Nieuws

Help, een fout eindejaarscadeau onder de kerstboom!

13 december 2019

Heb je een “vergiftigd” geschenk onder de kerstboom gekregen? Een zoveelste soepmaker terwijl de vorige exemplaren (respectievelijk Kerstmis 2018, dan Moederdag 2019) nog in hun verpakking zitten? Of heb je een parfum gekregen waarvan de naam alleen al je hoofdpijn bezorgt? Geen paniek: we vertellen je hoe je ervan af komt. Op een wettelijke manier.

Na het uitwisselen van de cadeaus en de ontboezemingen rond de kerstboom, is het misschien tijd om de bonnetjes te ruilen, tussendoor, in de bijkeuken. Een te groot, te klein, te geel, te zwart, een defect of gewoon fout cadeau omdat het helemaal niet past bij de persoon die het krijgt. Er zijn duizenden redenen om je kerstgeschenk niet leuk te vinden.

Ooit zouden velen van ons hypocriet geweest zijn en het geschenk hebben verbannen naar een verloren hoek op zolder. Nu zoeken we een fatsoenlijke oplossing. Ruilen, een terugbetaling, een doorverkoop, zelfs wegschenken… Wat zijn de mogelijkheden? En bovenal: wat zijn onze rechten en die van de handelaar?

Geen kassabon? Oei…

De kassabon is hét onontbeerlijke middel om te onderhandelen over een omruiling (of een ander betalingsbewijs zoals een rekeningoverzicht van de betaalkaart die voor deze aankoop is gebruikt of een registratie op de klantenkaart van deze winkel). Zonder aankoopbewijs slinken de kansen om een oplossing te vinden.

"Hoe leg je zonder kassabon de link tussen de aankoop en de klant? Dat is uiteraard onmogelijk”, legt een van onze advocaten uit. Als we er twee minuten over nadenken en als we ons in de plaats van de handelaar stellen, is het gewoon absurd om te denken dat hij ons cadeau zou terugnemen of terugbetalen zonder enig bewijs dat het van bij hem komt. Als hij dat zou doen, zou het zelfs als heling kunnen worden beschouwd: wat als het te goeder trouw teruggenomen goed was gestolen?

"Zelfs met de aankoopfactuur ben je soms verre van gewonnen op voorhand, dus zonder factuur ...", oordeelt een andere collega, expert in consumentenrechten. "Er is geen wettelijke verplichting voor de handelaar in deze zin, of het nu Kerstmis is of niet. De regels blijven het hele jaar dezelfde. "

Zonder aankoopbewijs en dus mogelijke ruil, kun je wel nog je cadeau doorverkopen (zie hierna). Maar let wel: de koper heeft evenmin recht op een wettelijke garantie op zijn aankoop.

Hou je kassabonnen bij

Je bewaart beter al je kassatickets en aankoopfacturen; doe dat het hele jaar door en niet alleen op het einde van het jaar. Het is vandaag geen schande meer om dat kleine stukje papier mee te geven met het geschenk, zelfs al is de prijs zichtbaar. Zo kan de andere persoon zijn kerst- of ander geschenk eventueel omruilen.

Het belangrijkste is toch dat de persoon gelukkig is met zijn geschenk, zelfs als hij het wil inruilen voor een “beter” exemplaar. Op die manier gooit degene die heeft betaald zijn geld niet zomaar weg. Kortom, beter een omgeruild geschenk dan een weggegooid geschenk.

Je hebt het dierbare bewijsstuk: de kassabon

Gewapend met het papier dat de aankoop bewijst, ga je zelfverzekerd naar de winkel waar het foute cadeau vandaan komt. Mag de handelaar weigeren om je terug te betalen? Ja, zeker. Hij heeft geen enkele verplichting om akkoord te gaan. Je kunt er echter op vertrouwen dat velen dit doen onder de vorm van een terugbetaling, ruil of waardebon. Maar dit is een commercieel gebaar en geen commerciële verplichting.

In dezelfde geest van "commercieel beleid" bieden sommige winkels (bijvoorbeeld grote kledingketens) een "bedenktijd" aan: een periode waarin je het recht hebt om van gedachten te veranderen en de gekochte artikelen terug te brengen (zoals op het internet gebeurt). Controleer echter het retourneerbeleid van de winkel voordat je de helft van het schap koopt: ook hier geldt een eigen beleid per winkel, en geen wettelijke bepaling.

