Nieuws

Opnieuw energieleverancier in slechte papieren: Watz vraagt bescherming tegen schuldeisers

21 december 2021
watz energieleverancier

Na het eerdere faillissement van Vlaamse Energieleverancier vraagt nu de kleine leverancier Watz bescherming tegen zijn schuldeisers. Netbeheerder Fluvius treedt vanaf vandaag op als noodleverancier. Energieleverancier Mega zal, in akkoord met Watz, de klanten een nieuw contractvoorstel doen. Toch doe je er goed aan om alle markttarieven te vergelijken.

Watz is een kleinere speler op de energiemarkt met zo’n 20.000 klanten in Vlaanderen en een honderdtal in Wallonië, en was al sinds 2012 actief op de energiemarkt. Sinds een aantal jaar bood de prijsbreker nog één variabel tariefplan aan voor elektriciteit en aardgas.

Torenhoge energieprijzen bleken een strop

Het bedrijf wijst naar de stijgende energieprijzen als oorzaak van de moeilijkheden. Het beschikte niet over eigen productie en was dus volledig aangewezen op het aankopen van energie op de groothandelsmarkten, waar de prijzen afgelopen week nieuwe recordhoogtes bereikten.

Naar eigen zeggen moest Watz gigantische bedragen voorschieten die het bedrijf pas later kan recupereren via de eindafrekening. Het wijst ook naar de uitbreiding van het sociaal tarief waarbij de leverancier het verschil tussen dat tarief en de marktprijs moet voorschieten alvorens hij dat van de overheid pas volgend jaar kan recupereren. Als kleinere speler heeft Watz niet dezelfde reserve als een speler die deel uit maakt van een grote groep.

Niet failliet, dus ben je je voorschotten niet kwijt

Een belangrijk verschil met Vlaamse Energieleverancier is dat Watz op dit moment niet failliet is. De leverancier heeft wel bescherming aangevraagd tegen schuldeisers. Dat betekent dat klanten hun voorschotten niet kwijt zijn als ze te veel zouden hebben betaald. Watz plant immers om alle slotfacturen op te maken en te vereffenen. De leverancier zegt zijn best te zullen doen om alle telefoontjes en mails van bezorgde klanten te beantwoorden.

Wat doe ik als klant?

We vernamen dat Watz ook een akkoord sloot met energieleverancier Mega die de klanten een nieuw contractvoorstel zal doen. Klanten moeten dan wel nog zelf hun akkoord geven aan Mega.

Uiteraard ben je niet verplicht om op dit aanbod in te gaan en kun je dus zelf een nieuwe leverancier zoeken. Je doet er in alle geval goed aan om alle energietarieven zo goed mogelijk te vergelijken. Weet wel dat er vandaag weinig leveranciers vaste tariefplannen aanbieden op de markt. Je zult dus meestal aangewezen zijn op een variabel tariefplan. Ga je toch voor één van de weinige vaste tariefplannen, volg dan de evolutie van de prijzen de komende maanden goed op. Zodra de marktprijzen opnieuw dalen, kun je opnieuw van contract veranderen.

Vergelijk de tarieven op ons energieplatform

Onderneem je niets en blijf je bij Watz, dan zul je tijdelijk bij netbeheerder Fluvius terechtkomen, die vanaf morgen optreedt als noodleverancier. Fluvius zet immers een punt achter het toegangscontract van Watz tot het distributienet. Weet dat je bij Fluvius wel wordt beleverd tegen een tarief dat tot de duurste van de markt behoort. Je hebt er in dat geval dus alle baat bij om zo snel mogelijk een commerciële leverancier te zoeken. Doe je dat vóór 21 januari 2021, dan kun je met je nieuwe leverancier afspreken om het contract alsnog te laten starten op 21 december 2021.

Een 0800-lijn voor al jouw vragen

Veel informatie over energie is al te vinden op ons energieplatform en het energiegedeelte van onze website. Maar je kunt met jouw specifieke vragen ook terecht op ons gratis nummer 0800 503 32 (van maandag tot vrijdag, van 9h tot 12h30 en van 13h tot 17h - vrijdag tot 16h).

BEL ONS OP 0800 503 32