Persbericht

Na tussenkomst van Test Aankoop, stelt Octa+ het aanrekenen van nieuwe vergoedingen aan haar klanten uit

27 januari 2022

Sinds het begin van het jaar brengt Octa+ extra kosten in rekening aan klanten die beschikken over zonnepanelen en een analoge meter. Een laakbare praktijk, vindt Test Aankoop, hierin gesteund door zowel de Ombudsman Energie als de federale energieregulator, CREG. Voor de leverancier is de vergoeding dan weer een noodzaak in het licht van extra kosten die gemaakt worden buiten hun wil om. Test Aankoop zorgde ervoor dat de aanrekening voorlopig geschorst wordt tot minstens 1 april 2022.

Gerechtvaardigd of niet?

Test Aankoop registreert de laatste dagen heel wat klachten tegen Octa+.  Concreet betalen zo'n 4.000 klanten met zonnepanelen en een analoge meter 1,82 euro (incl. btw) per maand extra per kVA omvormervermogen en dit sinds 1 januari van dit jaar. Voor de gemiddelde prosument loopt dit al snel op tot ongeveer €87 per jaar. Net nu de stijgende energiefactuur een grote impact heeft op veel huishoudens.

 

Octa+ beweert dat zij verplicht is deze extra kosten te verantwoorden als gevolg van de recente invoering van het nieuwe centrale gegevensbeheersysteem, MIG6, door de energiesector.

 

Volgens Test Aankoop is de vergoeding in kwestie niet gerechtvaardigd. Een standpunt, waarbij ook de CREG en de Ombudsman voor Energie zich aansloten. “Het aanrekenen van extra kosten die niet in het contract dat afgesloten is met de klant, zijn vastgelegd, kan niet”, klinkt het. Ook Vlaams minister van Energie Demir riep intussen ook al op tot een onderzoek door de Economische Inspectie.

 

Schorsing tot er meer duidelijkheid is

Test Aankoop zat vorige week samen met Octa+ zelf.  “Na een constructief gesprek met Octa + verbindt de leverancier zich ertoe de facturering van de extra vergoeding tijdelijk op te schorten tot 1 april 2022. Dit moet de Economische Inspectie de tijd geven om de kwestie op te helderen en een besluit te nemen over de rechtmatigheid van de extra kosten. Als de kwestie op 1 april nog niet is opgelost, vinden wij dat Octa+ deze vergoeding voor langere tijd moet opschorten totdat er duidelijkheid is," aldus Simon November, woordvoerder van Test Aankoop.

 

Klanten van Octa+ hoeven de extra kosten voorlopig dus niet op te hoesten, maar dat betekent helaas nog niet dat ze definitief van de baan zijn. Consumenten kunnen steeds overwegen om van leverancier te veranderen maar uiteraard doe je dat het best met aandacht voor je lopende tarief. Met een terugdraaiende teller is het algemene advies doorgaans om te switchen op een moment dat zo dicht mogelijk bij de jaarlijkse meteropname ligt om geen productie te verliezen, besluit Test Aankoop.

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een email te sturen.