Nieuws

Watermeter gaat digitaal: wat verandert dat voor jou?

02 september 2020
watermeter digitaal

In navolging van enkele kleinere watermaatschappijen slaan nu ook de grotere de weg in van de digitale watermeter. Die kan onder meer lekken detecteren, wat een grote troef is. Maar we vragen meer transparantie over de impact op de prijs van het water.

Water-Link (Antwerpen), IWVA (Koksijde) en AGSO (Knokke-Heist) hebben enkele jaren geleden al een aankoop van digitale meters geplaatst. Water-Link heeft intussen meer dan 100.000 digitale watermeters geïnstalleerd.

Nu blijken ook de drie grootste watermaatschappijen in Vlaanderen – De Watergroep, Farys en Pidpa, die samen 90 % van de Vlaamse gezinnen van water voorzien – te hebben beslist om de oude analoge modellen door digitale watermeters te vervangen. Eerst volgt nog een soort van proeffase met de installatie van 70 000 meters. Als die bevredigend uitvalt, zou vanaf 2023 de digitale watermeter in heel Vlaanderen worden uitgerold.

Voordeel voor de consument

Net zoals een digitale elektriciteits- of gasmeter zou de digitale versie van de watermeter elk kwartier meten hoeveel water er is verbruikt. Dat zou gezinnen bewuster moeten maken van hun waterverbruik en er meer inzicht in geven. Dat zou in het beste geval leiden tot het spaarzamer omgaan met leidingwater. Wil je graag enkele tips hierover, lees dan zeker ons dossier Water besparen.

Naar ons dossier Water besparen

Heel interessant is dat je sneller een abnormaal verbruik kunt vaststellen en, vooral, lekken kunt detecteren. Zelfs een druppende kraan of een lopend toilet zou worden opgemerkt. Je kunt ook meldingen krijgen bij drukverlies, vrieskou of een mogelijke terugstroom (met een risico op verontreiniging).

Tegelijk hoeft er niemand meer langs te komen voor de meteropname en hoef je hiervoor dus niet thuis te blijven.

Voordeel voor de watermaatschappijen

Dat laatste betekent natuurlijk ook minder werk en dus minder kosten voor de watermaatschappij. Tegelijk zijn alle data meteen digitaal geregistreerd en kunnen die vlotter worden verwerkt.

Uiteraard is het opsporen van lekken ook voor de watermaatschappijen een belangrijk gegeven. Er is immers nu al meermaals waterschaarste.

Volledige transparantie gewenst

Momenteel is echter niet duidelijk welke impact de invoering van de digitale watermeter op de waterfactuur van de verbruiker zal hebben. Zo is het niet denkbeeldig dat het beter kunnen opvolgen van het verbruik volgens het moment waarop men water afneemt, de watermaatschappijen de mogelijkheid biedt om flexibele tarieven in te voeren. Hier en daar werden al proefballonnetjes opgelaten over een hogere waterprijs in periodes van grote droogte, waardoor het duurder zou worden om dan bv. een zwembad te vullen.

Het is voor ons van cruciaal belang dat de gemiddelde waterprijs voor de gezinnen met een normaal waterverbruik, ook in drogere perioden, niet stijgt. Alleen piekverbruik, als het basisverbruik voor een bepaalde periode is overschreden (gemiddeld 100 liter per persoon per dag), zou eventueel mogen resulteren in een hogere tarifering. Maar een minimaal basisverbruik moet gegarandeerd blijven! En het kan al zeker niet de bedoeling zijn dat gezinnen een agenda moeten gaan bijhouden om te weten wanneer ze het best water kunnen verbruiken om niet financieel te worden afgestraft.

Wij vragen daarom volledige transparantie over de kosten en de voordelen van de invoering van de digitale watermeter. Als die leidt tot een daling van de kosten bij de watermaatschappijen, door minder werk en een vlottere gegevensverwerking, zou dat ook een positieve impact moeten hebben op de eindprijs voor de verbruiker.

En uiteraard moet er volledige transparantie komen over het beheer van de klantendata: hoe, door wie en waarvoor worden de data verwerkt? Er moet een strikt omlijnd kader komen dat bepaalt wie welke data kan gebruiken.

Tegelijk zijn de noodzakelijke beveiligingsmaatregelen rond de privacy vereist. De verbruiker moet eigenaar van de verzamelde data blijven en zijn expliciete toestemming geven als de data worden gebruikt voor andere doelstellingen dan het opstellen van de waterfactuur.

Tot slot moeten apps of slimme toepassingen maximaal gratis ter beschikking worden gesteld via bv. de waterfactuur of een online portaal om de verbruiker in staat te stellen om zijn eigen verbruik ten opzichte van zijn historische verbruik of het verbruik van andere gezinnen te vergelijken.

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

11 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/10/2020

Beste, wij kregen na installatie van de digitale meter ineens een zeer groot “meerverbruik”. Na onderzoek kon er geen enkele oorzaak of lek gevonden worden. Na bericht op social media bleken er tientallen mensen in dezelfde situatie te zitten, met extra verbruik afrekeningen in de honderden euro’s. Er is duidelijk iets mis met die digitale meters in deze gevallen en dit vergt verder onderzoek. Vooral ook omdat er geen keuze van waterprovider is zoals bij energyleveranciers lijkt waterlink zich hier niet aan te deren. Ondertussen al tientallen emails verder en geen goede uitleg van waterlink. Kan Testaankoop dit eens bekijken?

