Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

#Healthwashing: wanneer gearomatiseerd water eigenlijk gewoon limonade is

30 jan 2020

In de afgelopen jaren hebben "gearomatiseerde waters" hun weg gevonden naar de winkelrekken, surfend op de trend van "gezonder eten en drinken". Uit een onderzoek van Test Aankoop op 26 van deze dranken, blijkt dat sommige ervan in realiteit ook toegevoegde suikers, zoetstoffen, maar ook andere additieven en/of vruchtensappen bevatten. De consumentenorganisatie diende tegen een aantal van deze producten een klacht in bij de FOD Economie. Om de gezondere drankjes er uit te halen, kan de consument gebruik maken van de Nutri-Score, wanneer deze op de producten is aangebracht. Om de Nutri-Score verplicht te maken, kunnen consumenten de petitie ondertekenen op www.testaankoop.be/petitienutriscore.

Water, de onmisbare dorstlesser

Zuiver water is de enige onmisbare en aanbevolen dorstlesser.  Jammer genoeg heeft niet iedereen de smaak ervan leren waarderen, als gevolg van het feit dat men gewoon is geraakt aan de smaak van frisdranken en waardoor we ook te weinig water drinken.  Surfend op de trend van “gezonder eten en drinken” brachten fabrikanten echter gearomatiseerde dranken op de markt, waarvan wordt aangenomen dat ze enkel water en smaakstoffen bevatten, in de meeste gevallen een fruitsmaakje.  Op zich geen slecht idee aangezien het aroma ertoe kan leiden dat sommigen hierdoor ook meer water beginnen drinken. Maar bij een onderzoek van Test Aankoop naar 26 van deze zogeheten “gearomatiseerde waters” blijkt dat deze geregeld uit meer dan alleen water en aroma’s bestaan.

Misleidende etiketten

Hoewel al deze dranken de aanwezigheid van water in hun product benadrukken, zijn ze veel discreter in hun benaming, die volgens de wet op een duidelijke, zichtbare en begrijpelijke manier voor de consument moet worden aangegeven. Voor Test Aankoop gaat het in de helft van de 26 geanalyseerde dranken eigenlijk om limonade, omdat ze naast water ook suiker en/of zoetstoffen, vruchtensappen en/of additieven bevatten.  Voor Test Aankoop mag gearomatiseerd water bijgevolg dan ook alleen water en smaakstoffen bevatten, zoals de naam eigenlijk aangeeft. De consumentenorganisatie heeft dan ook een klacht ingediend tegen Better Water en Evian Fruits & Plants, producten die het woord "water" op de voorkant van hun verpakking gebruiken wanneer het eigenlijk om limonades gaat en dit als zodanig zouden moeten aangeven.

Vergemakkelijk uw keuze met de Nutri-Score

Gelukkig mogen we niet alle drankjes over dezelfde kam scheren. Om een wel overwogen keuze te maken, kan de consument de ingrediëntenlijst raadplegen of gebruikmaken van de Nutri-Score. Gearomatiseerde waters met 0 calorieën en zonder suiker krijgen een Nutri-Score A. In het geval van een score B betreft het water met een een minimale hoeveelheid suiker of vruchtensap of zoetstoffen. Wanneer er sprake is van grote hoeveelheden toegevoegde suikers of vruchtensap dan neigen ze eerder naar Nutri-Score C, D of E. Het is echter veelzeggend dat slechts 4 van de 26 dranken dezelfde score behalen als “klassiek” water, namelijk een A-score.

Wel is het jammer dat, aangezien de Nutri-Score een vrijwillige keuze is, het nog niet is terug te vinden op alle verpakkingen, wat vergelijken moeilijker maakt. Om het toch te helpen verplichten, kunnen consumenten de petitie onderteken op www.testaankoop.be/petitienutriscore.