Getuigenis

Product defect tijdens garantie? De verkoper is verantwoordelijk

29 september 2023
krefel diepvriezer defect

29 september 2023
Een defecte diepvriezer onder garantie, twee mislukte herstellingspogingen en Krëfel die dwarsligt: geconfronteerd met deze impasse, nam ons lid contact op met ons om ervoor te zorgen dat de wettelijke garantie werd gerespecteerd. Lees hoe we hem hielpen zijn rechten te laten gelden.

Defecte producten bij Krëfel: een vriezer nog onder garantie

Ons lid heeft herhaaldelijk problemen gehad met de Whirpool-vriezer die hij bij Krëfel had gekocht en die nog onder garantie was. Tot twee keer toe nam ons lid contact op met de dienst na verkoop om te melden dat het product defect was.

Zonder resultaat: de vriezer werkt nog steeds niet en ons lid heeft tot twee keer toe zijn voedingswaren moeten weggooien.

Doe een beroep op de wettelijke garantie

Defecte producten bij Krëfel: verzoek om vervanging van product

Nadat ook de tweede herstellingspoging was mislukt, vroeg ons lid aan Krëfel om zijn diepvriezer te vervangen, aangezien de herstellingen niet succesvol waren. De laatste herstelling werd daarom door het lid geannuleerd.

De passiviteit van Krëfel bij de weigering om de wettelijke garantie toe te passen

Ondanks verzoeken aan Krëfel in het kader van de wettelijke garantie, weigerde Krëfel mee te werken en schoof de schuld voor het gebrekkige product door naar de fabrikant. In dit geval Whirpool.

Defecte producten: de verkoper moet de wettelijke garantie toepassen

Tussenkomst van Testaankoop om het probleem van het defecte product op te lossen en de garantie toe te passen

Na de weigering van Krëfel nam ons lid contact op met de juridische dienst van Testaankoop om hulp te krijgen en de wettelijke garantie te laten toepassen. Testaankoop nam vervolgens contact op met Krëfel en herinnerde hen eraan dat de consument recht had op de wettelijke garantie. Het is de verkoper die de wettelijke garantie moet toepassen en niet de fabrikant. Het heeft dus geen zin om zich te verschuilen achter de passiviteit van Whirpool, want het is Krëfel, de verkoper, die verantwoordelijk is.

"Het is uw bedrijf dat verantwoordelijk is voor het herstellen, vervangen of terugbetalen", zei onze juridische dienst tegen Krëfel. Testaankoop vermeldde dat aangezien meerdere herstellingspogingen onsuccesvol waren, het lid eiste dat Krëfel ofwel het product zou vervangen ofwel het bedrag zou terugbetalen in de vorm van een tegoedbon.

Doeltreffende tussenkomst van Testaankoop: vervanging van het defecte product

Krëfel verving na onze tussenkomst uiteindelijk de diepvriezer nadat de leverancier, Whirpool, akkoord ging. De wettelijke garantie werd uiteindelijk toegepast. Deze compensatie stelde onze klant tevreden na maanden wachten en ontevredenheid.

Heb je een probleem met een product onder garantie?

Wil een professionele verkoper de wettelijke garantie niet toepassen op een product dat je minder dan 2 jaar geleden hebt gekocht? Laat dit niet met je gebeuren! Sommige verkopers proberen de wettelijke garantie te beperken en dit is niet legaal.

Als je een probleem hebt, kun je contact opnemen met onze juridische afdeling voor hulp bij het afdwingen van je rechten. Je kan ons bereiken van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag om 16u) op 02 542 32 32. Je kunt ook online een klacht indienen via onze module.

Bel onze experts op 02 542 34 34

Aanbevolen voor jou

Ontvang onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte!

Registreer je