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/11/2020
, Gereageerd:

Beste Luc : wij hebben hetzelfde aan de hand sinds de plaatsing digit.meter einde mei 2020.Ons verbruik juni/juli/augustus/sept.2020 verdubbelt en meer met als uitschieters aug een meting van 700l op het moment dat we in verlof aan zee waren.In sept.terug 'tilt'slaan vd meting een dag van meer dan 3000l!Water-Link in gebreke gesteld ,daar ze NIET op onze mails reageerde.Meter zou vervangen worden en getest, maar uitstel wegens corona.Wij (gedupeerden van Water-Link) moeten ons DRINGEND groeperen via TestAankoop!

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/11/2020
, Gereageerd:

uiteraard voorafgaand lektest laten uitvoeren door gerenomeerd lekdedectiefirma (wordt betaald door brandverzekering) , bereikbaar : gcroenen@skynet.be

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/10/2020

allemaal om op termijn de prijzen in de lucht te jagen, kijk eens naar een factuur van 10 jaar geleden .... dan zie je wel wat er aan het gebeuren is

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/10/2020

Watermeter werd geïnstalleerd en werkt maar geeft wel storing op draadloos internet. Ik maak gebruik van homeplugs en ondervindt regelmatig een storing. Een draadloze luidspreker moest terug geïnstalleerd worden. Ook nu laat de "GOOGLE ASSISTANT" regelmatig steken vallen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/10/2020
, Gereageerd:

Beste Jan, bedankt om dit hier te vermelden. We volgen dit dossier sowieso op de voet, eerst is er nog een soort van proeffase met de installatie van 70 000 meters. Als die bevredigend uitvalt, zou vanaf 2023 de digitale watermeter in heel Vlaanderen worden uitgerold. ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/09/2020

Niet iedere verandering is een verbetering. Misschien handiog voor de watermaatschappy, maar meer Big brother is watching you. Het gaat erom dat je de keuze moet hebben en niet dat iets je opgedrongen wordt.

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/09/2020

Ik vind het zeer merkwaardig dat test aankoop hier geen of weinig bezwaar heeft wat privacy betreft, zoals hier al iemand zei dat ze perfect weten of je al dan niet thuis bent of,ook hier al geopperd, dat de prijzen zo aangepast zal worden dat je als klant uiteindelijk altijd teveel zal betalen, als je teveel verbruikt en als kwister word weggezet of als je te weinig verbruikt zal moeten bij betalen omdat het niet rendabel is om zulke kleine leveringen te garanderen en je voorgesteld zal worden een forfait te betalen, verbruikt of niet de slimme meters zijn er enkel om de maatschappijen te verrijken ! Ik hou mijn analoge meters zolang ik kan!

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/10/2020
, Gereageerd:

Wij zijn er ons terdege bewust van dat er een aantal 'addertjes' onder het gras zitten, onder andere ivm de privacy, maar ook aangaande de kosten en tarifering. Meer info over onze eisen en bekommernissen vind je in ons dossier via volgende link : https://bit.ly/3kfI2rd  . ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/09/2020

Ik vind zo'n meter vooral een gevaar qua privacy. Als hij bijv gedurende 1 week bijna niks geregistreerd heeft, dan ... Ben je niet thuis. Gelukkig is het mogelijk om bezwaar aan te tekenen, wat ik onmiddellijk deed. Zelfs dan heb je geen zekerheid dat uw verbruik niet stiekem wordt gevolgd. Het enige nadeel voor mij is dat ik jaarlijks de meterstand moet doorseinen. Allez, nadeel; het duurt 1 minuut en loopt via een gratis telefoonnummer.

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/09/2020

wij hebben zo'n slimme watermeter laten plaatsen (men wordt trouwens de facto verplicht: "het is nu gratis maar later misschien niet"). Ik voeg bij dat wij al een elektronische meter hadden (Smappee) waarmee we ons verbruik van elektriciteit, gas en water in realtime konden volgen met een app (en dus aanpassen om verbruik te veranderen) en dat ons ook kon waarschuwen bij ongewoon verbruik. Wij namen aan dat de "slimme meter" geplaatst in 2020 (21ste eeuw) dit ook zou doen. Niet dus: de "slimme" meter stuurt slechts 1x/dag gegevens naar water-link (en soms ook niet) en er is geen mogelijkheid om een email of sms te sturen bij ongewoon verbruik (water-link's antwoord hierop: U moet zelf op de meter gaan kijken (rood lampje) of online zodat U kan zien dat er een probleem was de vorige dag - hallo?). Er is ook geen app om je verbruik te bekijken. Je moet dus naar de water-link web site. Daarvoor is ook geen directe link mogelijk: je moet op de water-link site inloggen en dan 3x doorklikken. Dat maakt het onbruikbaar op een smartphone. Het is voor mij dus duidelijk dat de enige die hierbij wint water-link is: net zoals bij de "slimme" electriciteitsmeter is dit een slimme manier om prijzen "dynamisch" te maken op basis van verbruik. Mag ik mijn "domme" meter terug hebben aub?

Community

Woning & energie

Gerelateerde discussies