Persbericht

Testaankoop zeer tevreden met verplichte bedenktermijn bij deur-aan-deurverkoop van energiecontracten

28 december 2023
placeholder

28 december 2023
Vanaf maandag, 1 januari, gelden strengere regels voor deur-aan-deurverkopers van energiecontracten. Een contract mag niet meer meteen bij zo’n bezoek ondertekend worden, er moet een wachttijd van drie dagen gerespecteerd worden. Een zeer goede zaak, vindt Testaankoop, dat al sinds 2016 strijdt tegen de agressieve deur-aan-deurverkoop van energieleveranciers. De consumentenorganisatie had zelfs een langere periode voor ogen, maar is blij dat consumenten nu minder onder druk zullen gezet worden.

Drie dagen bedenktijd

Wie al eens een verkoper van energiecontracten aan de deur heeft gehad, weet dat dit best een invasieve manier van verkopen is. Consumenten voelen zich onder druk gezet. Met de nieuwe regeling valt een deel van de druk weg: de verkoper zal je namelijk geen contract meer mogen laten ondertekenen op het moment van zijn eerste bezoek. Hij kan enkel een vrijblijvend aanbod opmaken dat uitsluitend voor ontvangst mag worden ondertekend.

Vervolgens dient er verplicht een wachttijd van drie dagen gerespecteerd te worden. Dat betekent dat je als consument pas na die periode het contract kunt bevestigen, bijvoorbeeld tijdens een tweede bezoek, telefonisch of via e-mail. Die drie dagen kun je gebruiken om de contractvoorwaarden rustig na te kijken en te vergelijken met die van andere energiecontracten.

Testaankoop is tevreden met de inperkingen. Een totaal verbod zou nog altijd de beste oplossing zijn om consumenten te beschermen, maar is in een huidige context niet mogelijk. De bedenktijd is dus het beste compromis, al had Testaankoop liever een wachttijd van 14 dagen gezien. De consumentenorganisatie herinnert er wel aan dat het herroepingsrecht nog altijd blijft gelden. Na ondertekening van het contract, heeft de consument 14 dagen de tijd om het contract te herroepen. De overstap gebeurt pas na die 14 dagen, tenzij uitdrukkelijk gevraagd door de consument.

Formulier om niet meer benaderd te worden

Als een verkoper langskomt voor een bezoek aan huis, moet hij je alle belangrijke informatie over het aanbod meegeven op een duidelijke, leesbare en ondubbelzinnige wijze. Hij moet je ook een formulier meegeven waarop je kunt aangeven dat je niet meer benaderd wil worden gedurende één jaar door de leverancier.

We hopen dat met deze regels consumenten minder snel in een te duur energiecontract gedwongen worden”, zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. “Daarom is het ook goed dat de consument verplicht de tariefkaart meekrijgt wanneer hij een deur-aan-deurverkoper over de vloer kreeg. Met dat document kan je in een prijsvergelijker bekijken of het wel degelijk het goedkoopste contract is. De verkoper heeft er namelijk alle belang bij om het contract voor te stellen dat interessant is voor de leverancier, niet zozeer voor de consument. De beste optie blijft daarom altijd om te vergelijken op een onafhankelijke prijsvergelijker.”

 

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een e-mail te sturen.