Persbericht

Het wordt een dure Sinterklaas, berekent Testaankoop: prijs van chocolade opnieuw omhoog

08 oktober 2025
Supermarkten module

08 oktober 2025
De prijzen in de Belgische supermarkten waren in september 3,99% duurder dan in september vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van consumentenorganisatie Testaankoop. De inflatie is dan wel aan het dalen, ze blijft erg hoog, zegt ook de Europese Centrale Bank. De oorzaak voor de stijgingen van het voorbije jaar ligt onder meer bij koffie en rundsvlees, die al langer erg duur zijn, en ook bij chocolade. De prijzen van de Sinterklaas-chocolade zijn opvallend hoger dan vorig jaar.

Inflatie van bijna 4% 

Al meer dan drie jaar volgt Testaankoop de prijzen van meer dan 3000 producten in zeven supermarktketens (Albert Heijn, Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize, Aldi en Lidl) en berekent de organisatie daarop de inflatie. Voor de derde maand op rij is die inflatie nu aan het dalen, al ligt ze met 3,99% nog altijd best hoog. Gemiddeld wordt de winkelkar dus nog altijd duurder.

 
Alle chocolade is opvallend sterk gestegen in prijs ten opzichte van vorig jaar: melkchocolade (+33%), pure chocolade (+29%) en chocoladekoekjes (+23%). Ook koffiepads (+28%) en gemalen koffie (+19%) kosten veel meer dan vorig jaar, net als alle soorten rundsvlees: entrecote (+22%), onbereide américain (+19%) en runderstoofpot (+15%).

 

Op iets langere termijn zijn de prijsverschillen nog veel groter. Pure chocolade is sinds januari 2022 met 87% gestegen, melkchocolade met 66% en chocoladekoekjes met 65%.

Dalende prijzen

Er zijn ook producten die goedkoper zijn dan vorig jaar. Heel wat groenten vallen daaronder: bloemkool (-10%), wortelen (-6%) en champignons (-6%). Ook tandpasta (-6%) en spaghetti (-6%) zijn gedaald in prijs. 
Zelfs olijfolie is nu gemiddeld 2% goedkoper dan vorig jaar. Na jaren van prijsstijgingen, is dat goed nieuws, al blijft olijfolie wel nog 67% duurder dan in januari 2022.

Consumenten blijven druk voelen

Hoewel de voedselinflatie langzaam lijkt af te nemen, blijft de druk op de portemonnee van de consument reëel. Zoals de Europese Centrale Bank benadrukt, liggen de voedselprijzen in de eurozone vandaag gemiddeld een derde hoger dan vóór de covid-pandemie, en blijft de voedselinflatie hoger dan de algemene inflatie. Dat legt een enorme druk op financieel kwetsbare huishoudens, voor wie voeding een groter deel van het budget uitmaakt. De huidige daling is weliswaar welkom, maar compenseert nog niet de sterke cumulatieve stijgingen van de afgelopen jaren.

 

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een e-mail te sturen.