Virtuele aankoop

Het "herroepingsrecht" is volledig bij wet vastgelegd wanneer men aankopen doet op een Europese webshop (wat niet het geval is op Amerikaanse websites, of zoals Wish en dergelijke). Verbazend genoeg is het internet gunstiger voor de consument die een bedenktijd van 14 dagen na ontvangst van de bestelling krijgt (niet de ontvangst onder de boom - de persoon die het geschenk voor jou heeft gekocht, heeft het mogelijk begin december ontvangen waarmee de veertien dagen op 24/12 om middernacht al overschreden zijn). Je hoeft geen reden op te geven om te retourneren, de bestelbon dient als ontvangstbewijs. Zorg ervoor dat je een aankoopbewijs met de correcte datum hebt.

Opgelet, er bestaan altijd uitzonderingen. Zoals aankopen die als vast en definitief worden beschouwd, dus zonder herroepingsrecht. Dat gaat bijvoorbeeld om goederen met een vervaldatum (voeding, los verkochte kranten) verzegelde goederen die zijn geopend (cd's, cosmetica), verkopen tussen particulieren (eBay), aankopen via een openbare veiling en op maat gemaakte goederen.

Aankopen op een kerstmarkt

Wat geldt voor aankopen op kerstmarkten? Veel geschenken onder de kerstboom komen van aankopen tijdens een of andere wandeling op kerstmarkten met een glühwein in de hand.

Het 14-daagse "herroepingsrecht" dat van kracht is op het internet, is meestal gekoppeld aan aankopen “buiten de winkel”, d.w.z. "buiten de onderneming ". Geldt dat bijvoorbeeld ook voor de verkoop in tijdelijke chalets tijdens kerstmarkten? Niet noodzakelijkerwijs: een tijdelijke chalet kan worden beschouwd als een "winkel" als het gaat om een plaats waar de handelaar gewoonlijk verkoopt (wekelijkse markt bijvoorbeeld), zelfs als het seizoensgebonden is, zelfs als het gewoon een kraam is en geen echte winkel. Maar geen retour in geval van een tijdelijke chalet op de kerstmarkt. Informeer je goed!

Geschenk kapot of defect

Het is niet omdat het om een kerstgeschenk gaat dat het noodzakelijkerwijs vrij is van defecten. Wat moet je doen als het geschenk je bevalt (dat is al iets), maar niet werkt of een defect vertoont? Ook hier is het ontvangstbewijs (of een ander betalingsbewijs) onontbeerlijk.

Je hebt twee mogelijkheden: ofwel het gebruik van de wettelijke garantie van twee jaar, ofwel het inroepen van een verborgen gebrek, maar op voorwaarde dat je kunt bewijzen dat het gebrek al aanwezig was op het moment van de verkoop, wat niet evident is. En zelfs als dat je lukt, kun je enkel hopen op een korting op de prijs of een beperkte terugbetaling.

Als het om een gebrekkig spel of defect speelgoed gaat, kan het voorvallen dat er intussen geen voorraad meer is voor een ruil in de winkel waar het werd gekocht. Zeker na de doortocht van Sinterklaas en de Kerstman. Het is dan beter om een terugbetaling te vragen en ergens anders hetzelfde speelgoed te kopen in plaats van weken te wachten tot de winkel het speelgoed opnieuw heeft besteld. 

Doorverkopen, ruilen, schenken

Als je geen "officiële" oplossing kunt vinden met de verkoper van je fout cadeau, is niet alle hoop verloren. Er zijn nog enkele andere mogelijkheden.

Doorverkopen via het internet (MarketPlace, 2ehands.be). Vermijd wel dat je advertentie wordt gezien door de persoon die je het geschenk twee dagen eerder heeft gegeven (bijvoorbeeld een gedeelde advertentie via Facebook). Je kunt iemand anders vragen om het voor jou online te zetten (en mogelijk hetzelfde voor hem te doen, als hij ook een ongewenst geschenk heeft ontvangen). Maak een goede foto, geef aan dat het product nieuw is en vraag een redelijke prijs.

Voor kleding bestaan er gespecialiseerde websites (onder andere Vinted.be). Als het om een elektronisch object gaat (smartphone), laat dan weten dat je niet over het aankoopbewijs beschikt en dat de wettelijke garantie daarom niet geldt.

Je kunt ook een ruil aanbieden: seizoen 4 van de Chicago Med-serie tegen seizoen 1 van New Amsterdam bijvoorbeeld. Of de laatste Brusselmans tegen de laatste Op de Beeck voor degenen die liever lezen op het scherm.

Ten slotte zijn de eindejaarsfeesten een tijd om te delen: waarom doneer je je verfoeide cadeau niet? Aan iemand die je kent of via een organisatie (Oxfam, Spullenhulp, Kringwinkel).

Community

Familie & vrije tijd

mobile

Gerelateerde discussies