Nieuws

Alleseizoensbanden falen (opnieuw)

25 augustus 2020

Ook al blijft het budgettair erg aanlokkelijk, een alleseizoensband is nog steeds geen voldoende veilige oplossing om winter- en zomerbanden te vervangen. We hebben de maat 235/55 R17 getest.

We hebben zeven alleseizoensbanden getest die op grotere wagens passen, type SUV en grote familiewagens. We hebben modellen getest van zeven merken: Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin, Nokian, Uniroyal en Vredestein. Maar opnieuw slagen ze er niet in om de resultaten van zomer- of winterbanden te evenaren.

Geen zomerband

Hoe doen de alleseizoensbanden het in zomerse omstandigheden? Niet zo bijster goed. Op een droog wegdek doen ze het niet super, maar zeker als de temperaturen oplopen worden de prestaties bijzonder wisselvallig en nogal wiebelig. De reacties op stuurinstructies zijn aan de trage kant en als het voertuig plots van rijstrook moet veranderen, dan ben je het best een ervaren bestuurder om de reactie van de banden goed in de hand te houden. Vooral Uniroyal gaat in de fout als er van de band een snelle en precieze respons wordt verwacht.

Bridgestone en Michelin doen het dan beter, zonder uit te blinken. Ook met deze banden op het testvoertuig moet er worden bijgestuurd wanneer de wagen een bepaalde lijn moet volgen.

De verschillen met een echte zomerband worden nog wat meer in de verf gezet als we gaan remmen op droog asfalt. Wat betreft de remafstand komen de alleseizoensbanden een flink stuk achterop: bij een snelheid van 100 km/u staat een goede zomerband stil na 37 meter, de best remmende alleseizoensband, die van Michelin, had 43,5 meter remafstand nodig. Dit liep op tot 48 meter voor Nokian en Goodyear en bijna 52 meter voor Uniroyal. 

Als dit nog aan duidelijkheid te wensen overlaat, dan is er nog dit: als een goede zomerband helemaal is afgeremd, komende van 100 km/u, dan varieert de snelheid van een alleseizoensband nog tussen 39 km/u (Michelin) en maar liefst 53 km/u (Uniroyal). 

Op een nat wegdek zijn de verschillen iets minder uitgesproken. Hier doet de band van Bridgestone het zelfs erg goed in vergelijking met de rest, en hij remt zelfs beter dan een goede zomerband. De band van Nokian laat het in de nattigheid wat afweten.

Wij testen elk jaar een bepaalde maat van zomerbanden en halen er voor jou de merken uit die het best presteren. De resultaten vind je steeds in onze koopwijzer.

Naar de koopwijzer zomerbanden

Geen winterband

Dat alleseizoensbanden ook hun voet niet naast een goede winterband kunnen plaatsen, is al snel duidelijk. Op een besneeuwd wegdek scoort geen enkele band goed, “behoorlijk” is het hoogst haalbare. Continental, Nokian en Uniroyal zijn nog het best geschikt om in de sneeuw buiten te komen. Bij Nokian wordt de mindere precisie bij het opvolgen van de stuurinstructies enigszins gecompenseerd door de goede remprestaties. De Michelin-band scoort prima op het vlak van tractie en vertrekt vlotjes, maar remt beduidend minder goed. Bij Bridgestone en Vredestein situeren de problemen op sneeuw zich op zo goed als alle criteria. Eigenlijk zijn dit (matige) zomerbanden in een alleseizoensjasje.

Op een winters wegdek ligt de remafstand van een alleseizoensband dan ook beduidend hoger dan die van een winterband. 

Op een wegdek bedekt met ijs zien we een verschil van 9,1 meter tussen een goede winterband en de minst goede alleseizoensband, maar dat komende van een snelheid van 30 km/u.

Ben je op zoek naar een goede winterband? Kijk dan zeker verder op onze site welke banden wij aanraden en welke zeker niet.

Naar de koopwijzer winterbanden

Afwisselen loont

Conclusie: alleseizoensbanden moeten het werk van zowel zomer- als winterbanden opknappen, maar kunnen geen van beide evenaren op het vlak van prestaties en veiligheid. Te weinig precisie, te late reacties, te lang remmen: slechte punten op cruciale aspecten maken dat er geen enkele band echt aan te bevelen is. Onze raad blijft: investeer in goede zomer- en winterbanden en wissel ze tijdig af. Dan is je veiligheid gegarandeerd en slijten ze minder snel.