Persbericht

Test Aankoop krijgt veel klachten over late leveringen en meerprijzen bij nieuwe auto’s: dit zijn je rechten als koper

18 augustus 2022

De laatste drie maanden contacteerden zo’n 200 mensen Test Aankoop met klachten over de aankoop van hun nieuwe auto. Ofwel loopt de levering veel vertraging op, ofwel kan de gekozen auto zelfs niet meer geleverd worden en moet de consument bijbetalen voor een nieuwer model. Test Aankoop herinnert eraan dat je als koper nooit akkoord hoeft te gaan met onvoorziene aanpassingen en hogere prijzen. Maar de wachttijden zijn lang en ook de autoverkopers kunnen niet alles voorzien. Wederzijds begrip voor de situatie zal in vele gevallen de beste oplossing zijn.

Late leveringen

Door het wereldwijde tekort aan microchips duurt het nu langer vooraleer een bestelde auto geleverd kan worden. De oorspronkelijke leveringstermijn wordt daardoor vaak niet gerespecteerd. Test Aankoop krijgt verschillende klachten over termijnen die met een half jaar worden verlengd, in enkele gevallen zelfs tot een jaar. Dat is zeer vervelend voor de koper, maar eigenlijk is er weinig aan te doen. Pas wanneer de nieuwe afgesproken levertermijn niet is gerespecteerd, mag je de aankoop annuleren. Als je dat wil natuurlijk, want daarmee heb je nog steeds geen nieuwe wagen en de levertermijnen zijn erg lang bij alle merken.

Kijk op voorhand goed na wat de leveringstermijnen zijn om verrassingen te vermijden”, adviseert Simon November, woordvoerder van Test Aankoop. “Als je het belangrijk vindt dat je nieuwe auto binnen een bepaalde termijn geleverd wordt, kan je dat ook meteen als essentieel element laten opnemen in de bestelbon. Dan mag je het contract meteen annuleren als die eerste levertermijn niet wordt gerespecteerd. In alle andere gevallen heb je best gewoon wat geduld.”

 

Duurdere wagen

Een ander veel voorkomend probleem is wanneer de auto niet meer geleverd kan worden en de consument de keuze krijgt om bij te betalen voor een duurder model. Uiteraard hoef je hier niet op in te gaan, maar het staat je vrij om te onderhandelen met de verkoper.

Dit geldt enkel wanneer de oorspronkelijk bestelde auto niet leverbaar is. Een verkoper mag je geen extra kost aanrekenen wanneer de auto die je besteld had later geleverd wordt. Gelukkig zijn deze praktijken uitzonderlijk. Wij kregen één klacht over een camper die na anderhalf jaar werd geleverd, maar waarbij de klant een meerprijs moest betalen. Zelfs wanneer de mogelijkheid tot prijsverhoging in de algemene voorwaarden staat, is dit niet wettelijk.

Contacteer meteen je verkoper wanneer er een probleem opduikt. Overleg wat de mogelijke alternatieven zijn, en onderhandel eventueel over een commerciële geste. Met wat goodwill van beide partijen kom je waarschijnlijk het snelst tot een goed compromis.” 

Meer antwoorden op vragen in verband met leveringsproblemen bij nieuwe auto’s zijn te vinden via .... (link naar FAQ).

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een email te sturen.