Nieuws

Alleseizoensbanden falen (opnieuw)

25 augustus 2020

Ook al blijft het budgettair erg aanlokkelijk, een alleseizoensband is nog steeds geen voldoende veilige oplossing om winter- en zomerbanden te vervangen. We hebben de maat 235/55 R17 getest.

We hebben zeven alleseizoensbanden getest die op grotere wagens passen, type SUV en grote familiewagens. We hebben modellen getest van zeven merken: Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin, Nokian, Uniroyal en Vredestein. Maar opnieuw slagen ze er niet in om de resultaten van zomer- of winterbanden te evenaren.

Geen zomerband

Hoe doen de alleseizoensbanden het in zomerse omstandigheden? Niet zo bijster goed. Op een droog wegdek doen ze het niet super, maar zeker als de temperaturen oplopen worden de prestaties bijzonder wisselvallig en nogal wiebelig. De reacties op stuurinstructies zijn aan de trage kant en als het voertuig plots van rijstrook moet veranderen, dan ben je het best een ervaren bestuurder om de reactie van de banden goed in de hand te houden. Vooral Uniroyal gaat in de fout als er van de band een snelle en precieze respons wordt verwacht.

Bridgestone en Michelin doen het dan beter, zonder uit te blinken. Ook met deze banden op het testvoertuig moet er worden bijgestuurd wanneer de wagen een bepaalde lijn moet volgen.

De verschillen met een echte zomerband worden nog wat meer in de verf gezet als we gaan remmen op droog asfalt. Wat betreft de remafstand komen de alleseizoensbanden een flink stuk achterop: bij een snelheid van 100 km/u staat een goede zomerband stil na 37 meter, de best remmende alleseizoensband, die van Michelin, had 43,5 meter remafstand nodig. Dit liep op tot 48 meter voor Nokian en Goodyear en bijna 52 meter voor Uniroyal. 

Als dit nog aan duidelijkheid te wensen overlaat, dan is er nog dit: als een goede zomerband helemaal is afgeremd, komende van 100 km/u, dan varieert de snelheid van een alleseizoensband nog tussen 39 km/u (Michelin) en maar liefst 53 km/u (Uniroyal). 

Op een nat wegdek zijn de verschillen iets minder uitgesproken. Hier doet de band van Bridgestone het zelfs erg goed in vergelijking met de rest, en hij remt zelfs beter dan een goede zomerband. De band van Nokian laat het in de nattigheid wat afweten.

Wij testen elk jaar een bepaalde maat van zomerbanden en halen er voor jou de merken uit die het best presteren. De resultaten vind je steeds in onze koopwijzer.

Naar de koopwijzer zomerbanden

Geen winterband

Dat alleseizoensbanden ook hun voet niet naast een goede winterband kunnen plaatsen, is al snel duidelijk. Op een besneeuwd wegdek scoort geen enkele band goed, “behoorlijk” is het hoogst haalbare. Continental, Nokian en Uniroyal zijn nog het best geschikt om in de sneeuw buiten te komen. Bij Nokian wordt de mindere precisie bij het opvolgen van de stuurinstructies enigszins gecompenseerd door de goede remprestaties. De Michelin-band scoort prima op het vlak van tractie en vertrekt vlotjes, maar remt beduidend minder goed. Bij Bridgestone en Vredestein situeren de problemen op sneeuw zich op zo goed als alle criteria. Eigenlijk zijn dit (matige) zomerbanden in een alleseizoensjasje.

Op een winters wegdek ligt de remafstand van een alleseizoensband dan ook beduidend hoger dan die van een winterband. 

Op een wegdek bedekt met ijs zien we een verschil van 9,1 meter tussen een goede winterband en de minst goede alleseizoensband, maar dat komende van een snelheid van 30 km/u.

Ben je op zoek naar een goede winterband? Kijk dan zeker verder op onze site welke banden wij aanraden en welke zeker niet.

