Opgepast voor oplichterij met Watt Service
Verschillende consumenten hebben ons problemen met Watt Service BV gemeld. Het bedrijf heeft al meerdere Belgen opgelicht, van slecht uitgevoerd werk tot opgeblazen facturen en afgedwongen betaling. Let dus op als je overweegt om deze elektriciens in te schakelen.
De afgelopen weken hebben we verschillende klachten en meldingen ontvangen over Watt Service BV. Dat ging over exorbitante facturen, ongevraagde diensten en de onbereikbaarheid van het bedrijf. Alle gedupeerden klanten hadden soortgelijke ervaringen. We raden iedereen af om dit bedrijf te gebruiken.
Welke diensten biedt Watt Service BV aan?
Watt Service BV staat geregistreerd als algemeen elektrotechnisch bedrijf en biedt herstellingen, installaties en onderhoud aan.
Waarom raden we af om Watt Service BV te gebruiken?
In slechts enkele weken tijd hebben we verschillende klachten ontvangen van klanten die schade hebben geleden door dit bedrijf. De gemelde problemen variëren van:
- Extreem hoge rekeningen;
- Gedwongen facturering voor diensten die klanten niet hebben aangevraagd;
- Slecht vakmanschap, waarbij de problemen die het bedrijf kwam oplossen, zich enkele dagen later opnieuw voordeden.
Naast de klachten die rechtstreeks bij onze juridische afdeling werden ingediend, hebben we ook verschillende soortgelijke getuigenissen op consumentenfora gevonden.
Getuigenis van een consument die werd opgelicht door Watt Service BV
Eind april besloot "Sophie" (niet haar echte naam) te verbouwen in haar appartement. Ze wilde haar lampen vervangen en zocht daarvoor advies en offertes. Haar zoon vond het adres van een elektricien op Électricien Fléron en gaf haar de contactgegevens.
"De telefoniste bood aan om diezelfde dag nog iemand te sturen, maar dat ging niet voor ons. We spraken af dat de elektricien de volgende dag om 10 uur zou langskomen. Ik legde haar uit dat het om een offerte en advies ging," vertelt Sophie. "Ze zei dat het online verwerken van mijn aanvraag langer zou duren en bood aan om mijn contactgegevens telefonisch op te nemen."
Annulering, vervanging en "spoedservice"
De volgende dag kreeg Sophie een telefoontje van een elektricien die vertelde dat de persoon die zou komen ziek was, maar dat hij zijn collega zou vervangen. Eenmaal ter plaatse aangekomen, bleef hij zo'n 50 minuten en voordat hij vertrok, vroeg hij om vergoeding voor de "spoedservice".
"Ik antwoordde hem dat ik helemaal geen spoedservice nodig had, aangezien er bij mij thuis geen elektriciteitsproblemen waren. Ik had de dag ervoor al tegen de telefoniste gezegd dat ik een elektricien wilde laten komen voor een offerte en advies over de installatie van de verlichting", klinkt het verrast.
Maar de elektricien geeft niet toe. "Hij bleef maar herhalen dat hij zelfstandige was en dat de rekening meteen betaald moest worden. Hij haalde de factuur uit zijn zak, vooraf ingevuld met mijn contactgegevens, het uitgevoerde werk en de bedragen. Maar niets klopte, want... hij had geen werken gedaan aan mijn huis. Dus weigerde ik de rekening te tekenen."
Vervolgens beweerde hij uit dat ze de rekening naar haar verzekeraar kon sturen en een gedeeltelijke vergoeding kon krijgen. "Ik had geen argwaan en heb hem rechtstreeks betaald via een QR-code."
Een factuur van meer dan € 1 200
Toen Sophies zoon belde om te vragen of alles goed was gegaan, was hij erg verrast door het betaalde bedrag. En terecht: het bedrijf had meer dan € 1 200 in rekening gebracht voor minder dan een uur ter plaatse. Hij besloot daarom terug te bellen. "De telefoniste vertelde hem dat ze me kende en dat ik een spoedservice had aangevraagd, wat mijn zoon tegensprak. Hij wist heel goed dat ik alleen een offerte en advies wilde", vat Sophie het gesprek samen.
"Aan de telefoon zeiden ze dat hij moest e-mailen naar een klachtenadres dat niet op de website stond. Mijn zoon was ook verbaasd dat er geen juridische gegevens online stond. Uiteindelijk hebben we geen e-mail gestuurd, aangezien dat eerste gesprek al in dovemansoren viel."
Sophie slaagde er uiteindelijk in de elektricien opnieuw te contacteren om de rekening te betwisten en haar geld terug te eisen. Hij bood haar daarop een "commerciële geste" van € 250 aan, wat ze weigerde. Het is haar ook nooit gelukt om Watt Service rechtstreeks te contacteren, terwijl de gefactureerde diensten wel degelijk op die naam stonden.
Hoe internetfraude voorkomen?
Als je vandaag online naar Watt Service BV zoekt, vind je geen enkele website van het bedrijf. De naam Watt Service BV leidt ons echter wel naar verschillende, opvallend vergelijkbare websites:
- Elektricien Schaarbeek
- Elektricien Luik
- Elektricien Dilbeek
- Elektricien Dendermonde
Op al deze sites vind je foto's van dezelfde elektriciens, drie vijfsterrenrecensies op Google, dezelfde lay-out, hetzelfde telefoonnummer en... Watt Service BV als partner. We vinden echter geen spoor van deze Google-recensies op andere websites. Integendeel, alle recensies die we vinden over Watt Service BV zijn één voor één negatief.
Al deze elementen zouden alarmbellen moeten doen rinkelen en je kritisch moeten doen nadenken.
Lees al onze tips om jezelf online te beschermen in ons dossier.