Persbericht

Testaankoop hekelt laksheid van Belgische autoriteiten inzake AdBlue

02 februari 2024
AdBlue

02 februari 2024
Al meer dan zes maanden stelt Testaankoop problemen aan de kaak met het AdBlue-systeem, de vloeistof om de NOx-uitstoot van dieselmotoren te beperken. Veel eigenaars kunnen hun voertuigen niet starten omdat de lampjes die aangeven dat de AdBlue-tank te leeg is, niet correct werken.

Testaankoop herhaalt haar verzoek aan de Economische Inspectie om een diepgaand onderzoek in te stellen naar deze zaak, zodat benadeelde consumenten zoals in Italië een schadevergoeding kunnen krijgen. In de tussentijd roept de consumentenorganisatie de benadeelde klanten op om contact op te nemen via www.test-aankoop.be/adblue om druk uit te oefenen op de fabrikant.

 

Een kostelijk probleem 

AdBlue is al enkele jaren verplicht in dieselvoertuigen om de uitstoot van stikstofoxiden te verminderen en te voldoen aan de Euro 6-normen. Nieuwe dieselauto's (op de markt vanaf ongeveer 2018) hebben een speciale tank die elke 10.000 tot 15.000 km met AdBlue moet worden gevuld. 
Normaal gesproken waarschuwt het systeem de bestuurder tijdig wanneer deze tank moet worden bijgevuld. Sinds juni 2022 heeft Testaankoop echter een groot aantal klachten ontvangen over defecte AdBlue-systemen, die aangeven dat de tank leeg is terwijl ze wel is bijgevuld. En met een lege tank kan de wagen niet starten. In dergelijke gevallen is de enige oplossing die de fabrikant voorstelt het volledig vervangen van de AdBlue-tank, wat tot €1.200 kan kosten. Onaanvaardbaar, aldus de consumentenorganisatie.

 

AdBlue deactiveren is riskant

Intussen bieden websites en advertenties eigenaars van een wagen met Adblue aan om het systeem te deactiveren of om de tanks te verwijderen. “We raden af om hierop in te gaan, want dit is eigenlijk gewoon fraude,” waarschuwt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. “Je riskeert aanzienlijke boetes en problemen wanneer je de wagen wilt doorverkopen. Het is aan de autoriteiten om een oplossing te voorzien voor de gedupeerde eigenaars van een wagen met Adblue,” legt ze uit. 
Het deactiveren van AdBlue veroorzaakt niet alleen garagekosten die kunnen oplopen tot €400, het is ook niet legaal in Europa en wordt beschouwd als milieufraude.

 

Nalatigheid van de Belgische autoriteiten 

De consumentenorganisatie heeft al maanden geleden contact opgenomen met Stellantis, de fabrikant van de Citroën- en Peugeot-voertuigen waarbij de meeste problemen zich voordoen. Een positief antwoord is er nog niet. Tegelijkertijd wees Testaankoop de Belgische autoriteiten al in juni 2022 op de moeilijkheden die eigenaars van een voertuig met een defect systeem ondervonden, maar onze autoriteiten houden de boot af, omdat een oplossing op Europees niveau moet worden gevonden.
Intussen hebben Stellantis en de Italiaanse mededingingsautoriteit een overeenkomst bereikt om Italiaanse consumenten tot 100% van de kosten van vervangstukken terug te betalen. “Dit akkoord toont aan dat een oplossing op nationaal niveau mogelijk is. Testaankoop heeft tevergeefs gevraagd om de regeling uit te breiden naar Belgische consumenten. Stellantis beweert dat het probleem zich te weinig voordoet voor een collectieve compensatie. Nu de Italiaanse autoriteiten erin geslaagd zijn een oplossing te onderhandelen, vragen we opnieuw aan de Belgische autoriteiten om hetzelfde te doen en zo snel mogelijk een oplossing te vinden voor de gedupeerde consumenten", zegt Laura Clays.

 

Help ons het probleem in kaart te brengen 

Testaankoop vindt dat Stellantis de problemen minimaliseert. De organisatie roept eigenaars van defecte voertuigen op om alle complicaties te melden die verband houden met het AdBlue-systeem. De organisatie heeft een formulier opgesteld om de omvang van het probleem in kaart te brengen en heeft sinds juni 2022 al 2.415 klachten ontvangen. “Hoe meer klachten we ontvangen, hoe meer meer druk we kunnen zetten op Stellantis en hoe groter onze kansen om de Economische Inspectie te overtuigen om een onderzoek in te stellen, zoals de Italiaanse mededingingsautoriteit heeft gedaan”, besluit Laura Clays, woordvoerder van de consumentenorganisatie.

 

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een e-mail te sturen.