Naar de koopwijzer winterbanden

Afwisselen loont

Conclusie: alleseizoensbanden moeten het werk van zowel zomer- als winterbanden opknappen, maar kunnen geen van beide evenaren op het vlak van prestaties en veiligheid. Te weinig precisie, te late reacties, te lang remmen: slechte punten op cruciale aspecten maken dat er geen enkele band echt aan te bevelen is. Onze raad blijft: investeer in goede zomer- en winterbanden en wissel ze tijdig af. Dan is je veiligheid gegarandeerd en slijten ze minder snel.

 

User name

Deelnemen aan de discussie

Deelnemen door een vraag of reactie achter te laten

4 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/09/2020

sinds 3 jaar is mijn VW Touran voorzien van 4seizoens. banden , door regelmatig naar N.R.Westfalen te reizen(6/j) zijn winter of 4seizoensbanden zo goed als verplicht tijdens wintermaanden , als rustige bestuurder rij ik steeds met één idee in het achterhoofd "afstand bewaren" , niet altijd gemakkelijk maar hevig remmen hoef ik zelden , ik denk onder die voorwaarden dat een 4seizoens band een optie is , dat geldt dus niet voor iedereen neem ik aan

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/09/2020

Beste
Ik kan er in komen dat grote maten er niet zo goed uitkomen. Zelf heb ik al meerdere keren alle seizoenbanden gemonteerd en tevreden mee gereden. Dit was zo met een Ford Focus 1.8TD van 2000. In 2008 heb ik Goodyear Vector 4seizoen op gemonteerd. Die waren indertijd ook de beste in Duitse tests (Auto Motor und Sport). Daar was ik zeer tevreden over. Zowel in zomer als winter deden die het goed. Vooral als het aantal km/jaar niet hoog ligt, kan dat een goede keuze zijn (max 15000km). Momenteel heb ik op een Captur TCE120 Koreaanse Kumho (af fabriek). Die zijn niet slecht, maar in de winter monteer ik meestal toch Goodyear winterbanden, die het toch beter doen. Als ze versleten zijn, zal ik ze toch vervangen door zomerbanden. Ik denk dat de huidige trend naar grotere wielen en banden in het nadeel speelt van 4 seizoen banden. Toch kondigden de bandenfabrikanten enkele jaren geleden revolutionaire banden aan die zich zouden aanpassen. Het blijft daar echter stil rond. Als het technisch mogelijk is dan is dat natuurlijk niet zo goed voor de handel!! Er is een hele commercie rond winter en zomerbanden!?

Mvg Jan Schamps

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/09/2020
, Gereageerd:

Beste,  bedankt voor je interessante post ! Volgens onze experten tonen de testresultaten van zomer- winter- en alleseizoensbanden tonen duidelijk aan dat zomer- en winterbanden minder goed scoren in het andere seizoen en alleseizoensbanden eigenlijk in geen enkel seizoen. In vele EU-landen zijn winterbanden in bepaalde mate verplicht (althans de verplichting om de uitrusting aan te passen aan de omstandigheden), in de praktijk komt het erop neer dat bestuurders in de winter de wagen moet uitrusten met banden die het ‘winterbandensymbool’. Sommige all seasons hebben dat ook, maar in de praktijk kom het er dan zo goed als op neer dat die eigenlijk winterbanden zijn. 

Het klopt dat de eigenschappen duidelijker geworden zijn met grotere en bredere banden. Een goede zomerband is al een compromis of balans tussen alle rijeigenschappen, laat staan dat die nog eens bruikbaar moet zijn in alle omstandigheden, bv extreme koude. 

Het blijft dus het beste om de switch te maken elk seizoen, voor de eigen veiligheid als die van anderen. Wanneer je kan vermijden om echt in extreme koude of sneeuw of ijzel de baan op te moeten kan men overwegen om geen winterbanden te monteren of met all seasons de baan op te gaan. Rijeigenschappen zijn echter nooit dezelfde.

Het kan op commercie lijken, maar het is ook logisch. Terwijl men met de andere set banden op baan is verslijt het ene set niet omgekeerd. De extra kosten blijven in de meeste gevallen beperkt. ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/09/2020
, Gereageerd:

groot gelijk , vriend !

Community

Mobiliteit

community

Gerelateerde discussies