Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Meldpunt ‘Te Rap Kapot’ krijgt Europees verlengstuk

17 okt 2019

Het meldpunt ‘Te Rap Kapot’, een initiatief van Test Aankoop, kan vanaf dit jaar rekenen op Europese steun om het probleem van vervroegde veroudering bij elektronische toestellen in kaart te brengen. In het kader van het PROMPT-project zal de Europese Commissie de komende vier jaar 5 miljoen euro vrijmaken om verder onderzoek te ondersteunen door consumentenorganisaties, universiteiten en gespecialiseerde herstelorganisaties.

Te rap kapot

Sinds 2016 maakt Test Aankoop werk van de aanpak tegen vervroegde veroudering. In het meldpunt ‘Te Rap Kapot’ liepen reeds 9038 meldingen binnen van producten die het te snel lieten afweten. Smartphones, printersen wasmachines vormen daarbij de grootste groep van producten die vroegtijdig worden afgedankt.  Vanzelfsprekend zijn de meldingen die op het meldpunt ‘Te Rap Kapot’ binnenstromen maar het topje van de ijsberg. Teveel producten gaan vroegtijdig stuk, worden niet gerepareerd en worden veel te snel weggegooid. Consumenten weten bij aankoop niet meer hoe lang hun nieuwe telefoon, tablet, hoofdtelefoon of waterkoker zal meegaan. Het tegenovergestelde wordt de norm, we vervangen producten die defect gaan sneller omdat repareren te moeilijk of te duur is. De gevolgen zijn er voor onze portemonnee en voor het milieu.

Europees project

Het meldpunt kan al geruime tijd rekenen op interesse vanuit andere landen om een zelfde instrument te lanceren. Drie jaar na datum is het zo ver en lanceren consumentenorganisaties in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Portugal en Spanje een meldpunt naar het voorbeeld van ‘Te rap kapot’. Ze kregen daarvoor financiële steun van de Europese commissie in het kader van het PROMPT-project (Premature Obsolescence Multi-stakeholder Product Testing program) Dit project streeft er naar om een testprogramma te ontwikkelen waarmee de levensduur van producten kan worden geëvalueerd wanneer ze op de markt komen. Dit moet er toe leiden dat de consument geïnformeerde keuzes kan maken bij de aankoop van een product en de fabrikanten ertoe aanzetten om producten te maken die lang kunnen meegaan.
De ingezamelde data van defecte producten zijn een belangrijke bron van informatie om het
probleem van vervroegde veroudering in kaart te brengen en zo de focus van het onderzoek mee te bepalen.

Nieuw kleedje

Test Aankoop roept iedereen op om zo veel mogelijk producten te melden die het te snel lieten afweten. De meldingen maken wel degelijk een verschil in het onderzoek om af te raken van producten die amper of niet te herstellen zijn of niet gemaakt zijn om lang mee te gaan. Op de vernieuwde campagnewebsite kunnen consumenten vanaf 2020 ook terecht voor updates rond het onderzoek naar vervroegde veroudering, tips om je apparaat terug aan de praat te krijgen. Test Aankoop werkte voor de lancering van de campagne daarom samen met de Kringwinkel en repaircafés. Het zijn zij die er dikwijls alsnog in slagen om  elektronische toestellen een langere levensduur te schenken. In samenwerking met Test Aankoop, hackten de herstellers toestellen die vaak problemen vertonen waarop de consumentenorganisatie de slimme herstellingen in beeld bracht om te tonen waar het schoentje knelde (video Senseo en video LCD-TV). Test Aankoop zegt ook een nieuwe social media campagne te lanceren om mensen aan te sporen hun defecte toestellen te melden.