden zouden vertrekken. Deze crisis roept veel terechte vragen op die onze dienst Individuele Hulpverlening onafgebroken beantwoordt.

Hier vind je de antwoorden op de vragen die we het vaakst horen. Al onze diensten staan klaar om je te helpen en we staan in contact met het Garantiefonds Reizen, dat nu alle praktische regelingen treft. We onderscheiden vier categorieën.

Als je hulp nodig hebt

Aarzel niet om ons te bellen op nummer 02 542 34 34. Wij helpen je met al je contacten met het Garantiefonds Reizen.

02 542 34 34

Wat Test Aankoop deed n.a.v. het faillissement van Thomas Cook

23 september

Het faillissement wordt aangekondigd van Thomas Cook in Groot-Brittannië. Thomas Cook België beweert zijn activiteiten voort te zetten. Onze dienst individuele hulpverlening wordt overstelpt met vragen van ongeruste reizigers.

Wij nemen contact op met het Garantiefonds Reizen, het kabinet van Wouter Beke (minister van Consumenten) en de reissector om onze hulp aan te bieden.

24 september

Het Garantiefonds Reizen begint reizigers uit het buitenland te repatriëren.

Wij openen een gratis telefoonlijn om de betrokken reizigers te informeren en te helpen. Onze diensten hebben al meer dan 600 vragen voor een vergoeding.

Reizigers worden gegijzeld door hoteliers en moeten aanzienlijke sommen betalen. Wij stellen Thomas Cook België in gebreke om aan zijn verplichting te blijven voldoen om ter plekke bijstand en correcte informatie te bieden aan de reizigers. We brengen het Garantiefonds daar officieel van op de hoogte.

25 september

De Gentse ondernemingsrechtbank spreekt het faillissement uit van Thomas Cook België. Thomas Cook Retail Belgium, dat de reisbureaus onder zijn vleugels heeft, blijft actief.

Het Garantiefonds Reizen bezorgt de reizigers ter plekke een document waarin staat dat het zelf de lokale dienstverleners zal betalen, in de plaats van TC/Neckermann. Test Aankoop is daar blij mee.

26 september

We blijven in contact met het Garantiefonds Reizen en het kabinet van de minister, om te helpen de aanvragen voor vergoeding in goede banen te leiden. 

27 september

De curatoren van het faillissement kondigen aan dat alle reizen die bij Thomas Cook waren geboekt, worden geannuleerd. Brussels Airlines annuleert een honderdtal vluchten die vooral maar niet uitsluitend bestemd waren voor klanten van Thomas Cook.

30 september

De reisbureaus worden failliet verklaard.

2 oktober

Wij praten met het Garantiefonds Reizen over hangende problemen: betalingen met een kredietkaart, cadeaubons …