Persbericht

Luminus krijgt boete van Economische Inspectie na klacht van Testaankoop

26 oktober 2023

26 oktober 2023
Consumentenorganisatie Testaankoop diende in maart een klacht in tegen energieleverancier Luminus voor misleidende reclame over haar energietarieven. Luminus maakte op haar website reclame voor de ‘meest voordelige energietarieven’. Testaankoop ontdekte echter dat de aangeprezen vaste tarief Comfy duurder was dan een ander vast contract, Optifix. De JEP, de Jury voor Ethische Praktijken, bevestigde al dat dit consumenten kan misleiden. Nu volgt de Economische Inspectie met een boete. Testaankoop is tevreden met die beslissing en wijst erop dat goed vergelijken dus echt wel de moeite kan lonen.

Niet de ‘meest voordelige prijs’

Wie in januari van dit jaar op zoek was naar een vast contract, kon enkel nog bij Luminus terecht. De energieleverancier maakte van de positie gretig gebruik om haar vast contract Comfy aan te prijzen op haar website, onder de bewoordingen ‘onze meest voordelige prijzen voor gas en elektriciteit’.
Maar wie verder zocht, ontdekte dat Comfy helemaal niet het meest voordelige vaste tarief van Luminus was. Optifix was, voor een gemiddeld jaarlijks verbruik, zo’n 360 euro voordeliger.



Misleidende reclame

Testaankoop schreef in de eerste plaats Luminus zelf aan, om te vragen de informatie aan te passen. Luminus ging hier niet op in omdat Optifix volgens de energieleverancier een specifiek online contract was, en dus niet te vergelijken met Comfy waar de klant een telefonische dienstverlening kreeg. Testaankoop was het hier niet mee eens: het feit dat Optifix een internettarief was, verhinderde op geen enkele manier dat het product zou verschijnen onder de rubriek “onze meest voordelige prijzen voor gas & elektriciteit”. Zeker omdat klanten die op de website op zoek zijn naar een tarief wel open staan voor online dienstverlening.
De consumentenorganisatie diende daarom klacht in bij zowel de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame en bij de Economische Inspectie wegens misleidende reclame. Nadat de JEP eerder dit jaar al oordeelde dat de reclame van Luminus de gemiddelde consument zou kunnen misleiden, bevestigt nu ook de Economische Inspectie dat er een boete is opgelegd aan Luminus naar aanleiding van de klacht.
We zijn tevreden met de gevolgen die aan onze klacht zijn gekoppeld”, reageert Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop, “maar de nieuwe formulering op de website van Luminus is nog altijd niet transparant. Nu spreekt de leverancier van ‘onze meest interessante producten’. Op basis van welke criteria meent Luminus dat dit de meest interessante producten zijn? Het zijn nog steeds de duurdere producten die worden aangeprezen, de goedkopere online tarieven zijn helaas een stuk moeilijker terug te vinden op hun website.

 

Bespaar op je energiefactuur

Testaankoop herinnert eraan dat energieprijzen vergelijken op een onafhankelijke prijsvergelijker de makkelijkste oplossing blijft om het goedkoopste contract te vinden. Miljoenen Belgische gezinnen hebben nog altijd een te duur energiecontract. De consumentenorganisatie verwijst ook graag naar haar eigen energieactie in samenwerking met Mega, met contracten die voor een gemiddelde verbruiker tot de goedkoopste tarieven op de markt behoren.

speciale-actie

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een e-mail te sturen.