Black Friday 2025: wat is populair bij Belgische koopjesjagers?
We vroegen Belgische consumenten wat ze echt van Black Friday vinden. Is het dé moment om koopjes te doen? Op welke producten mikken ze? En hoeveel geven ze uit? Ontdek onze analyse, inclusief een paar verrassende inzichten.
Onze enquête over Belgen en Black Friday
Black Friday komt eraan op 28 november, en overal – online én in de winkels – vliegen de promoties ons om de oren. Maar hoe beleven Belgische consumenten deze koopjesperiode? Profiteren ze van de kortingen? Of dreigen ze in de val van overconsumptie en impulsaankopen te trappen?
Dat wilden we te weten komen via onze enquête bij meer dan 2 000 Belgen, waarin verschillende leeftijden, geslachten, opleidingsniveaus en woonplaatsen vertegenwoordigd waren.
We vroegen mensen hoeveel ze vorig jaar tijdens Black Friday uitgaven, of ze ook dit jaar aankopen plannen te doen, wat ze van plan zijn te kopen en hoeveel ze verwachten uit te geven. We polsten ook wat ze van Black Friday vinden.
Terug naar bovenHoeveel plannen Belgen uit te geven tijdens Black Friday?
In 2024 maakte 53 % van de Belgen gebruik van Black Friday-aanbiedingen. Dit jaar verwacht 60 % van de Belgische consumenten aankopen te doen tijdens Black Friday, een stijging van 7 % tegenover 2024.
Gemiddeld 293 euro aan aankopen
Wie in 2024 tijdens Black Friday koopjes deed, gaf gemiddeld 293 euro uit; een daling van 323 euro ten opzichte van 2023. Dankzij Black Friday schatten ze gemiddeld 35 % bespaard te hebben, goed voor zo’n 160 euro per aankoopmandje. De uitgaven lijken ook dit jaar stabiel te blijven: voor Black Friday 2025 verwachten respondenten ongeveer 281 euro uit te geven.
Sommige consumenten die in 2024 aankopen deden, zeggen dit jaar minder te zullen besteden:
- 41 % omdat ze niets nodig hebben of niets willen kopen.
- 38 % omdat ze hun budget verlagen door hun financiële situatie.
- 26 % wijst naar inflatie en stijgende prijzen.
Een deel van de consumenten geeft aan helemaal niets te zullen kopen tijdens Black Friday 2025. Zij noemen daarvoor de volgende redenen.
Terug naar boven
Wat plannen Belgen te kopen tijdens Black Friday?
Meer dan de helft van de ondervraagden kijkt uit naar Black Friday-kortingen op kleding, schoenen en accessoires. 33 % rekent op koopjes in elektronica en IT-producten zoals computers, smartphones, consoles, tv's, smartwatches en andere gadgets.
Iets minder dan een kwart (22 %) plant kleine huishoudtoestellen als keukenrobots, stofzuigers, koffiemachines enz. met korting aan te schaffen. Zowat één op de tien (11 %) Belgen hoopt ook voor speelgoed zijn slag te slaan op Black Friday.
Er is ook een duidelijk verschil tussen de aankopen die vrouwen en mannen plannen. Vrouwen investeren vaker in kleding, schoenen, meubels of decoratie, terwijl mannen vaker kiezen voor hightech-apparaten, sportartikelen of abonnementen op online diensten. Over het algemeen zijn het de mannen die van plan zijn het meest te besteden tijdens Black Friday, en met hogere budgetten.
Veel online aankopen tijdens Black Friday
We vroegen onze respondenten waar ze hun aankopen zullen doen tijdens Black Friday. De meerderheid (68 % ) plant hoofdzakelijk of uitsluitend online te shoppen, terwijl 15 % zowel online als in fysieke winkels hun aankopen wil doen.
Terug naar boven
56 % vindt het de moeite om te winkelen op Black Friday
We vroegen onze steekproef van respondenten wat ze echt van Black Friday-deals vinden. Zijn ze echt voordelig? Bespaar je meer dan bij andere gelegenheden? In 2025 vindt 56 % van de ondervraagden het de moeite waard om op Black Friday te winkelen.
Veel consumenten profiteren van Black Friday om een product te kopen dat ze al online of in fysieke winkels hadden gezien: 63 % bezoekt de winkels en/of hun website vóór Black Friday om al aan prospectie te doen. Anderen komen de kortingen te weten via advertenties, via apps, nieuwsbrieven, tips van vrienden en kennissen of tijdens Black Friday in de winkels.
Veel wantrouwen voor valse deals
Toch is er ook behoorlijk wat wantrouwen in de Black Friday-deals. 66 % gelooft dat sommige winkels de prijzen weken voor Black Friday verhogen. 42 % denkt dat ondanks de kortingen de meeste prijzen hetzelfde blijven, of zelfs hoger liggen dan voor en na Black Friday. Een deels terechte constatering, zo blijkt uit onze analyse van misleidende promoties tijdens Black Friday 2025.
Daarnaast denkt een derde van de ondervraagden (31%) dat aankopen tijdens Black Friday problemen kunnen veroorzaken.
Terug naar boven
Wil je zelf profiteren van Black Friday-promoties?
Om maximaal profijt te doen begin je beter goed voorbereid aan je Black Friday-shopping. Lees hier alles over Black Friday, overloop onze tips voor onlinekoopjes, en check de aanbiedingen die je interesseren vooraf met onze tool Rate My Deal.
Terug naar boven