Persbericht

Al twee jaar geen energieafrekening door problemen met IT-platform

12 februari 2024
placeholder

12 februari 2024

Testaankoop vraagt compensatieregeling.
Door technische problemen met een IT-platform dat de uitwisseling van energiegegevens tussen netbeheerders en leveranciers moet vergemakkelijken, zitten duizenden consumenten al ettelijke maanden te wachten op de eindafrekening van hun energiecontract. Sommigen hebben al meer dan twee jaar geen rekening gezien. Onaanvaardbaar, vindt Testaankoop.

De problemen zouden al grotendeels in de zomer van 2023 opgelost moeten zijn, maar zijn nog lang niet van de baan. Daarom vraagt de consumentenorganisatie een compensatie voor iedereen die veel te lang moet wachten op duidelijkheid over zijn energierekening.

 

Twee jaar onzekerheid

Al sinds de opstart in november 2021 van het nieuwe Atrias-platform zit het systeem met technische problemen. Sommige gegevens, zoals meterstanden, raken maar niet tot bij de leverancier, omdat ze vastzitten in het softwaresysteem. Zolang het toegangspunt geblokkeerd blijft, krijgen ze geen facturen van hun energieleverancier. Sommigen wachten dus al meer dan 2 jaar op een rekening, en er is nog geen zicht op enige verbetering. 

In Vlaanderen zouden ongeveer 3.500 meters al langer dan 6 maanden geblokkeerd zijn en in totaal zou het gaan om meer dan 18.000 meters langs Vlaamse kant. Aan Franstalige kant gaat het nog eens om 15.800 geblokkeerde meters. 

 

Geen compensatie voorzien

Een oplossing voor al die mensen lijkt nog niet meteen in de maak. Pas tegen oktober 2024 zou iedereen gedeblokkeerd moeten zijn. Al is die deadline ook al verschoven, eerder gaf men in Vlaanderen aan om het grootste deel tegen de zomer van 2023 opgelost te hebben.

“Dat consumenten zo lang moeten wachten op een energiefactuur is onaanvaardbaar”, zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. “Het maakt hen terecht ongerust over het bedrag dat ze zullen moeten ophoesten. We vroegen daarom al eerder om een vorm van compensatie voor wie in een dergelijke situatie zit, en hebben de vraag nu opnieuw gesteld aan staatssecretaris voor Consumentenbescherming Bertrand. Aan Franstalige kant suggereerde de energieregulator alvast een bedrag van 100 euro per maand dat de factuur te laat is opgesteld.”

 

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een e-mail te sturen.