Testaankoop analyseert contactlenzen: identieke lenzen soms driemaal duurder


Voor de test werden 41 soorten zachte lenzen aangekocht bij optiekzaken. De steekproef bevatte lenzen van bekende merken zoals CooperVision, Acuvue, Alcon, Bausch & Lomb en Menicon, maar ook van huismerken van optiekketens zoals Hans Anders, Alain Afflelou, Pearle.
Algemeen scoren de contactlenzen in de test goed tot uitstekend. Vier vijfde van de lenzen (33) behalen een eindscore van 75% of meer en zijn dus van topkwaliteit. De overgrote meerderheid haalt ruimschoots de vereiste kwaliteitsnormen.
Duurder is beter?
De test toonde verder aan dat duurdere lenzen niet altijd beter zijn. Op basis van de steekproef bestaat er meestal geen verband tussen prijs en kwaliteit. Dat geldt voor maand-, tweewekelijkse en daglenzen.
Voorts zijn identieke lenzen onder meerdere merknamen en prijzen op de markt verkrijgbaar, soms twee- tot driemaal duurder. Daglenzen uit somofilcon A met diameter 14,0 mm kosten onder de ene merknaam 0,83€ per dag voor beide ogen, onder de andere 2,60€, meer dan drie keer zoveel. Bij maandlenzen uit comfilcon A varieert de prijs per maand voor beide ogen bij verschillende huismerken tussen 9,33€ en 23,33€, meer dan het dubbele.
“Wie tevreden is met zijn lenzen, raden we aan om na te gaan of ze elders goedkoper verkrijgbaar zijn, onder een andere merknaam,” zegt Ortwin Huysmans, woordvoerder van Testaankoop. “Dat kan via het stappenplan in de koopgids van Testaankoop. Regelmatige oogcontroles blijven echter essentieel om complicaties vroegtijdig op te sporen, ook al heb je geen klachten of koop je lenzen online.”
Optiekzaken
Testaankoop onderzocht daarnaast de kwaliteit van dienstverlening in 24 optiekwinkels. Vijf bijziende volwassenen met een bril vroegen undercover advies over contactlenzen.
Het advies over contactlenshygiëne bij herbruikbare lenzen was onvoldoende. In 3 optiekzaken zei de verkoper dat de lenshouder onder de kraan mag gereinigd worden. Leidingwater is echter niet steriel en kan dus leiden tot oogontstekingen. In 4 optiekzaken gaf de verkoper geen correct advies over wat te doen bij een eventuele oogontsteking. In dat geval mag de patiënt niet langer lenzen dragen en moet hij/zij lenzen, lenzenvloeistof en lenshouder weggooien en er nieuwe nemen als de klachten voorbij zijn.
Verder stelden verkopers in 5 optiekzaken geen afspraak voor ter opvolging nadat de klant lenzen had gekocht. Dat is nochtans essentieel om na te gaan of ze goed passen, of je zicht nog helemaal in orde is en of er geen tekenen zijn van beginnende complicaties. In geval van nacontrole, was deze slechts in 11 optiekzaken van voldoende kwaliteit.
Testaankoop eist verbeteringen
Testaankoop doet enkele aanbevelingen om de kwaliteit van de dienstverlening en de informatieverstrekking op te krikken. “Een erkende opleiding voor verkopers in optiekzaken moet garanderen dat zij allemaal over de nodige basiskennis beschikken. Ook pleiten we voor een nationale richtlijn voor het vooronderzoek en de controle bij contactlenzen, zoals momenteel al in Nederland bestaat,” zegt Ortwin Huysmans.
Testaankoop heeft hierover minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke, FOD Gezondheid en beroepsverenigingen Fedoptica, BFO en APOOB aangeschreven. De twee laatste organisaties erkenden het probleem van de kwaliteitsverschillen in de aanpassing en opvolging van contactlenzen en pleiten voor de erkenning van het beroep van optometrist en betere opleidingen wat begeleiding van de lensdrager betreft.
Toegang pers