Persbericht

De klacht van Test Aankoop bij de FSMA tegen Switch heeft haar vruchten afgeworpen

03 maart 2022

Al sinds september 2020 heeft Test Aankoop talrijke klachten tegen Switch en SFAM ontvangen over de verkoop van verzekeringen en andere diensten bij de aankoop van een Apple-product. In totaal registreerde Test Aankoop sinds september 2020 meer dan 650 klachten.

De klachten hebben betrekking op het "gedwongen" sluiten van bepaalde contracten. Bij de aankoop van een smartphone, een tablet of een computer krijgt de consument een maand lang een gratis verzekering aangeboden of wordt hem cashback beloofd. Aan de consumenten wordt gevraagd verschillende documenten te ondertekenen zonder duidelijke uitleg en zonder dat zij de tijd krijgen om ze te bekijken. Er wordt hen ook gevraagd naar hun IBAN-rekeningnummer, onder het voorwendsel om de cashback te kunnen uitbetalen. Daarna wordt de consument er via verschillende e-mails op gewezen dat hij een verzekeringscontract voor een jaar, een abonnement op een cadeaubon of een abonnement voor het maken van een website, heeft afgesloten. Het gecumuleerde bedrag van deze verschillende abonnementen kan zelfs oplopen tot meer dan 200 euro per maand.

Deze verschillende abonnementen zijn voorzien van een herroepingsrecht.  In theorie alleszins. In de praktijk echter, kan de consument de klantendienst niet telefonisch bereiken en ontvangt hij als antwoord op zijn e-mails slechts een standaard-e-mail waarin hij wordt bedankt voor het contact en waarin hem een snel antwoord wordt beloofd, dat er nooit komt. Dit maakt het voor hen bijzonder moeilijk om de verschillende abonnementen die zij hebben "afgesloten" op te zeggen. Intussen worden de automatische incasso's geactiveerd en worden de bedragen van de verschillende abonnementen gedebiteerd.

Om deze praktijken een halt toe te roepen en te bestraffen, diende Test Aankoop klacht in bij de Economische Inspectie wegens oneerlijke handelspraktijken en bij de FSMA voor de distributie van verzekeringscontracten. Gisteren, woensdag 2 maart, heeft de FSMA beslist om Switch te verbieden nog langer verzekeringsproducten aan te bieden. "Wij zijn zeer tevreden over de snelle en efficiënte opvolging die de FSMA aan onze klacht heeft gegeven. Switch kan nu geen verzekeringscontracten meer aanbieden als gevolg van de door Test Aankoop aan de kaak gestelde schendingen van de wettelijke verplichtingen, in het bijzonder op het gebied van klanteninformatie", aldus Simon November, woordvoerder van Test Aankoop. "Het is nog wachten op het resultaat van het onderzoek van de Economische Inspectie naar de andere oneerlijke praktijken van de onderneming”, voegt hij eraan toe.

Test Aankoop herinnert eraan dat de betrokken consumenten op verschillende manieren kunnen reageren, met name door hun contract op te zeggen of hun automatische incasso te blokkeren. Als zij vragen hebben, kunnen zij contact opnemen met Test Aankoop op 02 542 34 34.

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een email te sturen.