Nieuws

Slachtoffer van fraude via Booking.com? Help ons bij ons onderzoek

Bij Testaankoop, in samenwerking met Euroconsumers, lanceren we een oproep tot getuigenissen om beter zicht te krijgen op de omvang van fraude in verband met Booking.com. Jouw ervaring delen kan echt een verschil maken.

Redactie:
11 juni 2025

Fraude via Booking.com: waarom we jouw hulp nodig hebben

We hebben meerdere verontrustende meldingen ontvangen over frauduleuze praktijken die gelinkt zijn aan Booking.com. Deze vormen van oplichting lijken steeds meer consumenten te treffen. Dit gebeurt al enkele jaren, maar toch blijft het aantal officiële klachten beperkt. Bovendien lijkt het erop dat het platform nog steeds geen doeltreffende maatregelen heeft genomen om dit soort fraude te voorkomen.

Daarom willen we een stap verder gaan. Door jouw getuigenis te verzamelen, kunnen we een sterk dossier opbouwen. Zo kunnen we Booking.com aanspreken op haar verantwoordelijkheid en/of een klacht indienen bij de bevoegde autoriteiten op een goed onderbouwde manier.

Er zijn al concrete stappen gezet. Zo werd er onlangs een formele klacht ingediend bij de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens tegen Booking.com B.V., wegens ernstige inbreuken op de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Die klacht heeft vooral betrekking op het gebrek aan beveiliging en bescherming van de persoonlijke gegevens van gebruikers.


Terug naar boven

2 soorten gerichte fraude op Booking.com

1. Hacken van hotelpagina’s

Oplichters nemen de identiteit over van bestaande hotels op Booking.com. Hun doel? Reizigers die al een boeking hebben gemaakt, misleiden met valse berichten om hun betaalgegevens in handen te krijgen of hen te laten betalen via onveilige kanalen.

Voorbeeld: iemand die zich voordoet als de eigenaar van het verblijf vraagt via een externe link om een voorschot, zogezegd in ruil voor een korting.

In een concreet voorbeeld werd een klant met een boeking in Napels via WhatsApp gecontacteerd door een zogenaamde “verantwoordelijke voor het inchecken". Deze persoon deed zich voor als een officiële medewerker en vroeg via een frauduleuze link om de bankkaartgegevens. Die link, die nog altijd actief is, leidt naar een valse betaalpagina. De oplichters maakten zelf gebruik van het e-mailadres @property.booking.com, waardoor het leek alsof het bericht echt van Bookig.com kwam.

Een voorbeeld van een frauduleus WhatsApp-bericht

Wat dit bijzonder verontrustend maakt? De oplichters beschikten over alle boekingsgegevens: naam, data, type verblijf en e-mailadres. Dat wijst mogelijk op een datalek of beveiligingsprobleem binnen het systeem van Booking.com

2. Valse accommodaties en misleidende advertenties

Sommige reizigers boekten een verblijf dat helemaal niet bleek te bestaan. In andere gevallen ging het om een advertentie die was gekopieerd van een ander platform zoals Airbnb. Ook zijn er meldingen van mensen die ten onrechte geld moesten betalen voor een reservering die ze nooit gemaakt hadden.

Voorbeeld: je komt aan in Parijs of New York, maar ter plaatse blijkt het verblijf onvindbaar. Booking.com reageert traag of biedt geen oplossing.


Terug naar boven

Ben je slachtoffer geworden van een Booking.com-fraude? Laat van je horen

Of je nu te maken kreeg met een nepaccommodatie, een phishingpoging of een onterechte aanrekening: jouw verhaal telt.

Door je ervaring te delen, help je druk uit te oefenen zodat Booking.com de controle van de aangeboden verblijven versterkt en het boekingsproces beter beveiligt voor consumenten.

Daarnaast kan jouw getuigenis bijdragen aan lopende juridische stappen rond mogelijke inbreuken op de GDPR, vooral als je persoonsgegevens onrechtmatig zijn gedeeld en dat tot fraude leidde.

Vul het formulier hieronder in:


Terug naar boven

Welk probleem heb je ondervonden?
Heeft u een betaling uitgevoerd?
Heeft u een melding gedaan bij Booking.com?

Databescherming in het gedrang: schiet Booking.com tekort?

Het lopend onderzoek wijst op een mogelijke schending van de GDPR-verplichtingen door Booking.com, in het bijzonder rond gegevensbeveiliging (artikels 5, 24 en 32).

In 2020 kreeg het platform al een sanctie van de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens wegens laattijdige melding en datalek.

De omvang en herhaling van recente incidenten kunnen wijzen op blijvende structurele kwetsbaarheden in hun gegevensverwerking.

Dit gaat dus niet langer over enkele op zichzelf staande oplichtingszaken, maar mogelijk over een structureel probleem dat de veiligheid van miljoenen klanten in gevaar brengt.


 
Dit artikel is geschreven met financiering van de Europese Unie in het kader van het project Cicle-X. De geuite meningen zijn uitsluitend die van de auteur en weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs het standpunt van de Europese Unie of EISMEA. Noch de Europese Unie, noch het financieringsorgaan kan aansprakelijk worden gesteld.

 

Terug naar boven

Aanbevolen voor jou

Ontvang onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte!

Registreer je