Welke garantie geldt voor je digitale producten?

Wat valt er onder de wettelijke garantie van een digitaal product?
Als je een smartwatch, smart TV of smartphone koopt of als je je abonneert op een streamingdienst, dan gebruik je zogenaamde digitale content. Dat valt onder dezelfde wettelijke garantievoorwaarden als een materieel goed.
Wat zijn "digitale producten" precies?
Voor de wettelijke garantie geldt er een onderscheid tussen:
- Digitale inhoud en diensten zoals streaming en online videospellen.
- Toestellen die digitale elementen bevatten zoals smartphones, smart TV's, e-readers, smartwatches.
Hoelang geldt er een wettelijke garantie op een digitaal product?
Er geldt een wettelijke garantie van 2 jaar op alle digitale producten die je hebt gekocht vanaf 1 juni 2022. Dankzij die garantie kun je verhaal halen bij de verkoper als er een conformiteitsprobleem (bijvoorbeeld geen beschikbare update van de software) optreedt tijdens de eerste twee jaren na aankoop van het product of online dienst.
Wat dekt de wettelijke garantie voor digitale producten?
- Conformiteitsproblemen
Vraag je je af in welke gevallen je een beroep kunt doen op de wettelijke garantie voor digitale producten? Je vindt voorbeelden van concrete gevallen betreffende de garantie op videospellen, smartphones, smartwatches of op een streamingabonnement.
Hoe kun je een beroep doen op de wettelijke garantie?
Volg onderstaande procedure om je te beroepen op de wettelijke garantie:
- Meld het probleem aan de verkoper
- Vraag om een herstelling of vervanging van het product
- Lever de nodige documenten (aankoopbewijs, factuur)
- Respecteer de termijn van twee jaar
Ter herinnering: een terugbetaling eisen is nooit de eerste stap in de toepassing van de wettelijke garantie.
Consumentenrechten op het vlak van wettelijke garantie
Wil je meer weten over je rechten wat betreft de wettelijke garantie op producten en diensten? Raadpleeg dan ons uitgebreid dossier.
Meer weten over wettelijke garantie