Nieuws

Wat als je bestelling bij MediaMarkt vertraging oploopt?

10 november 2021
logo van mediamarkt boven de ingang van een filiaal

MediaMarkt is het slachtoffer van een cyberaanval die ook de Belgische vestigingen treft. Wacht je op een bestelling? Dit is wat je kunt doen.

De cyberaanval bij MediaMarkt heeft gevolgen voor de bestellingen die nog geleverd moeten worden. Als je een product hebt besteld en het ging afhalen in de winkel of thuisbezorgd zou krijgen, is de kans groot dat je (veel) geduld zal moeten oefenen. Wat kun je doen als je pakje te laat komt of als je je bestelling wilt annuleren vanwege de vertraging?

Kan ik een vergoeding vragen omdat mijn pakje vertraging heeft?

Een cyberaanval kan waarschijnlijk als overmacht worden beschouwd. In dat geval heb je geen recht op een vergoeding.

Kan ik de bestelling kosteloos annuleren als ik niet langer wil wachten op de levering?

Eerst moet je nakijken welke leveringstermijn op de bestelling wordt aangegeven. Als er geen datum op staat, geldt de standaardtermijn van dertig dagen.

Is de leveringstermijn verstreken? Dan kun je verschillende stappen doen, afhankelijk van de manier waarop je de bestelling hebt geplaatst.

  • Je hebt besteld in de winkel

Je moet eerst een ingebrekestelling sturen (aangetekend of via mail) naar de winkel en een nieuwe redelijke termijn voorstellen. Als je pakje dan nog niet op tijd aankomt, mag je laten weten dat je de bestelling annuleert en een terugbetaling verwacht.

  • Je hebt online besteld

Bij een onlinebestelling heb je altijd 14 dagen bedenktijd. Die termijn begint vanaf de effectieve levering van het product. Natuurlijk mag je dan ook de bestelling annuleren voordat je het product in handen hebt gekregen. Je bent zelfs geen uitleg voor de annulering verschuldigd. Stuur een bericht naar MediaMarkt (aangetekend of via mail) en de betaling wordt volledig teruggestort.

Ook als je online hebt aangegeven dat je het pakje zou ophalen in de winkel, gaat het wel degelijk om een onlinebestelling en kun je de bedenktijd inroepen. Voor sommige producten, bijvoorbeeld op maat gemaakt, heb je nooit recht op bedenktijd.

Heb je vragen ?

Meer informatie over de bedenktijd bij een onlinebestelling vind je in ons dossier over herroeping.

naar het dossier over herroeping

Je kunt ook de experts van onze juridische dienst bellen op 02 542 34 34, van maandag tot vrijdag tussen 9 en 12.30 uur en tussen 13 en 17 uur (16 uur op vrijdag). Of neem contact op via ons onlineformulier.

Bel 02 542 34 34